Vadning

Re: Fjällräddningen:

ipg289h; sa:
Det är, vill jag hävda, ett mycket bra argument för att ta med sig en vadlina om man räknar med att gå en led med vad.
De allra flesta vad i Sarek är ofarliga. Visst kan man ramla och blöta ner sig, kanske få ett och annat blåmärke. Om man tror att något värre kan hända ska man inte ge sig ut i jokken. Ett mycket bättre råd än att ta med ett vadarrep, är att läsa in sig på den sträcka man tänker vandra. Det finns ju gott om litteratur och dessutom mycket kunnande här på Utsidan. Ta reda på vilka TÄNKBARA svårigheter du kan stöta på. Ta reda på vilka ställen de olika jokkarna är lättast att vada. Ta reda på alternativa färdvägar om det trots allt skulle vara för svårvadat.
 
Ryggsäck, väta, vadning

Om man nu mot förmodan tar och gör en frivolt ner i jokken och bli sjöblöt. Vad är era bästa tips på hur man skall ha packat för att slippa få allt vått...

A) en stor sopsäck invändigt i ryggsäcken
B) många små plast/eller vattensäkra påsar
C) helt vattentät ryggsäck ? (finns det?)
D) inget ovan allt bli vått oavsett... :)
 
Re: Ryggsäck, väta, vadning

Lillbobban; sa:
Om man nu mot förmodan tar och gör en frivolt ner i jokken och bli sjöblöt. Vad är era bästa tips på hur man skall ha packat för att slippa få allt vått...

A) en stor sopsäck invändigt i ryggsäcken
B) många små plast/eller vattensäkra påsar
C) helt vattentät ryggsäck ? (finns det?)
D) inget ovan allt bli vått oavsett... :)

Gör rätt från början och ha alltid sovsäck och ombyte/förstärkningsplagg i separata vattentäta packpåsar.


peter
 
Vad vanligaste dödsorsaken bland fjällvandrare

GustavOh; sa:
Det är ett bra argument för att ta med en vadlina om man vet vad man gör. För mig som aldrig vadat med lina skulle det förmodligen snarare öka risken om jag gav mig på ett svårt vad mha lina. (Givet att jag annars skulle vänt om, väntat eller sökt bättre vad.)

Det dn skriver om är ju att olycksrisken ökar pga fler ovana fjällvandrare och mer pressade planer. Att råda en oerfaren fjällvandrare med för lite marginal i planeringen att ta med en lina känns inte bra alls.

Jag ifrågasätter inte alls att en vadlina kan öka säkerheten, men åtminstone jag tänker inte använda en sådan i ett läge där det verkligen behövs, förrän jag testat i realistiska (men säkra) förhållanden först.

En av poängerna i artikeln är att till skillnad från vad man lätt skulle kunna tro är det inte de som klättrar vilka råkar mest illa ut. Den vanligaste dödsorsaken vid fjällvandring är vadning.

När det gäller användningen av vadlina är det en tämligen okomplicerad sak. Man behöver bara lära sig de allra enklaste varianterna av säkring, d v s med linan runt kroppen på ett visst sätt eller genom en bromsknut på en karabiner med ett band på. Det lär man sig på en halvtimme. Självfallet bör man öva en del och pröva i lättare vad eller på torra land så att man kan hantera repet korrekt när man ska vada.

En sak som är viktig att ha klart för sig är att en vadlina egentligen inte ökar ens förmåga att ta sig genom svåra vad. Ett vad som är för svårt, som är omöjligt, är lika omöjligt med som utan vadlina. Linan förbättrar inte ens förmåga att stå emot strömmen eller välja linjer.

Däremot är linan oerhört viktig för säkerheten. Går man ikull dras man inte med strömmen. Istället kan man ta sig upp på land med hjälp av sin partner. Sannolikheten att man skadar sig eller omkommer minskar radikalt. Jag har dragits omkull flera gånger och har tack vare vadlinan klarat mig undan med att bli genomblöt av iskallt vatten.

MAJJEN; sa:
De allra flesta vad i Sarek är ofarliga. Visst kan man ramla och blöta ner sig, kanske få ett och annat blåmärke.

Precis, nu råkar det förhålla sig så att huvudet är ganska ömtåligt. En smäll som ger en ett blåmärke på benet kan resultera i medvetslöshet om man får den på huvudet. Sedan är det inte lång till en drunkningsolycka.

Ett mycket bättre råd än att ta med ett vadarrep, är att läsa in sig på den sträcka man tänker vandra.

Trams: fullt jämförbart med att säga att det bättre att läsa in sig på ett berg som man vill klättra än att ta med sig rep, stegjärn, isyxa eller andra attiraljer som krävs.

Vadlinor används för att öka säkerheten vid vad, eftersom de effektiv förhindrar att man dras iväg.

Vidare är vaden sällan väl beskrivna. Att vada handlar i hög grad om linjeval. Hamnar man några meter fel kan man i vissa vad vara riktigt illa ute.

Ta reda på vilka TÄNKBARA svårigheter du kan stöta på. Ta reda på vilka ställen de olika jokkarna är lättast att vada. Ta reda på alternativa färdvägar om det trots allt skulle vara för svårvadat.

