Behövs mattermos?

Jag kommer att köpa några påsar frystorkad mat att ta med på fjällvandringen och jag vet inte hur stora portionerna är och om jag kommer äta upp en hel påse vid tillagning.

Det jag undrar är om det kan vara bra att ta med en liten mattermos för att kunna lägga eventuella matrester i och som då redan är uppvärmt och tillagat som jag kan tex äta vid ett senare tillfälle under dagen?

Jag vill ju helst inte slänga bort mat i onödan heller.

Hur gör ni?
:)
 
Jag kommer att köpa några påsar frystorkad mat att ta med på fjällvandringen och jag vet inte hur stora portionerna är och om jag kommer äta upp en hel påse vid tillagning.

Det jag undrar är om det kan vara bra att ta med en liten mattermos för att kunna lägga eventuella matrester i och som då redan är uppvärmt och tillagat som jag kan tex äta vid ett senare tillfälle under dagen?

Jag vill ju helst inte slänga bort mat i onödan heller.

Hur gör ni?
:)

Förslagsvis så köper du en påse och äter hemma så får du en uppfattning hur mycket det är!
Påsarnas storlekar kan variera något beroende på märket, men som sagt..läs hur många gram mat påsen innehåller och pröva!

Mattermos NEJ!

Ät det du orkar...och stäng påsen när du är klar. Är det kvar något så äter du det kallt senare, drick bara något varmt till så är det ok i fält ;)!
 
Har aldrig varit med om att man inte orkat äta upp en hel påse efter en vandringspass. Tvärtom brukar jag stärka upp med en energibar eller något annat till påsmaten. Och då är jag ändå liten i maten till vardags.

Däremot har jag fått påsar som jag pga smak eller konsistens inte kunnat äta klart. Men då vill jag inte heller spara den i en termos.

Köp hem några rätter och prova hemma. Så får du känsla både för mängden och slipper få med sorter som inte faller i smaken!
 
Nej, mattermos behövs inte. Jag funderade själv på att skaffa en tidigare men kunde inte hitta någon motivering, vare sig för dagsturer eller fjällvandringar. På dagsturer tar man med mackor eller så lagar man lunchen på stormköket. På fjällvandringar hade den bara tagit onödig plats.

Termos för kaffe däremot behövs, speciellt under vandringar i Norge där man kan lämna in termosen på fjällstationerna och få den fylld med te eller kaffe. Även för tältvandringar är det smidigt att slippa dra fram stormköket på lunchen.
 
Ok jag får helt enkelt testa några påsar hemma och se hur de smakar osv precis som ni säger.

Ibland får man rekommendationer som man inte helt säkert vet funkar realistiskt pga man inte är någon van fjällvandrare så jag var bara tvungen att fråga iallafall.

Jag har inte så stor ryggsäck heller så jag har ingen lust att behöva släpa på mer tyngd eller kanske onödig utrustning i onödan.
:)
Tack!
 
Jag är väl lite kinkig när det kommer till hygienaspekten men jag skulle inte låta något ligga och "gosa till sig" i en termos i en halvdag. Särskilt inte om man tidigare stoppat ner en sked i det som man haft i munnen. Finns definitivt roligare saker att roa sig mer på en fjällvandring än att vara dålig i magen.

Då bättre i så fall att dela på matpåsen INNAN man häller i vatten.

Men det är väl jag som är kinkig...

//Karolina
 
Jag använder egentligen bara mattermos som en större termos för vatten, då kan man kompromissa lite och göra oboy, pulverkaffe, välling till lillen, soppa eller vad det nu kan vara från samma termos utan att ta med köket. Kan vara smidigt när hela familjen är på dagsutflykt och 2714 andra saker också måste med...

Kör samma i båten ibland, slipper helst hålla på med köket om det blåser för mycket, men då är vi där igen, den används enbart för vatten.
 
Jag är väl lite kinkig när det kommer till hygienaspekten men jag skulle inte låta något ligga och "gosa till sig" i en termos i en halvdag.

Då bättre i så fall att dela på matpåsen INNAN man häller i vatten.

Så sant och smart tips att dela upp portionen!

Jag kanske kan göra mina egna portionspåsar när jag testat hemma sedan och vet hur mycket jag orkar äta.
:)
Tack för era tips!
 
Jag är väl lite kinkig när det kommer till hygienaspekten men jag skulle inte låta något ligga och "gosa till sig" i en termos i en halvdag. Särskilt inte om man tidigare stoppat ner en sked i det som man haft i munnen. Finns definitivt roligare saker att roa sig mer på en fjällvandring än att vara dålig i magen.

Då bättre i så fall att dela på matpåsen INNAN man häller i vatten.

Men det är väl jag som är kinkig...

//Karolina

Mattermos fungerar bra om temperaturen är över 80 grader, eller under 6 grader, allt där emellan är bakterieodling
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...