Måste man vara rik för att vandra i fjällen?

Res till fjällen med tåg och köp enbart en sittplatsbiljett. Man kan sova i ett säte. Bo i fjällstugor. Vandra i gymnastikskor och jeans. Ryggsäcken behöver i princip bara innehålla lakan, regnkläder och en chokladkaka.

Kan det vara en generationsfråga att unga idag enbart tittar på det dyra och bekväma? Att de tror att man direkt behöver köpa GoreTex kläder och Primuskök i titan? Att de tror att man MÅSTE ha ett Hilleberg tält?
 
Ja, det är en dyrt med alla prylarna, men samtidigt är det just prylarna som är det roligaste med friluftslivet. Naturen kommer i andra hand ;). Fantastiskt roligt att gå i de nya skorna, slå upp det nya sovskyddet för första gången, testa den nya ryggsäcken och laga den egentorkade maten på det nya köket.

Men prylar går att tillverka själv, köpa second hand, köpa lågpris från Ali eller decathlon tex. Modifiera saker som man redan äger, så att de bättre passar ens syften.

Skulle aldrig betala 3000 för en skaljacka eller 8000 för ett tält. Min dyraste pryl är dunsäcken för 2600
 
Viktig och intressant frågeställning

Jag har samma fundering som Mummis varje gång vi bokar stugor eller biljetter till fjällturerna. Fjällvandring är helt klart en klassfråga, tråkigt nog. Det räcker att prata med dem man möter på turen för att räkna ut det. 90% är akademiker.
Gör man stugturer blir kostnaden för utrustning mycket lägre, man kan tex klara det utan riktiga kängor och med enklare ryggsäck, men då har man kostnaden för STF-medlemsskap och stugboendet istället. Man får 15% rabatt på tågbiljetterna om man är medlem i Friluftsfrämjandet, men där har vi en avgift igen. Bokar man tågbiljetter 3 månader i förväg kan man ha tur att få jättebilliga biljetter. Gör man sin egen friluftsmat är det kanske enda kostnaden som är samma som hemma.
Om jag inte hade haft möjligheten att kunna åka till fjällen, skulle jag vandra på låglandslederna där jag bor. Vindskydd finns på lämpliga avstånd och kraven på utrustningen är inte så stor. Men naturupplevelserna kan vara nog så storartade.
 
Jag har samma fundering som Mummis varje gång vi bokar stugor eller biljetter till fjällturerna. Fjällvandring är helt klart en klassfråga, tråkigt nog.

Det är inte en klassfråga, om man inte promt vill ha det till en. Däremot är prylarna en klassfråga, prylar som inte är nödvändiga. Jag tycker inte man ska forcera ett klassperspektiv.

I Lappland flera gånger träffat på gubbar av det gamla gardet som kör med utrustning från 70 o 80 talet. Sitter i stugan och stirrar in i glöden. Verkar ha rört sig i skog o mark hela livet. Knappast akademiker. Dom verkade inte ha nåt hinder för att ta sig ut i naturen.
 
En av de vänner jag varit på tur mest med är ett ganska bra exempel på att det inte behöver vara dyrt. Han är uppvuxen i ett extremt snålt hushåll och har hållt i de vanorna även sedan han själv började hitta jobb och tjäna pengar. Så det handlar i hans fall absolut inte om möjlighet att spendera, bara vilja.

Tillsammans har vi haft kanske 200 dagar i svenska fjällen, 100 i Nya Zeeland och han var iväg med samma utrustning i 100 dagar i Brasilien förra året.

Utrustningen består av:

- Läckande tunneltält med desintegrerad stinkande väv från 70-talet. Marknadsvärde - bortskänkes.

- En fallfärdig syntetsäck från stenåldern. Marknadsvärde - bortskänkes.

- Ryggsäck, McKinley från intersport. 700kr på rea. (Kräver en del lagning, men funkar än).

- Cellplastliggunderlag.

- Regnställ, två storlekar för stort och blytungt. Gratis efter lite runtfrågning bland vänners föräldrar.

- Enklaste Lundhagskängan, köpt för en tusenlapp på rea.

- Billigaste Trangiakopia. 200kr.

Övriga kläder inget från outdoorbutiken. En del underställ och värmetröjor blev kvar hemma efter avslutad värnplikt.

Budget för saker för specifikt vandring landar alltså runt 2000kr i hans fall. Det hade gått att trimma rejält med en äldre begagnad ryggsäck och begagnade kängor.

