Vadning

Flera tidigare diskussioner handlar om vadning, för eller emot vadarrep m.m. Jag vill ha mer konkreta tips och erfarenheter om vadningar ni gjort.

Detta behövs inför årets tur om en vecka in i Sarek, det lär ju bli blött med tanke på all snö som e kvar (uppgift från tidigare diskussion)
 
Vill också ha tips, ska upp om två veckor. I värsta fall verkar det som att man kan få ta sig över några vanskliga vad men jag hoppas slippa.

Vore inte ett vadarrep alltid vara högst positivt för säkerheten, om det är förankrat vid land?! Alltså i princip att resten av gruppen håller i det...
 
tobiasdr; sa:
Vore inte ett vadarrep alltid vara högst positivt för säkerheten, om det är förankrat vid land?! Alltså i princip att resten av gruppen håller i det...

En vadlina förändrar förutsättningarna totalt. Givet att den som är på land vet vad han eller hon gör, och kan säkra den som vadar. Utan vadlina kan man spolas iväg, slå sig fördärvad och i värsta fall omkomma. Med en vadlina kan man ta sig säkert genom betydligt mer strida vatten än utan, även i en strid bäck kan man gå ikull utan att det blir fatalt.
 
Hur?

Jag har aldrig använt mig av något vadarrep.. så jag blir ju lite nyfiken... hur används det rent praktiskt... binder man typ runt midjan och medvandrare håller i... hur gör man när man är själv med ett rep?... Runt ett träd om det finns, annars då?

Jag har inte haft några större problem med de vaden jag vadat... men visst finns det svårare vad... mycket av problematiken handlar framförallt om att hitta rätt ställe och ibland rätt tidpunkt... det har hänt att man fått vänta in vad... eller letat någon timme efter rätt ställe.

Annars så tycker jag att mina stavar är ett ypperligt sätt att få stöd med när jag vadar... att kombinera stavar och rep verkar knepigt... eller?... skulle jag välja så skulle det nog bli stavarna... repet känns inte som något som stabiliserar på samma sätt...

Thomas
 
Re: Hur?

thomalin; sa:
att kombinera stavar och rep verkar knepigt... eller?...

Inte alls: den som vadar märker i princip inte repet, dess enda syfte är att garantera att om man går i kull så flyter man inte med strömmen och skadar sig eller drunknar. Händerna är alltså fria.

En stav kan vara en utmärkt hjälp. Det gäller också att ha så lite yta mot strömmen som möjligt, ju mer kroppsyta mot den desto svårare att hålla mot. Det gäller alltså att inte vända sig så man får allt vattnet i magen eller i ryggen. Svåra vad gås alltid med skor på, för att skydda fötterna, väntar man sig många vad kan man ha särskilda dojor för vaden, t ex joggingdojor.

Reptekniken är i grunden samma som vid klättring. Men man kan ha ett enklare rep, vi brukar ha 25 m, och köra utan sele, den som säkrar gör antingen en vanlig säkring med kroppen eller så lägger man ett band runt en sten eller ett träd med en karabiner och en bromsknut.

Temperaturskillnader kan också vara en faktor. Är det kalla nätter och varma dagar kan bäckarna var lätt korsade rännilar på morgonen och brusande forsar sent på eftermiddagen. Då kan det vara läge att helt enkelt slå läger o så gå nästa morgon när det är flödet är som lägst.

Har aldrig vadat i Lappland däremot har jag vadat ett otal gånger i Ladakh och Zanskar, till den grad att det första vi tänker på när vi ser en bäck eller flod är var man kan vada den.
 
Re: Re: Hur?

ipg289h; sa:
thomalin; sa:
att kombinera stavar och rep verkar knepigt... eller?...

Inte alls: den som vadar märker i princip inte repet, dess enda syfte är att garantera att om man går i kull så flyter man inte med strömmen och skadar sig eller drunknar. Händerna är alltså fria.

En stav kan vara en utmärkt hjälp. Det gäller också att ha så lite yta mot strömmen som möjligt, ju mer kroppsyta mot den desto svårare att hålla mot. Det gäller alltså att inte vända sig så man får allt vattnet i magen eller i ryggen. Svåra vad gås alltid med skor på, för att skydda fötterna, väntar man sig många vad kan man ha särskilda dojor för vaden, t ex joggingdojor.

Reptekniken är i grunden samma som vid klättring. Men man kan ha ett enklare rep, vi brukar ha 25 m, och köra utan sele, den som säkrar gör antingen en vanlig säkring med kroppen eller så lägger man ett band runt en sten eller ett träd med en karabiner och en bromsknut.

Temperaturskillnader kan också vara en faktor. Är det kalla nätter och varma dagar kan bäckarna var lätt korsade rännilar på morgonen och brusande forsar sent på eftermiddagen. Då kan det vara läge att helt enkelt slå läger o så gå nästa morgon när det är flödet är som lägst.

Har aldrig vadat i Lappland däremot har jag vadat ett otal gånger i Ladakh och Zanskar, till den grad att det första vi tänker på när vi ser en bäck eller flod är var man kan vada den.

Ok... nu är väl kanske inte ett 25m långt rep det man bär med sig på en fjällvandring om man inte skall klättra... men måste man vada ett riskabelt vad så låter det ju sunt med rep. Men hur många släpar med sig ett tungt rep?... om man är många så kanske det kan funka.

I mitt fall så är alternativen i denna ordningen:

1: Hitta rätt ställe att vada på.
2: Vänta in rätt tidpunkt.
3: Vända/Ta en annan väg.

Att vända är nog inte kul... har inte hänt än... det gäller bara att ha förstånd att göra det när det krävs...

