Tunna, billiga handskar för isklättring

Vill ha tunna handskar att klättra i. Har kört löparhandskar ett tag, men de suger åt sig vatten och det borde finnas bättre alternativ. På amerikanska forum pratar dom om tunna vattentäta arbetshandskar för fiskare och byggjobbare osv, borde finnas liknande i Sverige. Några bra tips? Annars tar jag det jag hittar på Bygg-Ole.

Tycker handskarna slits fort så därför vill jag ha något billigt, men om det finns bättre men dyrare alternativ tar jag gärna emot rekommendationer.
 
Vill ha tunna handskar att klättra i. Har kört löparhandskar ett tag, men de suger åt sig vatten och det borde finnas bättre alternativ. På amerikanska forum pratar dom om tunna vattentäta arbetshandskar för fiskare och byggjobbare osv, borde finnas liknande i Sverige. Några bra tips? Annars tar jag det jag hittar på Bygg-Ole.

Tycker handskarna slits fort så därför vill jag ha något billigt, men om det finns bättre men dyrare alternativ tar jag gärna emot rekommendationer.

Om du har separata handskar för firning och säkring slits klätterhandskarna inte så snabbt. Firning framförallt som sliter, ett par vinterarbetshandskar för det.

Jag brukar ha typ 2-3par klätterhandskar, ett par anmars/firning/belayhandskar och ett par tjockvantar till belay på tur.

För drytooling i lite varmare temp - golfhandskar
 
Hestra Kobolt c-zone, köpte på Swedol, ca. 200 spänn.
Tror de finns även på Clas Ohlson och liknande butiker.
Använder mina till vardags när jag cyklar till jobbet(mina cykelhandtag käkar handskar...) och har dem alltid med på sommarfjället.
Vet inte hur just dessa funkar vid klättring men på just Swedol har de en vägg full med handskar, bra möjlighet att känna på grejerna.
 
Jo jag har använt samma handskar till att klättra is och alpint samt säkra med på sommaren, och det är väl mest rep och klippa som sliter på dom, inte så mycket isyxeskaftet.

Ska kolla swedol, första gången jag sett i sammanhanget billiga Hestrahandskar.
 
Såg att marmot xt fanns nedsatt på addnature. Gillar dem på is. Slits fort på klippa och vid rephantering. Jag har två olika storlekar för å få plats med liners om det är för kallt
 
Såg att marmot xt fanns nedsatt på addnature. Gillar dem på is. Slits fort på klippa och vid rephantering. Jag har två olika storlekar för å få plats med liners om det är för kallt

Ack Marmot XT letade jag mig tokig efter förra vintern. Bästa (isklätter)handskar jag haft, men det hjälper inte när det bara finns XS kvar...
 
Ack Marmot XT letade jag mig tokig efter förra vintern. Bästa (isklätter)handskar jag haft, men det hjälper inte när det bara finns XS kvar...

Oj ok då är det inte så lätt :) bd har väl nån variant som är väldigt lik den med?

Jag slet sönder typ alla sömmar på ett par marmot xt på pitz badiles nordkam, alltså på en enda tur. Men om en bara har de på is när en klättrar håller de bra. Iofs inte så många handskar som klarar klippklättring. Jag känner inte till sådana iaf
 
Kan bara tala för mig själv. Vill dela info som har vart värdefullt för mig tidigare :)Men jag klättrade ett par år i olika varianter av arbetshandskar typ 60-70 heldagar innan jag köpte mina första riktiga ishandskar. Vart sjukt besviken att jag inte gjorde bytet till riktiga ishandskar med getskinnshandflata innan dess. Varmare, bekvämare, smidigare, vattentätare än de andra jag haft och framförallt bättre stick i yxorna. Men det var ett antal år sen så det kanske har hänt en del på billigahandskarfronten sen dess. Eller att jag då provade fel typer
 
Nu bidde det Tegera modell 517. Ca 100 kr. Tunt fodrade och ska vara vattentäta. Frös om fingrarna när jag klättrade i ca 10 minus men funkade bra igår när det var runt nollan. Kanske värt att satsa på ett bättre par när dom här är utslitna, får väl se!

z9FC53r.jpg
 
Nu bidde det Tegera modell 517. Ca 100 kr. Tunt fodrade och ska vara vattentäta. Frös om fingrarna när jag klättrade i ca 10 minus men funkade bra igår när det var runt nollan. Kanske värt att satsa på ett bättre par när dom här är utslitna, får väl se!

Hoppas du blir nöjd.
Jag har tyvärr dålig erfarenhet av liknande syntethandskar som skal vara vattentäta. Membranet är tunn plast...som en plastpåse runt händerna, det blir bara obehagligt att bära dom...Och syntetmaterialet i handflatan håller inte länge samt ger dåligt grepp...Det måste vara getskinn..som dom jag tipsade om längre upp. Ha två par med dig så du kan byta om/när de blir blöta..
 

Liknande trådar