Materialkostnaden ligger i hans fall med andra ord runt 5kr per turdag senaste sju åtta åren. Hans moral är alltid högre än min och jag har aldrig hört honom klaga på sin utrustning.

Så jag skulle påstå att det sitter helt i huvudet.
 
Intressant frågeställning! Uigeadail:s inlägg ovan fångar det hela grymt bra tycker jag. Om man samlar erfarenhet och prylar pö om pö och dessutom har rätt inställning så behöver det inte kosta mycket alls.

Vi är många som köper nytt och bra för att vi kan, men tittar jag på min gamla utrustning från scouterna: ramryggsäck, syntetsovsäck, stövlar, cellplastliggunderlag och trangiakök så fungerade det utmärkt då (även i fjällen) och man kan hitta dom sakerna för i princip inga pengar allt idag om man letar lite.

Resan är en annan fråga, tyvärr bor vi i ett avlångt land och för dom allra flesta svenskar är det en bra bit till fjällen.
 
Håller med om prioritesordningen:
1. Låna
2. Köpa begagnat
3. Köpa nytt
om man ska kostnadsminimera. Men ska man komma med mer konkreta tips blir det tredje kategorin.

Regnkläder:
http://www.rodastjarnan.com/faltuniformer/regnstall-gront-utgaende-6534 199kr

Ryggsäck:
http://www.rodastjarnan.com/vaskor-...ar/101inc-stridssack-60-liter-multicamo-27028 699kr (Kanske väl liten med syntetsovsäck etc.)

liggunderlag:
http://jysk.se/utemobler/luftmadrasser/liggunderlag/liggunderlag-price-star-olivgron-h06cm 50kr Liggunderlagen från Jysk får anses vara beprövade. Inte så hållbart dock.

Sovsäck:
http://www.rodastjarnan.com/talt-och-mat/fostex-sovsack-3-sasongs-sniper-svart-4377 499kr

Kök:
Det finns en uppsjö med lätta spritkök på nätet som fungerar bra och man mycket enkelt gör själv med av två läskburkar. 15kr och då får du två cola light på köpet

Tält över trädgränsen:
Svårast. Här är det nog begagnad kvalitet som gäller. Har ett 395kr 3-mans från Clas Ohlsson som fungerar utmärkt om man kan packa ihop och åka iväg om det börjar blåsa. Regn klarar det nog. Skulle med andra ord inte prova ett "bensinmackstält" vid vandring.

Tält under trädgränsen:
http://www.öob.se/tradgard/tradgardsskotsel/ovriga-tradgardsredskap/presenning-3801431, 59,90kr 600-700g, samt
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Fri...Bo-och-sova/Talt/Myggnat-for-talt-2000037662/ 119kr 250g
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Friluftsliv-och-camping/Bo-och-sova/Talt/Taltlina-2000034190/ 60kr, finns säkert billigare alternativ. <100 g tror jag. Använd inte spännerna utan gör så här istället http://andrewskurka.com/2012/tarp-guyline-system/.
Behöver kompletteras med tältpinnar (amvänd inte biltemas!) och stavar.
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Sport/Traning/Gangstavar-teleskopmodell-2000019283/ Har provat ovanstående mest på skoj med andra stavar och tältpinnar. Fungerar bra under tältgränsen, hellre det än ett tält av bristande kvalité.

Byxor
https://itaboutdoor.se/klader/sportklader/wct-joggingbyxa.html 98kr

Vindjacka
https://itaboutdoor.se/loparjacka-1759.html 149kr

Förstärkningsplagg:
http://www.jula.se/catalog/klader-o...rojor/fleecejackor-trojor/fleecejacka-910276/ 149kr (har en sån, fungerar bra)

Skor
Tag ett par gamla gympaskor och ha yllstrumpor i plastpåsar i ett par sådana här när det blir för vått OCH kallt (men bara då) http://www.jula.se/catalog/fritid/fiske/fisketillbehor/klader/neoprenstrumpor-904080/ 49kr (Det här måste du dock verkligen prova att du får plats med i skorna och att det funkar för dig innan vandringsturen.) tag med extra plastpåsar. Tätt men det är även gummistövlar.

Ger mig där, men resten finns också att hitta. Nog klarar ni att hitta fler och billigare alternativ?

Jag har inte provat allt själv men det är alla saker som jag tycker är tänkbara alternativ, sedan är det en smaksak om man vill ha huva på vindjackan etc. Gemensamt för det mesta är att det inte kommer från "outdoor-affärerna" som det heter på svenska...
 
