Torka mat

Har läst en del om att torka mat och söker nu lite kommentarer och reflektioner till att torka olika typer av livsmedel. Ska upp på en veckas vandring och har tänkt att proviantera något under vägen, men den mesta maten ska med från början.
Har en gasugn, men kan få tillgång till en elektrisk ugn. Kommentarer?
KÖTT
Har tänkt att både ta med köttfärs och en köppbit att lägga på macka och skiva ner i en gryta. Dessutom funderar jag på att ta med bacon.
Är det någon som har torkat bacon? Hur har ni gått tillväga? Köttbiten tänkte väl jag köpa för att frysa in innan vi åker och använda de första dagarna på turen.
GRÖNSAKER
Morötter, lök, potatis.
Några mer förslag?
Hur går ni tillväga här?
SVAMP
Hade endast tänkt att lufttorka dessa. Alltså lägga dem på tidiningspapper. Hur lång tid brukar det ta?

Vadför livsmedel kan man köpa färdigttorkat, med gott resultat?
Tacksam för kommentarer och synpunkter. Det är första gången jag försöker mig på att torka mat så tipsen är mycket välkomna!
 
Grönsaker bör förvällas innan de torkas. Man kan göra vegetarisk "köttfärssås" på många olika sätt. Ett sätt är att koka blötlagda kikärtor (eller köpa kokta på burk) och sedan mosa dessa (eller mixa), som när man gör humus, men i lite grövre konsistens. Det kan sedan fungera som bas i grytor, och kan också torkas.
 
Köttfärs är vanskligt ur hygiensynpunkt och ska vara nymald, helst direkt från köttkvarnen. Dessutom måste den stekas innan torkning. Allt detta för att hindra bakterietillväxt.
Personligen skulle jag föreslå att du köper en större köttbit och skivar/tärnar/whatever den själv.

Om du ska torka bacon så rekommenderar jag stekning i torr panna och uppläggning på hushållspapper för att få bort så mycket fett som möjligt innan torkning. Fett är inget vidare för hållbarheten så bacon har ändå relativt kort hållbarhet även efter torkning.
 
haskell; sa:
Om du ska torka bacon så rekommenderar jag stekning i torr panna och uppläggning på hushållspapper för att få bort så mycket fett som möjligt innan torkning. Fett är inget vidare för hållbarheten så bacon har ändå relativt kort hållbarhet även efter torkning.

Hur länge tror ni torkad bacon håller sig?

När ni torkar mat i ugnen, har ni flera plåtar/galler inne samtidigt eller kan de olika livsmedlen ta smak av varandra? Går det att ha både en plåt med kött och en plåt med grönsaker inne samtidigt?

Tack för svaren!
 
Jonik; sa:
haskell; sa:
Om du ska torka bacon så rekommenderar jag stekning i torr panna och uppläggning på hushållspapper för att få bort så mycket fett som möjligt innan torkning. Fett är inget vidare för hållbarheten så bacon har ändå relativt kort hållbarhet även efter torkning.

Hur länge tror ni torkad bacon håller sig?

När ni torkar mat i ugnen, har ni flera plåtar/galler inne samtidigt eller kan de olika livsmedlen ta smak av varandra? Går det att ha både en plåt med kött och en plåt med grönsaker inne samtidigt?

Tack för svaren!

Jag anser att bacon inte är lämpligt att torka. Fettet utgör en stor hälsorisk. Hållbarhetstiden är nog i kortaste laget. Sedan känns det onödigt att släpa med mat som sedan inte kanske kan ätas på en vandring. Själv är jag ett stort fan av torkad köttfärs. Jag använder mest älgfärs, som är magrare än nötfärsen. Visst blir det tråkigt med bara köttfärs, men den är grymt smidig. Att göra en köttfärssås tar bara ett par minuter. Sedan så är kvoten energi/vikt ganska hög.

Angående att blanda råvaror i ugnen. Jag brukar inte torka kött med grönsaker. Dels för att jag inte torkar dem på samma temp, men också för att de faktiskt tar en viss smak, speciellt om man torkar marinerat kött eller kryddad köttfärs. Generellt sett så torkar jag bara grönsaker en liten stund i ugn. Soliga dagar så går det lika fort i fönstret.

MVH Anders
 
Något som jag vill rekommendera är också att torka färska morötter. Ett fint sätt att få rårivna morötter på kalfjället. Låt de ligga i kallt vatten nån timme bara så smakar de precis som färska. Morötter passar även bra i köttfärssåsen!
 
Strykarräven; sa:
Anders Z: Torkar du morötterna (och kanske andra grönsaker också) rivna och utspridda på bakplåtspapper?

Första gångerna torkade jag ganska finrivna morötter. Men jag fördrar nu, efter provsmakning, att bara "skala" dem med en potatisskalare. Morötterna blir mycket bättre om bitarna är lite större. Som torkunderlägg använder jag plåtar med små hål i. Om jag har en torkperiod då mycket torkas brukar jag använda fat med bakplåtspapper. Morötterna är torra bara på ett par dagar i fönstret. För tillfället torkar jag fisk och lite lök. 2 veckor på fjället kräver en del mat...