En tänkbar svårighet är väl just att det är mer vatten i bäcken än man hade väntat sig, t ex p g a en värmebölja som föranlett en snabb avsmältning av snö, eller p g a ihållande skyfall. Ibland kan man vänta ut ett vad och hoppas att det lugnar sig, att det blir mindre vatten, till nästa morgon, etc. Det kan bli så illa att man måste vända för att ta en annan väg.

Går man svåra vad är en vadlina en självklarhet och jag är ganska övertygad om att om fler använde vadlina skulle färre omkomma i vad.
 
Re: Vad vanligaste dödsorsaken bland fjällvandrare

ipg289h; sa:
Trams: fullt jämförbart med att säga att det bättre att läsa in sig på ett berg som man vill klättra än att ta med sig rep, stegjärn, isyxa eller andra attiraljer som krävs.
Vilket berg jag än ska upp på så tar jag reda på lättaste vägen - precis som när det gäller vadning. Jag läser in mig. Finns det en bilväg upp på baksidan så tar jag den - jag klättrar inte. Finns det en bro över vattnet så tar jag den - jag vadar inte. Om jag måste använda klätterutrustning så väljer jag ett annat berg, eller tar en lättare väg. Samma sak med vadning. Man ger sig inte i kast med ett livsfarligt vad.
Trams?? undrar HåkanF
 
Re: Re: Vad vanligaste dödsorsaken bland fjällvandrare

MAJJEN; sa:
Man ger sig inte i kast med ett livsfarligt vad.

Jag tror inte att du förstår vad jag menar. Vad är inget man söker sig till eller eftersträvar. I varje fall jag uppfattar vad som något nödvändigt ont.

Men när man väl måste vada ska man göra det så säkert som möjligt. Varje vad måste bedömas för sig. Men det är lätt att konstatera att ett vad som är "livsfarligt" utan lina blir ganska säkert med lina. Går man ikull har man goda chanser att ta sig iland och komma undan med blotta förskräckelsen. Man blir blöt och kall men man klarar sig sannolikt undan att bli sönderslagen på stenar och drunkna. Polemiken mot vadlinor framstår som opåkallad, som att vara mot flytväst. Se istället vadlinan som ett instrument som kan rädda liv.
 
Hejsan,
interessant tråd & synpunkter.

Har själv vandrat i Sarek tre gånger nu, med "balacerings-vad på gammal björk" över 2-meters stilla vattenrännor i Rapadalen till lite mera krävande saker i Ruohttesvagge & Bastavagge (och lumpen i viss mån, fast där blir man ju alltid blöt så det förslår på nåt sätt). Brukade köra med ett enkelt rep på 20m och 6-7mm, ett sånt där orange-färgat rep från Materialmännen eller nånstans. Nackdelen med det är att det är svårt att verkligen hålla i för den som säkrar, och knutar skulle jag inte riktigt lita på i det materialet heller.

Inför sommarens vandring har vi "investerat" 24 GBP i ett sånt här:
Walker's Rope 8.1mm 20m

Visst väger det 840 g, men å andra sidan kan jag vara ganska säker på att min tjej inte flyter ifrån så långt om hon drillar i. Man vill ju gärna ha samma "headcount" efter turen som innan.

Ett tipps som jag inte har sett i tråden ör ju att innan man kör med regnbrallorna och rämmar och Goretextjacka först tar av sig dom vanliga vandringsbrallorna och så klart alla evtl. varma skortor/fleece tröjor. Dvs. jag går bara i kallingar, regnbrallor och min "trusted" Theta AR goretextjacka. Rammlar man i (i grund vad, alltså kommer upp lätt igen), traskar man på till andra sidan och skakar av vattnet, drar på dom torra vandringskläderna och sen dom avskakade = ganska torra regnkläderna.

Och sen kan det ju hjälpa att man inställer sig mental på att bli kall och blöt. Eller t.o.m. ta det ett steg vidara och blaska lite vatten i ansiktet innan. Samma princip som man träner med hos Norrlandsjägarna eller rädningsstyrkor - har man en gång hoppat i iskallt vatten, vet man ungefähr hur man känner sig, och risken för panik minskar.

Kul att läsa/träna liknande som t.ex. Reinhold Messner, kan ju ochså ge resultat. Mannen duschade iskallt så gott som alltid, så att han helkt enkelt inte brydde sig om man medan han klättrade kom igenoem en iskall "dusch" på en bergssida. Är själv inte lika besluten, kan jag väl tillägga. :)

God & säker tur!
Jonas

PS: Den som skrev att han tog med 10m lina - och sen binder fast runt en sten (som håller) - hur bred kan jåkken sen bli innan du bara kommer halvvägs? och hur får du tillbaka repet om du nu måste binda (=förmodligen själv)? Vill bara säga att jag tror 20m är ganska nödvändigt för svårare vad, gå hellre på 6-7mm om du tycker det blir för tungt, men 10 meter verkar "kort" tycker nog jag.
 