Jag har samma fundering som Mummis varje gång vi bokar stugor eller biljetter till fjällturerna. Fjällvandring är helt klart en klassfråga, tråkigt nog. Det räcker att prata med dem man möter på turen för att räkna ut det. 90% är akademiker.
Gör man stugturer blir kostnaden för utrustning mycket lägre, man kan tex klara det utan riktiga kängor och med enklare ryggsäck, men då har man kostnaden för STF-medlemsskap och stugboendet istället. Man får 15% rabatt på tågbiljetterna om man är medlem i Friluftsfrämjandet, men där har vi en avgift igen. Bokar man tågbiljetter 3 månader i förväg kan man ha tur att få jättebilliga biljetter. Gör man sin egen friluftsmat är det kanske enda kostnaden som är samma som hemma.
Om jag inte hade haft möjligheten att kunna åka till fjällen, skulle jag vandra på låglandslederna där jag bor. Vindskydd finns på lämpliga avstånd och kraven på utrustningen är inte så stor. Men naturupplevelserna kan vara nog så storartade.

Observationen är riktig men premisserna är felaktiga. Även enligt min erfarenhet är en stor del av de som fjällvandrar akademiker. Liksom de som åker Vasaloppet, gör en svensk klassiker, springer Göteborgsvarvet, osv. Förklaringen är snarast att de som söker till universitetet och lyckas genomföra utbildningen har god initiativförmåga, att de är mer villiga att prova på nya saker, och kan uppfylla mål de ställt upp. Det är enklare intuitivt mer vettigt att resa till en storstad eller till Thailand på semestern än att resa norrut där det är regnigt och är kallare än hemma. Det räcker att genomföra en fjällvandring för att inse att det är mödan värt.

Kostnadsfrågan har redan avhandlats. Det är lätt att skylla på pengar. Bra utrustning har aldrig varit billigare och har aldrig varit lättare att hitta. Hur kommer det sig att så många icke-akademiker, även med låglönejobb, har råd med bil?
 
Jag tror inte att det är pengarna eller bristen på pengarna som är det största hindret för ens upplevelse utan det är den egna inställningen och en massa onödiga grubblerier om hur man uppfattas av omgivningen. Allt handlar till syvende och sist om de egna prioriteringarna.

Vad prioriterar jag när det kommer till ekonomi och hur jag använder den begränsade mängden pengar jag har tillgång till?

Vad prioriterar jag när det gäller naturupplevelsen? Ska det vara en tågresa och en långvandring på en vecka eller räcker en dagsutflykt i närmsta friluftsområde för att jag ska vara tillfredställd?

Vad prioriterar jag när det gäller det sociala intryck jag vill göra på andra? Ska andra bli impad av mig, mina naturupplevelser och min utrustning eller räcker det med att vara en i mängden eller struntar jag i vad andra tycker, lever och njuter av mitt liv och mina intressen oavsett min sociala omgivning?
 
De kostar visst otroligt jätte massa mkt....Du kommer dö på fjället om du inte har ett hilleberg tält för 10 000kr o skalplagg för 8000kr. Rena självmordet annars ☝
 
Trots släkten från Lappland åkte vi när jag var tonåring mest till Norge, i höjd med Falun var det fjäll och bra backar. Anmarschresan blev kortare och billigare vare sig det var snö under eller sensommarfjäll.

Ärvd utrustning, i många år dög den väl. Genom att bevaka annonser kompletterades utrustningen, pryttlar tillverkades, hittades på loppis och bytardagar.

Det sitter mellan öronen, Salladslådan börjar utanför ytterdörren eller möjligen nära ändhållplatsen.

Mat behöver du i varje fall. Hemtorkat är billigt och en del av förberedelserna.
Till nybörarje som fölt med har vi lånat och tiggt samt hittat begagnat.
Skodon som passar funkar ju även hemom.