Thomas
 
Re: Re: Re: Hur?

thomalin; sa:
Ok... nu är väl kanske inte ett 25m långt rep det man bär med sig på en fjällvandring om man inte skall klättra... men måste man vada ett riskabelt vad så låter det ju sunt med rep. Men hur många släpar med sig ett tungt rep?... om man är många så kanske det kan funka.

En vadlina kan ha andra egenskaper än klätterrep. Det går bra med enklare rep. Som är lättare och tunnare. Men det bör inte vara tunnare än 4 mm. Det behöver alltså inte vara tungt!

Vem släpar med sig vadlina? Ska man ge sig in i ett område som är känt för att ha svåra och potentiellt farliga vad är det värt besväret, eftersom det radikalt förändrar förutsättningarna. Man kan misslyckas med ett eller flera vad utan att riskera livet.

Men är inte vad en faktor finns ingen som helst anledning att släpa på död vikt. Roligare kan man ha det.

I mitt fall så är alternativen i denna ordningen:

1: Hitta rätt ställe att vada på.
2: Vänta in rätt tidpunkt.
3: Vända/Ta en annan väg.

Sunda alternativ, och självklara, att välja rätt ställe är en konst. När det gäller att vänta in rätt tidpunkt tror jag det kan vara svårare i Lappland. På sommaren när det är ljust dygnet om är temperaturskillnaderna små, och det förutsätter att man har tält och mat.

Att vända är nog inte kul... har inte hänt än... det gäller bara att ha förstånd att göra det när det krävs...

Vi har gjort både 2 och 3 i din lista. Att vända är ingen höjdare. Vi gick ned längs Niri Chhu i Zanskar och var tvugna att vada floden gång på gång. Den var så strid att det var farligt och jobbigt trots vadlina, så vi vände och fann en lång hög omväg (över Zangjak La) som tog fem dagar extra. Som tur var så var omvägen mycket fin. Härlig vandring ;)
 
Tips?

Tack för intressanta tips och erfarneheter... Jag efterlyser dock ytterligare erfarenheter eller snarare misstag som ni gjort så jag slipper lära mig dom genom att misslyckas själv.

Tack på förhand med förhoppning om massa matnyttiga historier om vadning.
 
Kängor på eller av?

Det har debatterats i andra trådar på forumet huruvida man skall ha kängor på sig vid vadet, köra med jympadojjer/sandaler etc. Men fler synpunkter skadar aldrig.

Vissa kör tydligen med kängor och regnbyxor på och spänner remmar runt byx-slut och känga för att stänga ute vattnet. Detta förutsätter naturligtvis vattentäta kängor. Någon hade provat med neoprenremsor mellan känga och byxa för att täta ytteligare, med gott resultat.

Fler synpunkter i ämnet?

Spontant, utan att ha provat, verkar regnbyxa+remmar vara ett bra (och lätt) alternativ till att släpa med sig extra skor, coverboots etc. Dessutom uppenbart säkrare och bekvämare än att huttra i sina sandaler i iskallt vatten bland rullande stenar etc..
 
Re: Kängor på eller av?

inferi; sa:
Det har debatterats i andra trådar på forumet huruvida man skall ha kängor på sig vid vadet, köra med jympadojjer/sandaler etc. Men fler synpunkter skadar aldrig.

Skulle inte vilja utsätta mina älskade pjäxor för att gå i vatten. Sandaler framstår som löjligt. Kör med joggingdojor, som f ö är praktiska att ha när man slagit läger. Är det ett riktigt lätt vad kan man naturligtvis gå barfota.
 
Vada snett uppåt. Om du trillar, stoppa inte ner fötterna mot bottnen direkt utan försök först få stopp. Scenario: vadaren ställer sig upp, fötterna kläms fast mot sten, vadare faller framåt, benen går av.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
EliasNaslund Typ av stav vid vadning Fjällvandring 10
Wolfred Vadning i Sarek Fjällvandring 5
Christoffer_123 Vadning Sarek i början av juli Fjällvandring 5
john76 Korta vadare, tillfällig vadning Fjällvandring 2
Leif Vajmo Vadning av Tukijåhkkå (Duvggejåhkå) i Padjelanta? Fjällvandring 7
emil. Bästa lösningen för vadning i Sarek? Fjällvandring 19
gerritholl Vadning i västra Padjelanta, del X. Fjällvandring 1
undvall Vadning av Sitoätno? Fjällvandring 5
bjarv EFTERLYSES: Sarek- Vadning Vid Rissajavrre Fjällvandring 3
pal2 Tältplatser/vadning i Kaskasavagge? Fjällvandring 14
eyck Ytterst lätt sko för vadning Fjällvandring 9
grodanbolle Hur få tätt vid skorna för vadning? Fjällvandring 24
avslutat medlemskap1105 Gamajåhkå, vadning Fjällvandring 7
Kalle G Vadning från Riksgränsen mot Vadvetjåkka? Fjällvandring 3
JonathanW Vandring & vadning med hund Fjällvandring 2
Vadning i Valfojåkka Fjällvandring 15
Masa Vadning på sträckan Kaiseepakte - Keb ? Fjällvandring 14
0399 vadning Fjällvandring 4
mekelund Vadning Miellätno Fjällvandring 6
L-O SAREK-Vadning i rapadalen!!! Fjällvandring 4
grodanbolle Vadning i Sarek? (rapadalen) Fjällvandring 8
tingdahl Vadning över Ráhpajåhkå & Sarvesjåhkå Fjällvandring 10
Vadning av Mielätno vid Alkajaure Fjällvandring 7
mr.murphy Vadning över Kaskasjohkka??? Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.