Behövs kontanter?

Hej!
Jag skall vandra från Abisko till Vakkotavare.
Det blir en stugtur med en avstickare till Vistas och Sälka.
Har förstås förbokat och betalat allt boende och även buss och tågresor.
Vad jag behöver komplettera med är matinköp i Sälka och Kaitum samt ev. en båtresa
över Teusajaure. Kan jag betala med kort i butikerna och även för båtresan?
Hälsningar
Vonsan.
 
Har aldrig gått där, men vad jag vet har inte Sälka mobiltäckning. Sån't brukar betyda kontantbetalning i butiken.
Min erferenhet från alla stugor i Padjelanta (utom ev. Akka och Gisuris där täckning fanns).
 
Gardera med kontanter för båtresan är mitt råd. Större stugplatser har nån form av uppkoppling när butiken är öppen enligt min erfarenhet och tror att STF helst undviker kontanter.. Men jag vet inte hur det är i Sälka i nuläget. Kanske går att googla fram.

Thure
 
Brukar stå på varje STF-stugas webbsida om dom tar kort, men med tanke på hur ofta teknik strular så tar jag alltid med kontanter som räcker hela vandringen.
Bättre att ha med kontanter & kunna använda kort än tvärtom :)
 
Här finns all information om betalning i stugorna
Har själv varit stugvärd och upplevt att inte kunna ta emot kortbetalning p g a slut på strömmen (dåligt med laddning från solpanelerna vid dåligt väder och korta dagar i september) eller krånglande kortapparat. Sådana problem brukade vi lösa med ett meddelande till nästa stugvärd så fixar man betalningen där.
/Thor
 
Tilltron till tekniken vet inga gränser.
Kartor, kompass och kontanter behövs och du bör veta hur du hanterar pengarna…😊

Du behöver inte komma långt ut på landet ens i relativt stadsnära skogar i norr där täckning saknas.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.