vad väger er packning?

gwaihir; sa:
Skulle HB komma med en UL-version av sitt Akto,med halva vikten på vävarna skulle jag handla direkt..jag är helt övertygad om att det skulle klara mina sommar och tidiga höstvandringar..
Spana in TerraNovas Laser och Laserlite... :)

För att bära en packning på totalt 10kg borde man klara sig med en välkonstruerad säck på 55-60 liter och en vikt på 1-1,5 kg...jag vet att såna finns,men dom tas inte hem i svenska butiker.Kanske mycket på grund av just tradition.
Marmots lättviktssäckar ska gå att få hem. Marmotprylar skickas från Marmots Europalager nere på kontinenten. Kolla med någon som slljer Marmot.
 
gwaihir; sa:
Vi har väl här i sverige(norden) en tradition att allt ska vara så rejält tilltaget..

Skulle HB komma med en UL-version av sitt Akto,med halva vikten på vävarna skulle jag handla direkt..jag är helt övertygad om att det skulle klara mina sommar och tidiga höstvandringar..

Ryggsäckar samma sak..går man in i en sportaffär/frilufsbutik så hittar man mest säckar på 3-4 kg,70l+ med en massa spännen o krimskrams påsytt.
För att bära en packning på totalt 10kg borde man klara sig med en välkonstruerad säck på 55-60 liter och en vikt på 1-1,5 kg...jag vet att såna finns,men dom tas inte hem i svenska butiker.Kanske mycket på grund av just tradition.

Visst är det skillnad på traditioner. De flesta länder har inte allemansrätt, stora obefolkade områden, subarktiskt klimat. Vidare går man inte obanat och sover inte i tält lika mycket.
Jag skulle vilja påstå att den kontinentala stilen inte fungerar på längre turer.
Lätta ryggsäckar kräver lätta bördor, lätta bördor innebär oftast kompromisser, man förbiser t.e.x. många gånger nödvändig reparationsutrustning.
Å andra sidan kan reparationsutrustningen lämnas hemma om man går på frekvent trafikerade leder.

10 kg i en lättviktsryggsäck, är ingen höjdare om man skall på en 1 - 2 veckorstur utanför lederna såvida man inte fiskar och jagar för uppehället, då tror jag att det går.

/Hasse
 
Re: Ni glömmer att..

Mossa; sa:
"det är bra med tung packning, då får man bättre fäste i marken."

O.k. ge mig en utrustningslista som inbegriper all NÖDvändig utrustning för 2 veckor på orösat fjäll, så får vi se vilken vikt vi hamnar på.
 
Röksvamp; sa:
gwaihir; sa:
Vi har väl här i sverige(norden) en tradition att allt ska vara så rejält tilltaget..

Skulle HB komma med en UL-version av sitt Akto,med halva vikten på vävarna skulle jag handla direkt..jag är helt övertygad om att det skulle klara mina sommar och tidiga höstvandringar..

Ryggsäckar samma sak..går man in i en sportaffär/frilufsbutik så hittar man mest säckar på 3-4 kg,70l+ med en massa spännen o krimskrams påsytt.
För att bära en packning på totalt 10kg borde man klara sig med en välkonstruerad säck på 55-60 liter och en vikt på 1-1,5 kg...jag vet att såna finns,men dom tas inte hem i svenska butiker.Kanske mycket på grund av just tradition.

Visst är det skillnad på traditioner. De flesta länder har inte allemansrätt, stora obefolkade områden, subarktiskt klimat. Vidare går man inte obanat och sover inte i tält lika mycket.
Jag skulle vilja påstå att den kontinentala stilen inte fungerar på längre turer.
Lätta ryggsäckar kräver lätta bördor, lätta bördor innebär oftast kompromisser, man förbiser t.e.x. många gånger nödvändig reparationsutrustning.
Å andra sidan kan reparationsutrustningen lämnas hemma om man går på frekvent trafikerade leder.

