Behövs kommentarer?

(om matlagning i absid och tioåringar på Kebnekaise)
Tydligen någon annan tråd. (...)
Relevansen för denna tråd rör även här vid människosynen.
Gränsen mellan att belysa en kanske inte så uppenbar risk och att i onödan skriva folk på näsan, när mindre erfarna deltagare ställer säkerhetsrelaterade frågor på Utsidan, är inte alltid så självklar. Själv blir jag ofta osäker på hur jag skall förhålla mig.
I fallet "matlagning i absiden" valde jag att framhålla riskbilden, därför att konsekvenserna av en - visserligen ovanlig - olycka kan bli så förödande.
I fallet "tioåring fixar Kebnekaise t o r på en dag" bet jag precis som andy69 ihop och valde att tro på trådstartarens eget sunda förnuft. Men forum är öppet och läst av många, så det var kanske ändå bra att andra påpekade att upplägget kunde vara lite väl tufft.

Det är alltså inte alls märkligt att vi drar lite olika gränser där, men jag antar att den som intar en mer "liberal" hållning till nybörjares risktaganden på fjället, också inser behovet av en mer generöst agerande fjällräddning, ifall de råkar ha otur med testandet.
Om man nu inte förespråkar att det naturliga urvalet ska göra jobbet ;)
 
Räddad ska man alltid bli oavsett orsak. Men blir man helikopterevakuerad på kebne i juni så ska man ha lite skäll.
 
Räddad ska man alltid bli oavsett orsak. Men blir man helikopterevakuerad på kebne i juni så ska man ha lite skäll.

Så alla som planerar bryta benet på Keb bör vänta fem dagar tills det är juli månad, då slipper ni skäll av eribur :)

Olyckor händer väl oavsett månad och lyckligtvis blir man oftast räddad i Sverige oavsett tido ch plats.
Att överskatta sin förmåga relativt förhållandena, eller ibland rent av ha otur, har väl inget med månad att göra?

/Patrik
 
Håller egentligen med båda sidor här. Dels... naturligtvis ska folk bli räddade när de lyckas ställa till det för sig, men samtidigt är det fruktansvärt provocerande att se folk bete sig korkat, med resultatet att det kostar miljoner för "oss andra".
 
Vi har tobaksrökare som kostar samhället mycket pengar när de får cancer. Vi har de överviktiga som kostar samhället mycket pengar när de får livsstilsrelaterade sjukdomar. osv.
Skall i så fall de också betala själva alt. dö ifall de inte har råd? Det tycker inte jag blir något bra samhälle.
 
Jämför situationen när en av Utsidans mest aktiva artikelförfattare fick betala flyget själv när han drabbats av ett kraftigt diskbråck och ej kunde gå längre...
kan tro att bedömningen av "gratis" flyg hade varit en helt annan om han uppgivit att han var helt novis i fält.
 
Denna diskussion dyker upp då och då. Jag sällar mig till lägret som tycker att alla, oavsett bankkontots storlek, ska kunna bli räddade. Må så vara att personen i fråga tagit ett dumt beslut.

Läser man denna tråd kan man konstatera att det är rätt många som tar dumma beslut. Som tur är slutar det inte alltid med smärta, lidande och fjällräddningen, utan med lärdomar.

Även solen har fläckar.

//Anders - imperfekt
 
självförvållat?

Är det dax att nämna rattfyllons rätt till fri sjukvård nu?
Däremot kan de enligt villkoren nekas ersättning för skador på egna bilen från försäkringsbolaget.

Hur mycket självvållande får man vara innan ev rätt till vård ska dras in?

Det är inte brottsligt att ta sig själv av daga i Sverige, men väl att hjälpa något med detsamma men så är det inte alla alla länder.

Hur mycket resurser ska läggas på att rädda mej om det samtidigt riskerar liv på räddarna? Säg att jag ger mig ut att paddla över Östersjön i kajak en rejält stormig vinterdag?

/Patrik
 
Vi har tobaksrökare som kostar samhället mycket pengar när de får cancer. Vi har de överviktiga som kostar samhället mycket pengar när de får livsstilsrelaterade sjukdomar. osv.
Skall i så fall de också betala själva alt. dö ifall de inte har råd? Det tycker inte jag blir något bra samhälle.
Tack, det tycker inte jag heller. Allt kokar ner till din sista mening och det kan nog inte sägas bättre än så.
 
Så du tycker inte vi ska ha fri sjukvård i Sverige. Spännande.
Finns det fler händelser/fall som du tycker medborgare ska få betala själva?
Vilken myndighet ska fälla avgörandet och skicka fakturan?

Hade tänkt lämna den här tråden eftersom det redan är en hyfsat infekterad stämning. Man får tycka och tänka olika, men man bör respektera andras åsikter fastän man inte håller med dom, vilka en del verkar ha svårt för!

Om vi ska ha fri sjukvård, "tjockis-skatt" på sockerprodukter eller liknande är en helt annan diskussion som inte hör hemma i den här tråden! Det är också ganska stor skillnad på Fjällräddningen som baseras på frivillighet och landstinget.

Tänkte också på majjens ryggproblem när han gick runt Sulitelma, summan av kardemumman var att han fick betala transporten själv, vilket senare löstes med hans försäkringsbolag om jag inte minns fel.

Att man ska få hjälp av fjällräddningen när man råkat ut för benbrott eller andra livshotande skador tycker jag är självklart. Rena olyckor kan hända, absolut...men det inlägget handlar om är ingen "olycka".

Ännu en gång: det jag (och en del andra) reagerar på är att en gäng individer inte har varken kunskapen eller utrustningen för att klara av ett väderomslag eller förstå att fastän det är sol på 700 m höjd när man startar, så innebär det inte att det är det på 2000 m höjd 5 timmar senare....så har dom ingenting på att toppen att göra enligt mig.

Likväl om du ger dig ut på högfjället i September månad som novis i bristfällig utrustning, tältet blåser sönder, snubblar vid ett vad, utrustning blir blöt och du ringer fjällräddningen för att du inte tänkte/planerade längre än vad näsan räckte, ja...då tycker jag absolut att det ska bli en lärpenning som även känns i plånboken, för sånt tenderar människan att komma ihåg och lära av!

Som sagt, det är mina åsikter...och det står en och var rätten att tycka annorlunda om så är.

Jag tycker det är bra att människor rör sig i fjällvärlden, absolut...men är man grön och oerfaren så börjar man med att lära sig grunderna, vandra på leder, tills man känner att behärskar situationen och ökar sin förmåga allt mer genom mera utmanande vandringar...logiskt för dom flesta människor, är huvudet dumt får kroppen lida brukar man säga!

Läser man denna tråd kan man konstatera att det är rätt många som tar dumma beslut. Som tur är slutar det inte alltid med smärta, lidande och fjällräddningen, utan med lärdomar.
//Anders - imperfekt

Riktigt rolig tråd, och efterföljaren också :)!

Och som tango är inne på, det finns alltid en risk för fjällräddarna vid varje utryckning och det har faktiskt hänt att räddningspersonal har dött i tjänsten.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.