Skaljackor behövs det?

Försöker läsa mig till om nyttan med skaljacka. Behövs den? Om man vandrar ca 2 veckor om året i fjällen, ska det verkligen behövas en jacka för 3-5 000 kr? Eller räcker det om man har fleecetröja som är vindstopper + ett regnställ som andas och tillika även är vattentätt. Mitt regnställ väger ca 7-8 hg ;-)
I vissa packningslistor står det skaljacka, och ett par rader längre ned regnställ. Jag har trott att skaljacka ska vara både vindtät och regntät. Men jag börjart tvivlat att det verkligen är så.


Funderar att nästa år gå min första ordentliga fjälltur, så med andra ord är jag nybörjare och behöver en massa goda råd, förhoppningsvis inte dyra.
 
En skaljacka brukar jag ha i 2 år innan jag köper en ny och eftersom jag inte bara använder min skaljacka 2 veckor om år på fjället, utan nästan varje dag hela året runt. Så blir 3-5000 rätt så lätt att räkna hem tycker jag..

Om jag får lov att använda min flickvän som exempel (ok, det är orättvist mot henne och oss som är killar) så köper hon ofta en ny sommar jacka och en ny vinter jacka om året plus kanske en vår/höst jacka vart annat år. Jämnfört med min Marmot skaljacka som jag gav 2500 (ca) för så...
 
Precis som Staffan väljer jag en lättare regnjacka. Kompleterar med endera en lätt långärmad skjort (syntet) som till viss del motstår vind eller en löparjacka typ R90 (bör motstå mygg). Flecctröjan är inte vindtät. /RN
 
jbella; sa:
En skaljacka brukar jag ha i 2 år innan jag köper en ny och eftersom jag inte bara använder min skaljacka 2 veckor om år på fjället, utan nästan varje dag hela året runt. Så blir 3-5000 rätt så lätt att räkna hem tycker jag..

ÖHHHHH??? Som hemmaplagg möjligen men inte för fjällen. Vad är det för skräp som bara håller 2 år?
Jag köpte mitt regnställ (tenson) på rea för 500:- för drygt 10 år sedan. Där kan vi börja snacka låg årskostnad. Mina vardagsjackor håller förövrigt också längre än två år...

Skaljacka för sommarfjäll har jag aldrig fattat poängen med.

//AA
 
jbella; sa:
Om jag får lov att använda min flickvän som exempel (ok, det är orättvist mot henne och oss som är killar) så köper hon ofta en ny sommar jacka och en ny vinter jacka om året plus kanske en vår/höst jacka vart annat år. Jämnfört med min Marmot skaljacka som jag gav 2500 (ca) för så...

Dålig jämförelse eftersom jag utgår från att hon handlar efter kvaliteter som form/färg/design/mode och inte funktion.
 
Det handlar ju lite om hur man definierar "skaljacka".
Den kan vara vattentät eller bara vindtät - skalet är helt enkelt ett plagg som är avsett att vid något tillfälle vara ytterst.

Jag hör till dem som tycker att skal för fjällvandring antingen ska vara en lätt regnjacka eller en lagom vindtät skjorta.

De gånger jag har haft med mig andra kombinationer har någon del eller någon funktion känts överflödig:

När man var liten: Fjällrävenjacka i poplin + en tät regnjacka. Poplinjackan var överflödig och regnjackan var nog ganska tung.

När man blev äldre: trelagers Gore-texjacka. Åkte bara på när det regnade, och då är det ju ingen mening med alla praktiska fickor, eller att den vägde ett kilo.

Så nuförtiden är regnjackan till för regn, värmejackan till för kyla, och skjortan funkar bra när det varken regnar eller är kallt.

Min trelagers membranjacka använder jag när jag åker utför.
 
Sammanfattningsvis så kan jag använda mitt HH regnställ som är garanterat regntätt + att det andas. Utan hellre investera i en bra tröja som håller värmen bra, inte är så tungt samt torkar hyfsat fort.

Skulle jag köpa en skaljacka blir det i neongrönt, orange eller någon annan uppseendeväckande färg, för skulle jag villa bort mig på fjället så ska jag synas, om någon skulle få för sig leta efter mig.
Men jag vet inte om jag vill synas så mycket på stan, kvinnlig fåfänga kanske;-)
 
Peikko; sa:
Försöker läsa mig till om nyttan med skaljacka. Behövs den? Om man vandrar ca 2 veckor om året i fjällen, ska det verkligen behövas en jacka för 3-5 000 kr? Eller räcker det om man har fleecetröja som är vindstopper + ett regnställ som andas och tillika även är vattentätt. Mitt regnställ väger ca 7-8 hg ;-)
I vissa packningslistor står det skaljacka, och ett par rader längre ned regnställ. Jag har trott att skaljacka ska vara både vindtät och regntät. Men jag börjart tvivlat att det verkligen är så.

Om man med skaljacka menar en tung och kvävande membranjacka så är svaret absolut inte!

Man klarar sig mycket väl, till och med bättre skulle jag vilja säga, med vindjacka och regnjacka. Testade själv detta koncept i somras under tio dagar i Sarek och det var klockrent, bästa klädval jag gjort på länge.

Att skaljacka står med i många packlistor som du säger beror nog främst på att de som gjort packlistan säljer skaljackor :)
Säga vad man vill om det men det vore inte så marknadsmässigt av dem att inte pusha för sina produkter.
 
Regnjackor är skaljackor.

nermander; sa:
Alltså, för mig så är det regnjackan som är skaljacka.

Exakt - regnjackor ÄR skaljackor. De är the mother of all skaljackor.

Men med dagens terminologi (med mjukskal och dritt) är väl alla jackor* skaljackor?
Men regnjackor är väldigt bra skaljackor eftersom de är regntåliga. :)


*Hmm... vanliga fleecetröjor med hellångt blixtlås, vilka vissa kallar fleecejackor, kanske ligger på gränsen.
[Ändrat av Nordesjö 2006-09-21 kl 14:21]
 
Nordesjö; sa:
Det handlar ju lite om hur man definierar "skaljacka".
Den kan vara vattentät eller bara vindtät - skalet är helt enkelt ett plagg som är avsett att vid något tillfälle vara ytterst.
Äsch, ser att Nordesjö var först med att svara på sin egen fråga.

Skaljacka=vattentät jacka som släpper igenom vattenånga, i min värld. Alltså, en regnjacka av modernare slag. Enda skillnaden man kan se mellan en renodlad regnjacka och en mer specifik "skaljacka" är att den senare kan vara grövre (=slittåligare), ha fler detaljer (ventileringsblixtlås, bättre huva, fler fickor) och därigenom blir tyngre. Naturligtvis är "skaljackan" dessutom betydligt dyrare.

Skaljackor är väl egentligen lite "ute" (no pun intended). I stan klarar de flesta sig på softshell/liknande (bomull!), eftersom dessa plagg oftast klarar ca 30 min ordentligt regn. Ute i naturen vill då åtminstone jag slippa släpa 6-9 hg "skaljacka", och därför blir det oftast bara en regnjacka (och för de som vill ha vindtätt: en pertexjacka/joggingjacka).

Vintertid kör jag bomull eller liknande, med reservation för turskidor på våren, då jag märkt att en vattentät jacka kan vara en ren säkerhetspryl. Å andra sidan har jag för detta ändamål valt en Haglöfsjacka som inte är i GoreTex (utan något annat, billigare membran) som kostade en tusenlapp, har bra fickor och väger 430 g i fullängd. Inte så illa pinkat.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.