vad väger er packning?

VECKOPACKNING på 4 kg!

MINSKA VIKTEN PÅ DIN PACKNING FRÅN 14 TILL 4 KG:

Det första man måste göra i lightweight-sammanhang är att förändra synsättet på sina ägodelar. För att hjälpa vilsna materialister med detta har jag valt att komma med några konkreta tips. Risken blir annars att du börjar lösa problem istället för att förändra dess orsaker, (Ex. minska vikten på tandborsten genom att borra den full med hål istället för att äta rätt mat).

På frågan om vad som behövs för att klara sig svarar jag 1. mat, 2. sovsäck med bärremmar, 3. slughet.

Hur fungerar då detta?
Jo: Man lägger maten i sovsäcken, trycker in det överblivna fluffet i öppningshålet och går. TOTALVIKTEN PÅ PACKNINGEN KAN PÅ DETTA SÄTT REDUCERAS TILL CA 4kg (inklusive superlätt regnställ)! Förstärkningsplagg bärs på kroppen redan från början. Jag rekommenderar fluffiga& lätta plagg med god ventilation (pga. perspirationen). Värmen får man när man isolerar vinden med hjälp av regnstället. Svettiga kläder torkas på kroppen genom att långsamt sänka arbetstempot.

En ny utrustning kräver en ny levnadsstil som i sin tur kräver ett nytt tankesätt. Jag har valt att hjälpa er i rätt riktning genom att ifrågasätta betydelsen hos några av de föremål som av majoriteten betraktas som ofrånkomliga.

TIPS:

A. Knivens betydelse är överskattad. Hårda saker bryter man av, och det som är segt skär man med rakblad. Man får ej glömma att allt som bärs ovanför knäna belastar knäna med vikt.

B. Tältets betydelse är överskattat. Tältets huvudsakliga funktion är att skydda sovsäcken mot regn och blåst. Blåsten undviker man genom att lägga sig i lä. Regnet undviker man genom ett vattenavvisande sovsäcksskydd.

C. Kökets betydelse är överskattat. En människa kan klara sig i många dagar utan mat. Om människan har ris, cous cous eller något annat födoämne som sväller i vatten (kallt eller varmt) kan denna människa må mycket bra. Många människor i världens U-länder lever på kallt ris och vatten. Bristen på B och C vitamin gör att en del av dem får stora magar och skörbjugg, men detta är knappast något som en Svensson behöver bekymra sig om under en veckotur i fjällen. Genom att skippa köket spar vi vikt och bekymmer. Ät med pinnar eller fingrar (tvätta händerna för att inte bli sjuk).

Detta kan säkerligen låta hårt för de som vill äta oxfilé med majonnäs när de sitter i fjällen. Tyvärr är det dock så att besparing i vikt sker på bekostnad av bekvämlighet. Förhoppningsvis kompenseras denna besparing av en naturskön upplevelse, och en packning som väger så lite att man ibland glömmer den på rastplatsen utan att märka någon skillnad.

Slutligen vill jag mynta ett nytt uttryck: "Ett gott humör är det enda som krävs för att humöret ska vara på topp".

Mvh. Björn
synaps@spray.se
 
Korkat att vandra ensam när man är UL-fetischist

synaps; sa:
Tältets betydelse är överskattat. Tältets huvudsakliga funktion är att skydda sovsäcken mot regn och blåst. Blåsten undviker man genom att lägga sig i lä. Regnet undviker man genom ett vattenavvisande sovsäcksskydd.

...som väger bra mycket mer än om man är tre pers som delar på yttertältet till ett tält. Då kan man dessutom strunta i sovsäcken eftersom man ju ändå har kläder på sig och ligger nära varandra.
Se där - ett kilo sovsäck och flera hekto sovsäcksöverdrag borta.
Dumt att göra misstag nummer 1 (att vandra ensam) när man är så viktgalen att man äter kallt ris i en vecka.
 
Tältpinnar väger bly, men idén om att vara tre är inte så tokig. Om man vill spara ytterligare ett hekto kan man ju alltid klippa håret och rensa näsan innan man ger sig ut på tur.
 