10 kg i en lättviktsryggsäck, är ingen höjdare om man skall på en 1 - 2 veckorstur utanför lederna såvida man inte fiskar och jagar för uppehället, då tror jag att det går.

/Hasse
Ok..jag utgår från mig själv och mina 4-6 dagars sommarfjällvandringar.För längre turer krävs större ryggsäck eller möjlighet att bunkra upp.Min packning blir lättare från år till år och just ryggsäckar tycker jag är svårast att hitta hemma i butikerna(man vill ju klämma på grejerna) ,alltså en lätt vandringssäck på 55-60l.Trots att min packning blivit lättare med åren tycker jag inte att jag behövt kompromissa..tvärt om,jag har bättre utrustning i dag.Men så är den inte heller särskilt lätt ca.14 kg för 5 dagar med mat,lite whisky och en öl.
Med en lätt dunsovsäck och en lättare rygga skulle jag väl hamna kring 12.
Hur som helst tror jag att efterfrågan på lättare grejer kommer att öka...man får i a f det intrycket när man pratar med folk.
 
gwaihir; sa:
Ser jätteintressant ut..bra innermått tom högre innertakhöjd än Aktot..synd att det inte finns några detaljbilder. Pris?
The Outdoor Shop, http://www.theoutdoorshop.com/ , tar GBP175.00 för LaserLite och GBP199.00 för Laser. Det är det billigaste stället jag hittat när det gäller Laser och LaserLite.
Recensioner av Laser finns på:

http://www.outdoorsmagic.com/review/reviewproduct/mps/RGN/11/RCN/91/RPN/3598/v/1/sp/
http://www.outdoorsmagic.com/review/reviewproduct/mps/RGN/11/RCN/12/RPN/3496/v/3/sp/

Recensioner av LaserLite finns på:

http://www.outdoorsmagic.com/review/reviewproduct/mps/RGN/11/RCN/12/RPN/3525/v/3/sp/
 

avslutad210712

Gäst
Ooppss

Undrar hur Ni bär Er åt. Tycker inte att jag har alltför mycket onödigt med mig men mina packningar i år har vägt lite mer än vad Era verkar göra. Har möjligen råd att köpa en massa UL-utrustning men definitivt inte lust att lägga ut en massa pengar på sånt när jag kan få "normalviktiga" saker till betydligt lägre pris.

Gick tio dagar med start på midsommarafton. Då hade vi även hunden med oss vilket säkert innebar 6 kg extra i form av hundmat, extra liggunderlag etc. Dessutom bär jag all gemensam utrustning eftersom min vandringskamrat bara väger 45 kg och knappast kan hjälpa till med den delen. Då vägde min rygga 34 kg de fem första dagarna eftersom vi tömde hennes rygga först för att hon skulle slippa alltför mycket vikt. Det gör jag ALDRIG ALDRIG mer om kan jag lova.

Precis tillbaka efter 7 dagar i Keb och nu vägde ryggan 25 kg som mest och den vikten tycker jag i alla fall inte är något problem att släpa med mig.

Reservation för 25 kg dock för jag garanterar att mitt 3,5 kg's tält INTE vägde det när jag stoppade ner det blött efter en hel natts regn och fortsatt regn under packningen. Konstigt att syntetmaterial kan binda så mycket fukt.....
 
Re: Ooppss

avslutad210712; sa:
Reservation för 25 kg dock för jag garanterar att mitt 3,5 kg's tält INTE vägde det när jag stoppade ner det blött efter en hel natts regn och fortsatt regn under packningen. Konstigt att syntetmaterial kan binda så mycket fukt.....

Det där är ytterligare en anledning att göra sin packning lättare: Det som väger 20 kg hemma i vardagsrummet väger antagligen 25 kg efter en regning dag. Undrar om det inte räcker med hög lyftfuktighet för att få sakerna tyngre, jag har tänkt testa det här på jobbet där vi har en precisionsvåg står i ett rum där det går att höja luftfuktigheten... Lägga en näsduk på vågen och sen dra upp fuktigheten och se hur mycket den ökar i vikt.
 