Läste lite i tidigare trådar om äggtorkning. Någon som testat? Jag skall försöka snarast med detta. För de som är intresserade av torrfoder kan jag rekommendera boken "Friluftsmat" av Anita Forssell
 
qag 661; sa:
Jag anser att bacon inte är lämpligt att torka. Fettet utgör en stor hälsorisk. Hållbarhetstiden är nog i kortaste laget.

Det beror ju på vad det är för tur. På en vintertur är ju knappast hållbarheten något problem och då har ju torkad bacon många fördelar såsom lägre vikt, mindre sopor och enklare tillagning än vacuumförpackad bacon...

/A
 
Jag har torkat ägg.
Gjorde en form av alu-folie och torkade till det bara var ett hårt lager i botten, krossade till pulver i en mortel.
Ett ägg minskar i vikt 75%, alltså ska man fylla upp med vatten motsvarande.
Jag har gjort omelett på torkade ägg, men jag gjorde första gången misstaget att blötlägga svamp (och vitlök, lök, paprika) tillsammans med äggen vilket gjorde att det blev en grådaskig färg. Jag steker först bacon och häller sedan på resten av "smeten" och rör om lite.

Jag skulle aldrig tänka mig att torka bacon, på tok för mycket fett.

Jag brukar inte förvälla alla grönsaker, bara morötter. Kanske ska man förvälla potatis, har gett upp att lyckas torka dom.

Kyckling (fileer) går bra att torka, stek dom som vanligt i ugn och torka i tunna skivor.

/Ulf
 
Wolf25; sa:
Jag brukar inte förvälla alla grönsaker, bara morötter. Kanske ska man förvälla potatis, har gett upp att lyckas torka dom.

Anledningen till att man skall förvälla är att man ska döda de enzymer som gör att grönsakerna mognar. Torkar man dem utan att förvälla så fortsätter de mogna och blir alltså övermogna.

När det gäller potatis så handlar det nog mer om att den oxiderar (men även det går att stoppa med förvällning tror jag, men det går också att göra med nån antioxidant som citronsyra). Det gäller ju även om man inte torkar den, skalar man en potatis så blir den ganska snabbt brun (även äpplen oxiderar ju snabbt).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
everest4ever torka mat Friluftsmat 12
MarcusPantani Torka mat med Evermat Friluftsmat 3
Lasse Åbom Torka mat i varmluftsugn Friluftsmat 3
hannulan Torka mat som innehåller mjölkprodukter Friluftsmat 5
mipert Torka mat i eldriven kylväska? Friluftsmat 7
vmemam Hur torka och lösa upp mat....? Friluftsmat 1
nermander Torka mat (igen?!:-), "lagom fukthalt"? Friluftsmat 16
linus.palm Torka mat Friluftsmat 1
mgaarder Mat att torka Friluftsmat 9
el_duderino Torka stekt korv Friluftsmat 8
magnusk750-2 Torka köttgryta? Friluftsmat 7
Nosse Torka konserverad majs? Friluftsmat 12
statemachine Torka bär/göra bärpulver Friluftsmat 7
nordängen Torka kassler Friluftsmat 9
Skogskungen Går det bra att torka nötfärs ävrn fast den varit frusen? Friluftsmat 3
seasteel Torka hemmalagat potatismos? Friluftsmat 9
Virrhönan Torka fläskfilé Friluftsmat 6
lokatten Torka fetaost, fråga Friluftsmat 3
lokatten Torka kött, fråga Friluftsmat 25
Immo Torka kött temperatur? Friluftsmat 13
danordgren Att torka flera saker samtidigt? Friluftsmat 1
magnusk750-2 Torka sylt? Friluftsmat 25
Gusram Behöver man torka frystorkade ärter? Friluftsmat 10
josia Torka kokt kött Friluftsmat 7
Darkblack Torka djupfrysta kantareller? Friluftsmat 8
Henkes torka vildsvinsfärs? Friluftsmat 16
josia Torka djupfrysta grönsaker Friluftsmat 8
fjallenv34 Torka kött Friluftsmat 10
grodanbolle Torka skinka? Friluftsmat 11
hallonraden torka avocado Friluftsmat 4
Mjateznik Torka hemma "how-to" Friluftsmat 10
Beat it Torka räkor? Friluftsmat 16
Tobias.Åsman Torka kött Friluftsmat 3
macher Torka blodpudding Friluftsmat 9
Rayban Torka lever till hundsnacks Friluftsmat 4
Ewerhof Torka i microvågsugnen? Friluftsmat 13
JenniferS Torka ajvar relish? Friluftsmat 6
Gorica Torka tomatsoppa och dylikt? Friluftsmat 7
Melker63 Torka dina grönsaker Friluftsmat 10
Wolf25 Torka sås? Friluftsmat 9
Trilla Torka renkött Friluftsmat 39
oskarlin Torka spenat? Friluftsmat 12
marcusleyon Torka utan fläkt & värme? Friluftsmat 1
Pialin Torka lax? Friluftsmat 4
Virrhönan Torka quorn?? Friluftsmat 7
tbergman Real-torka Friluftsmat 16
grodanbolle Går det att torka köttfärs i gasugn? Friluftsmat 8
Solstråle torka krossade tomater?? Friluftsmat 4
anton_karlsson_78_yahoo.se Torka creme fresh, bad idea? Friluftsmat 9
affischa Torka tonfisk Friluftsmat 11

Liknande trådar