Underkläder?

Har aldrig vandrat, men paddlar långfärd varje sommar.
När man paddlar blir man våt, oavsett väder. Blir man aldrig våt (och kall) när man vandrar? Visst, regnställ och sånt, men...
Vattentätt sovsäcksöverdrag låter bra först, men om det spöregnar blöter du ju ner sovsäcken när du kryper ned i den, eftersom du inte kan ta av dig de våta regnkläderna i regnet utan att bli blöt under, eller har jag fått nåt om bakfoten?
Själv vill jag gärna ha med mig ett antal trosor, beroende på förväntat väder(torrt väder = trosor torkar fort efter tvätt, blött väder = trosor torkar inte). Om jag inte har på mig rena trosor varje dag får jag snabbt underlivssvamp och det KLIAR! Ja, jag tvättar/sköljer mig. Om jag inte gör det luktar jag skunk! - och det börjar klia...
 
synaps; sa:
Tältpinnar väger bly

Ett sovsäcköverdrag väger minst ca 600 gram = 1200 på tre pers. Ett tvåmans Svenne-Nallo med yttertält, innertält, packpåse, torklina och 15 blytunga tältpinnar väger 2,1 kg. Innertältet väger 1 kg... you do the maths :)

Trots att man är tre i ett tvåmanstält har man alltså en LÄTTARE lösning som dessutom ger en hel galax i extrautrymme OCH komfort. Kör man istället med ett pyramidyttertält som spänns upp av EN persons vandrarpinne och lite stenar så kan man säkert komma ner på 200 gram per skalle. 200 gram är mindre än 600 gram.

Om det är nåt som är överskattat är det alltså sovsäcksöverdrag.

Egentligen är regnkläder också onödigt. När man går är man ju varm ändå, och när man stannar har man sitt tält. Där har du 600 grams besparing till.

Och vad gäller käk är det ju onödigt att bära med sig ris. Naturen är full med mat. MED c-vitamin.
[Ändrat av Nordesjö 2005-04-13 kl 16:05]
 
Det går ju klara sig med 0 kg också och vara ute 95 år i sträck om man vill. Förr i tiden sprang ju människorna runt barfota och klubbade ihjäl dinosaurer med händerna.
 
Maten

Annars tycker jag mest att det är maten som väger. Den utgör ju den stora viktskillnaden mellan 7 och 15 dagar. Vissa har lägre energibehov än andra, och det är nog bara dessa (och de som vill gå ned i vikt) som kan gå riktigt UL.
Min mat väger ca 900g/dag för att nå upp till de 3500-4000 kcal jag behöver, detta med en någorlunda sund balans mellan kolhydrater och fett samt lite proteiner. Och då talar jag om behov. Senaste vinterturen snålade vi lite på maten med följd att jag gick ned ett par kg (från 70 kg/184 cm) på en knapp vecka och fortfarande ser mer ömkligt spinkig ut än vanligt.

Så: vilken UL-mat kör ni för att minska packvikterna? Räkna givetvis in bränsleåtgång i matkonceptet.
 
Re: Maten

Jag kollar alltid på kalorier/100 gram när jag shoppar inför utelivet. Digestivekex, jordnötter, flapjacks, feta rökta korvar & snickers tex är inte så dumt. Om man kan stå ut med det får man faktiskt rätt mycket extra kalorier i påsen om man stryker kök & bränsle. Värst för mig är då att jag blir seg utan kaffet..

"Synaps" tar väl i lite kanske, hans metod lämnar UL-konceptet och blir ren överlevnadsövning.

