Vad behövs?

Nu har jag vandrat ensam ett antal ggr i Sarek och Jämtland m.m. med full packning.
Till sommaren tänkte jag vandra så lätt och minimalt som möjligt dvs. utan tält och annat som är bekvämt.
Önskar tips om vad som egentligen behövs?
Givetvis mat, frystorkat tar väl minst plats och väger minst. Trangia eller gasol?
Jag ska bara ha de kläder som jag har på mig och i värsta fall en liten tarp eller en liten lättviktspressening.
Allt ska rymmas i max en 30 liters ryggsäck och givetvis vara så lätt som möjligt, jag ska inte känna mig låst av någon klumpig ryggsäck. Jag ska kunna röra mig smidigt och snabbt om så behövs.

Jag ska vara borta i ca en vecka troligtvis Sarek/Stora Sjöfallet eller Artfjället.

Jag gillar att njuta av ensamheten och naturen och nu tänkte jag pröva något nytt.
Jag har läst några trådar men de har en tendens att spåra ur ganska fort.
Jag tänkte inte vara på någon svälttur utan ska bara ha med mig det som absolut behövs.
 
Jag borde inte svara -även om jag har tankar om detta så finns det andra som har praktisk erfarenhet av extrem lättpackning och som även har skrivit om det på ett bra sätt.

Men jag kan ändå inte låta bli att undra: hur har du tänkt sova? Raklång på marken, med regn- och vindskydd samt myggnät? Då är det väl i praktiken svår att slå ett Terra-nova-nånting-tält, dunsäck och ett tunt liggunderlag. Lägg till gaskök samt mat och en tröja. Trail-skor på fötterna och ett lätt regnställ. Det är väl vad som behövs skulle jag tro förutom kläderna på kroppen och en mössa.

Jag vet att endel lättpackartrådar spårar ut, men det finns som sagt också väldigt mycket bra skrivet, vad saknar du?
 
Urk, låter inte roligt med fjällen utan ett inneslutet tält. Tänker på mygg.

Gas väger klart mindre än trangia men har större potential för utrustningsproblem.
 
Tanken är att sova i de kläder jag har, i mitten eller slutet av augusti då brukar inte myggen vara så besvärliga. Inget liggunderlag, ingen sovsäck eller ev. en extremt liten som jag har om den ryms och känns nödvändig.

Jag har ett myggnät som skyddar huvudet om det skulle behövas.

Jag har varit på en överlevnadstur tidigare då hade vi sovsäck och liggunderlag med oss. nu tänkte jag ha extrem lättviktsmat istället och som skrivet ev. sovsäck.

Gasolkök verkar vara lättare och tar mindra plats, eller?

Kalla mig tokig men jag känner att jag behöver göra detta och ta mig en riktigt lång sträcka på köpet.

Tips.
 
Mitt tips om du vill ta dig en riktigt lång sträcka är att du håller dig torr, utsövd och mätt. Det går att göra med några få kilo på ryggen (3 kg +mat om man är lättpackare). Att bara lägga sig ner och sova i fjällen kan säkert funka med en liten brasa, men det kan lika gärna bli ett helsike, kallt och blött. Man måste räkna med regn och temp. ner mot nollan, t.o.m. snö förekommer i augusti.
 
Hmmm, förutom fördelarna med att gå lätt och leva minimalistiskt, hur är det med säkerhetstänkandet?
Storm? Snöfall? Kyla? Feber? Magsjuka? Spöregn? etc...
 
Hmmm, förutom fördelarna med att gå lätt och leva minimalistiskt, hur är det med säkerhetstänkandet?
Storm? Snöfall? Kyla? Feber? Magsjuka? Spöregn? etc...

I värsta fall får man räkna med allt, vädret är omväxlande i fjällen. Jag blir sällan sjuk, jobbar med sjuka människor så en viss immunitet har byggts upp genom åren.

Säkerheten är alltid viktig. då jag är van att gå själv så har man lärt sig att ta det säkra före det osäkra, men man kan ju aldrig vara säker!!! Inte ens hemma:)
 
En inkommande front kan sänka temperaturen med 25° på ett par timmar och högsommar kan övergå i snöstorm, har varit med om det. Den förberedde klarar det oxså och den oförberedde kan frysa ihjäl, det har tyvärr hänt mer än en gång. Har du erfarenhet och pinaler för det med?
 
hejsan
oki
hoppa över kök -elda liten brasa istället, medtag en morakniv samt en liten såg..

vindsäck med myggnät för öppningar -istället för tält eller tarp-sy en själv som du även kan använda som poncho
sovsäck bör du nog ha -kan bli kallt och sömnlöst på natten när du ligger still.

eller kanske Fjellduken Extrem (väger väl 900 gram eller nåt med foder)..??

ett vettigt liggunderlag är som balsam för sömnen...
glöm inte vantar, öronpluttar och (sov)mössa
mat = bulgur, linser, mussli samt torkad köttfärs etc

go tur

vänligen nils
 
Jag är en extremt lat och släp-obenägen ensamluffare. Jag tar mig dessutom ofta fram i berg, där över en höjdkilometer upp och ner under en dagsetapp inte är något märkligt. På de tunga tältens tid experimenterade jag därför mycket med utesoveri och annan självspäkning. Men när ett så rymligt, lyxigt och robust 1-2 personers tält som Ringstind Superlight väger under kilot (för att inte nämna svindyra extremer som Terra Novas Laser Ultra, under 600 g), förstår jag inte längre vitsen.

Mitt fasta grundkit (dvs allt utom mat, vatten och bränsle) för en ensam tältvandring (naturligtvis ej på vintern) landar nuförtiden ledigt och utan minsta självplågeri kring 4,5 kg. Löjligt nog är ryggan den tyngsta enskilda posten.
Jag lagar/torkar/packar min mat själv och hamnar på kring 400 g/dag plus lite extragodis i fickan (ok, jag är nog inget större matvrak). Tar med 230 grams gasbehållare/vecka och brukar få gas över.

I det läget förstår jag inte varför jag skulle avstå tält, skön dunsovsäck, liggunderlag, sov/ombytes/förstärkningsplagg, stabilt kök med vindskydd, fullvärdigt regnställ, eller överhuvudtaget något annat, för att "lätta" ytterligare några hundra gram.

Men visst, vill du göra det för sportens skull, så kolla på
http://www.andersj.se/packalatt/i_ryggsacken.htm
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.