Givetvis får man se till att lägga undan en peng då och då till resor och sistadygns vandringshem så att man kan civilisera sig en smula inför hemresan.
Klassbundet, inte i min erfarenhet.

go tur
 
Jag har två barn och är student. Jag har försökt spara in på vissa ställen och hela tiden planera mina köp för att få råd med de dyrare sakerna (så som kängor, tält och ryggsäck). Resten har jag kört lite "man tager vad man haver". Inga vandringsbyxor osv utan vandrat i gamla jobbarbyxor med mera. Även sytt och anpassat utrustning av gamla prylar. Det går, inte för att det är enkelt....men det går.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Jag måste varna för lundhags husky 3-pin Utrustning allmänt 16
mr_neo En "mental orgasm" måste dokumenteras... Utrustning allmänt 3
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Gps varför när man har det i mobilen? Utrustning allmänt 59
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
wsimon Vandringsryggsäck för kvinnor, som man? Utrustning allmänt 5
desireman Hur rengör man en ryggsäck med vätskesystem? Utrustning allmänt 7
avslutmedlemskap0904 Hur ska man tänka och vilka är alternativen Utrustning allmänt 7
DoktorGlas Hur gör man med ändarna på paracord? Utrustning allmänt 31
swmp Hjälp i sko och kängdjungeln - samt hur håller man fötterna torra? Utrustning allmänt 36
salvion Stol att ta med när man vandrar + mc resan Utrustning allmänt 16
Idaloow Vart kan man sälja sina begagnade friluftsprylar? Utrustning allmänt 3
Beatrice87 Hur man fyndar utrustning! Utrustning allmänt 6
pettisson Kan man låna utrustning i Sverige idag? Utrustning allmänt 6
poptos81 Förslag på app som visar sträckan man gått och som är batterisnål. Utrustning allmänt 13
aksello Vart kan man köpa metallspännan likt denna? Utrustning allmänt 8
Uteman Hur diskar man? Utrustning allmänt 16
Letaren Vågar man chansa på en rygga? Altra 75 Utrustning allmänt 5
A.Westberg Friluftsmobil - vilken ska man välja? Utrustning allmänt 9
avslutatmedlemskap160620 Vad får man här? Utrustning allmänt 17
ekis Slipa en yxa från grunden, hur gör man? Utrustning allmänt 16
FruNalleman Hur stora skor ska man ha egentligen? Utrustning allmänt 23
såg söker efter en internet sajt där man kan beställa både vulkan o hammok Utrustning allmänt 3
PenttiVarg Ryggsäck när man ska gå med hund Utrustning allmänt 6
Aleks_T Sjukvårdsprylar, vart får man tag på sånt? Utrustning allmänt 51
Kanii Var hittar man grövre utrustning? Utrustning allmänt 13
desireman Har köpt nya kängor! Hur sköter man dom? Utrustning allmänt 13
MartinR Var köper man bra nätpåsar? Utrustning allmänt 8
Jamte Multiverktyg - vllken skall man välja? Utrustning allmänt 21
greendanger De levde två sommrar, eller var hittar man nya meshskor?? Utrustning allmänt 1
Runningman Vilken Armbandspedometer ska man välja? Utrustning allmänt 0
seved1 Här sitter man o snorar Utrustning allmänt 17
Elle_belle Ingår sändarbälte när man köper pulsklocka? Utrustning allmänt 14
Annicas fjällängtan Snöskor- vad ska man köpa för några Utrustning allmänt 15
farsgubben Vars köper man byxholkar för kortväxta?? Utrustning allmänt 4
mariaa Vilken kikare ska man köpa? Canon 12x36 IS II? Utrustning allmänt 13
Niithro Vad behöver man för att bestiga Kebnekaise? Utrustning allmänt 19
Nitsson Var kan man köpa djungelkängor? Utrustning allmänt 22
mipert Hur kapar man 5 cm slana med ett snitt med Morakniv? Utrustning allmänt 186
svanbom Hur går man in ett par vandringskängor? Utrustning allmänt 1
majjen Vad ska man med GPS till? Utrustning allmänt 2
Staffan Andersson Jaaa vad ska man säga om denna? Utrustning allmänt 15
tunturi vattenfilter, vad ska man tänka på Utrustning allmänt 1
haskell Var köper man tvålflingor? Utrustning allmänt 11
Martin Fjäderlätt Kan man tvätta sig med YES? Utrustning allmänt 53
fredric_verklig.se Hur får man egentligen plats med 2 veckors.... Utrustning allmänt 15
såg lite om min efrarenhet är att man klara sig både och. Utrustning allmänt 0
ÅsaB Ny tranceiver - vilken ska man välja? Utrustning allmänt 0
PeterOom VHF - vad skall man kolla efter Utrustning allmänt 4
cronhjort blir man blöt i X-Factor? Utrustning allmänt 0
Boelle Hur tvättar man tältet ? Utrustning allmänt 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.