Förra helgen hade jag ganska strippad packning, men bara en natt ute då:

På Kroppen:
Skor - Salomon terrränglöparskor, 757g
Kalsong - LGT Powerdry Brief , 47g
Sockor - Sealskinz bike socks, 75g
Scarf - BUFF, 35g
T-shirt - Helly Hansen Lifa Sport, 130g
Jacka - Golite Kinetic Jacket (Softshell), 417g
Byxa - Salewa Dolimite Pants (Softshell), 407g
Bälte - Spännrem i nylon/stål, 66g
Keps - Peak Performance, 85g
Karta - Förminskad, 2 Färgkort 10x15 cm, 6g
Kompassklocka - Techtrail TerraTech, 55g
Flaskväska - Lowe Alpine, 75g
Vattenfilterflaska - Katadyn 0,65 liter, 274g
Totalvikt på kroppen: 2429g

I Ryggsäcken:
Ryggsäck - Dana Design Kompressor 16 liter, 244g
Tältbåge - 3 sektioner för tarpen, 85g
Poncho/Tarp - ID Sil Poncho m. 6 Ti pinnar+Snöre, 334g
Sovsäck - RAB Quantum Top Bag, extra dun, 547g
Madrass - Therm-A-Rest Prolite 3 Short, 394g
Sovsäcksöverdrag - Haglöfs Sleeping Bag Cover, 305g
Dunväst - PHD Minimus Down Vest, 301g
Balaclava - Psolar Balaclava, värmeväxlare, 70g
Sockor - Ullfrotté Sportsocka, 122g
Vantar - Peter Storm micro fleece, 42g
Kniv - Tool Logic kreditkortskniv, 37g
Mygghuva - Med rem, i liten packpåse, 35g
Tandborste & kräm - Kapat handtag, liten burk, 18g
Näsdukar - 10-pack pappersnäsdukar, 26g
Totalvikt ryggsäcken: 2560 gram

Kläder är i storlek XL, skor storlek UK 11

Bilnycklar, VISA & digitalkamera tillkommer, ej vägda.

Mat: 4 snickers, 1 korv, 1 påse jordnötter, 1 pkt digestive
-1230 gram inkl påse & gummisnodd
(5676 kalorier)

Med ovanstående packning var det inte obekvämt eller obehagligt alls, tvärtom var det kul att trava fram över stock och sten och emellanåt övergå i lätt jogg.

Se även; http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=31979

/Jarl
 
Re: Maten

Strykarräven; sa:
Annars tycker jag mest att det är maten som väger. Den utgör ju den stora viktskillnaden mellan 7 och 15 dagar. Vissa har lägre energibehov än andra, och det är nog bara dessa (och de som vill gå ned i vikt) som kan gå riktigt UL.

Så: vilken UL-mat kör ni för att minska packvikterna? Räkna givetvis in bränsleåtgång i matkonceptet.

Nej, den viktiga skillnaden mellan UL och divser
andra varianter är baspackningen. Beträffande mat finns ingen magi att ta till, utom att undvika det mest oekonomiska, t ex konserver. Jag tänker mest på
att inte bli hungrig och att inte bli trött.
7 hg om dan brukar räcka för det, och där räknar jag
med MINST 450 kcal per gram. Då går jag ner i vikt,
men det behöver jag alltid före en tur.
 
Re: Re: Maten

marmotta; sa:
Nej, den viktiga skillnaden mellan UL och divser
andra varianter är baspackningen. Beträffande mat finns ingen magi att ta till, utom att undvika det mest oekonomiska, t ex konserver. Jag tänker mest på
att inte bli hungrig och att inte bli trött.
7 hg om dan brukar räcka för det, och där räknar jag
med MINST 450 kcal per gram. Då går jag ner i vikt,
men det behöver jag alltid före en tur.

Håller med. Och vad som är UL kan inte enbart styras blint av vikten. Även en person som måste äta groteskt mycket kan ändå "gå UL", men till en högre vikt.

Sen kan man alltid jämföra gram, men det säger kanske inte så mycket, om inte personerna som bär dem är lika som bär (hihi ordvits).. En större person som äter mer kanske orkar bära en tyngre packning. Vad är UL för en elefant?

Jag antar att du menar 450 kcal per hg, inte per gram? Men samtidigt kan man väl inte räkna rena kalorier bara? Isf borde ju ren olja vara det bästa. Fibrer och grejer är ju bra att få i sig också.

Och kaffe.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.