Re: Re: Solo eller packning før två?

Röksvamp; sa:
nils73; sa:
Kan man verkligen reducera vikten med 50% om man går från lätt till ultralätt utrustning?

Jag tror att det går om man går på leder med en massa folk. På kungsleden kan man gott undvara vissa saker...
Å andra sidan är dessa saker nödvändiga på turer i obanad terräng med lite folk.
En vecka på Skåneleden kräver inte samma utrustning som några dagar på orösat kalfjäll, men visst är det bra att kunna avhjälpa problem på studs.
Min startvikt är på 15 kg för helgturer med tält, 20 - 25 kg för 2 veckor på kalfjället.

Mvh Hasse

Vad har terrängens beskaffenhet,
stig eler icke stig, rösen eller icke rösen,
med saken att göra?
Det går långsammare utanför lederna, fler problem
att lösa,
man kan bli ställd, speciellt
vid branta passager, och tvingas söka ny väg.
Men hur påverkar det valet av utrustning?
 
lilla_my; sa:
Tja, nu pratar vi alltså viktoptimering, inte komfort. Ska man gå omkring och ha det bra får man släpa, ska man optimera vikten får man stå ut med lite.



Vatten:
Det väger tokmycket med vattenflaskor, så se till att du har en camelback, dromedarsäck eller liknande. Då kan du också spara in på sovsäcksstorleken, koka bara upp vatten på kvällen, fyll din vattensäck och vips har du en varmvattenflaska att stoppa i sovsäcken = varmare.
Camelbacken är lättare, Dromedarsäcken håller bättre, det är ett val att fundera på. Ska du gå där det blir minusgrader, se till att ha ett munstycke som man


Det är faktiskt rätt mycket man kan spara in på
utan att förlora komfort. Jag har haft mina fördomar
och gradvis nedkämpat dem. Det är inte SÅ
längesen jag hade ett kilo kläder extra till lägret.
Jag trodde det behövdes för att hålla mig torr.

Extra skor slutde jag med när jag tappade den ena
på Korsika och aldrig saknade lägerskor under
den följande turen i Havsalperna.

Vattenflaska: En sakjag märkt är att
det spelar roll hur stor del av tyngden som
finns på ryggen, speciellt då för mig
som gymnastiserar dagligen mot diskbråck.
En SIGG-flaska är bekväm därför att den
går att bära framtill. I Alperna är en
liter i knappaste laget, i Norge är den oftast
kanske halvfull.
 
Re: Re: Re: Solo eller packning før två?

marmotta; sa:
Vad har terrängens beskaffenhet ... med saken att göra?
Det går långsammare utanför lederna, fler problem
att lösa,
man kan bli ställd, speciellt
vid branta passager, och tvingas söka ny väg.
Men hur påverkar det valet av utrustning?

Det handlade nog mer om närhet till resurser än om terrängen som sådan.
Har man nära till transportmedel, medmänniskor, telekommunikation, sjukvård, vägar, affärer, vattenkranar, broar, spänger, hus och annat civiliserat påverkar det i allra högsta grad vad man behöver bära med sig.
 
gwaihir; sa:
nermander; sa:
gwaihir; sa:
För att bära en packning på totalt 10kg borde man klara sig med en välkonstruerad säck på 55-60 liter och en vikt på 1-1,5 kg...

Min rygga väger 1270 gram (fast då är den lite strippad, tagit bort invändig skiljevägg, isyxefäste och kortat några remmar), 55 liter, fanns på Rusta för 149 spänn:).....

Jag köpte själv den ryggan igår. Har testat att provpacka med kläder, sovsäck, HB Unna, trangia, gasolflaska, therm-a-rest, regnkläder etc.. dvs allt utom mat. Totalt väger min utrustning 10kg exkl mat. Rätt okej. Ryggsäcken känns dessutom riktigt bra.

rusta.jpg
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.