Senast ändrad:
Äventyr och dåd verkar vara viktigt. Själv har jag alltid väntat till lågvattnet om det ser det minsta osäkert ut. Fallen har blivit få och tur har jag haft. Men jag är för rädd om ben och liv för att chansa. Vandringstaven för stöd och lämpliga vadställen har jag hunnit med hitintills. Är det högvatten och ser kymmigt ut, koka kaffe och tänk innan du gör något överilat, var ett klokt råd jag fick som ung.
I kängor, utan strumpor och sockar, regnbyxor och regnjacka och utan rep, Indiana Jones får sköta den detaljen med.
Fram i september brukar det vara lägre vatten...
 
Kanske glömde säga att vandringsstav (eller dubbla) är självklar pryl att använda sig av, och att ett rep ej ersätter den. Rep är ju som sagt bara hjälpmedel om det strular till sig till max, och personligen så skulle jag inte våga svårare vad bara för att vi har lina med oss. Det är ochså viktigt att tänka på att en lätt vandringsstav måste sättas in en bit motströms på vattenytan för att hamna ungeför där man vill "känna" med den. Små stavar trycks ju bort nåt grymmt av strömmen... det finns nog dom som har tappat sin stav på första försöket..

Tippset med att koka kaffe är bra! :) håller fullt med. Hjälper ju ochså lite att ha nåt varmt i magen om man åker i. Och kokar man, så ska man väl lika bra fylla på termosen ochså. Vi har med oss en liten 0,35 liters (Primus), som funkar bra för många små koppar.
 
Senast ändrad:
Vilka vad i Bastavagge var krävande?

Vi fastnade i Pastavagge 1989 vid Skaitatjsjåkkåtj, fick invänta lägre vattenstånd genom att slå läger och gå upp tidigt, men det var ändå ett krävande vad vid det tillfället.

Det bästa rådet man ändå kan ge är inte planera fast sig vid en enda färdväg som innebär att du måste över den jåkken utan har så mycket luft i planeringen att du kan tillåta dig en annan färdväg.
 
Vi fastnade i Pastavagge 1989 vid Skaitatjsjåkkåtj, fick invänta lägre vattenstånd genom att slå läger och gå upp tidigt, men det var ändå ett krävande vad vid det tillfället.

Det bästa rådet man ändå kan ge är inte planera fast sig vid en enda färdväg som innebär att du måste över den jåkken utan har så mycket luft i planeringen att du kan tillåta dig en annan färdväg.

Jag minns inte kartan men cirka 7 km in i Pastavagge från Rinim fastnade jag vid en jokk. Jag och 2 andra som kommit med samma båt slog läger, strax bredvid låg 2 herrar som väntat på lägre vattenstånd i 2-3 dagar om jag minns rätt. Dagen efter gick jag och de 2 som kom samtidigt med mig tillbaka till Rinim. Vi såg ett tält till med några som också låg och bidade sin tid.

En av de 2 herrarna var rätt bevandrad i Sarek och menade att Pastavagge normalt är en dal man tar i en dagsetapp. Han hade aldrig varit med om något liknande. Det var 2001 och jag vill minnas att det var en rätt regnig sommar i Sarek.

Hoppas jag slipper nåt liknande i år. :)

Mvh
Peter P.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
EliasNaslund Typ av stav vid vadning Fjällvandring 10
Wolfred Vadning i Sarek Fjällvandring 5
Christoffer_123 Vadning Sarek i början av juli Fjällvandring 5
john76 Korta vadare, tillfällig vadning Fjällvandring 2
Leif Vajmo Vadning av Tukijåhkkå (Duvggejåhkå) i Padjelanta? Fjällvandring 7
emil. Bästa lösningen för vadning i Sarek? Fjällvandring 19
gerritholl Vadning i västra Padjelanta, del X. Fjällvandring 1
undvall Vadning av Sitoätno? Fjällvandring 5
bjarv EFTERLYSES: Sarek- Vadning Vid Rissajavrre Fjällvandring 3
pal2 Tältplatser/vadning i Kaskasavagge? Fjällvandring 14
eyck Ytterst lätt sko för vadning Fjällvandring 9
grodanbolle Hur få tätt vid skorna för vadning? Fjällvandring 24
avslutat medlemskap1105 Gamajåhkå, vadning Fjällvandring 7
Kalle G Vadning från Riksgränsen mot Vadvetjåkka? Fjällvandring 3
JonathanW Vandring & vadning med hund Fjällvandring 2
Vadning i Valfojåkka Fjällvandring 15
Masa Vadning på sträckan Kaiseepakte - Keb ? Fjällvandring 14
0399 vadning Fjällvandring 4
mekelund Vadning Miellätno Fjällvandring 6
L-O SAREK-Vadning i rapadalen!!! Fjällvandring 4
grodanbolle Vadning i Sarek? (rapadalen) Fjällvandring 8
tingdahl Vadning över Ráhpajåhkå & Sarvesjåhkå Fjällvandring 10
Vadning av Mielätno vid Alkajaure Fjällvandring 7
mr.murphy Vadning över Kaskasjohkka??? Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.