Jämför kompakt- med systemkamera

Är det någon som har erfarenhet av kompaktkamera jmf systemkamera? Då menar jag naturligtvis riktigt bra kompaktkameror typ Leica, Contax och eventuellt richos modeller. Jag har en systemkamera pentax mz 50 med tamron 28-105/3,5-5,6. Hur är bildkvalitén från denna kamera jmf ovan nämda kompaktkameror. Dessa kompakter är ju ruggigt dyra (utom richo) men bortsett från priset är de jämförbara? När man är på fjälltur (vandring) skulle man ju önska sig en lättare fotomanick.

MVH Urban.
 
kompaktkamera!

Tjenare Urban!

Jag tror mig förstå att du har kommit dithän i livet som jag själv gjorde för ca tio år se´n: Det är skönt att gå lätt packad...eeh, med lätt packning, och då är en bra kompakt en god idé. Jag sålde då en hel del Nikon-utrustning och det har jag aldrig ångrat, den blev i alla fall bara liggande hemma när man skulle ut på äventyr.
Jag har erfarenhet av både Contax och Leica, och jag finner båda väl värda pengarna. Båda har en suverän optik, och jag är rätt säker på att du kommer att finna att den tekniska kvalitén på bilderna är överlägsen den på dina Tamron-bilder.
Jag har en Contax T2 som jag släpat med överallt i 9 år, klättring, paddling, snowboardåkning, i jobbet, you name it. Det har den klarat med bravur, och den är, vill jag säga, mycket, mycket, bra, förutsatt att man tar hänsyn till dess begränsningar.
( Det går t ex inte att fotografera barn med den, när optiken har hittat ut till skärpeläget, ställt skärpan och sluligen exponerat filmen har dom hunnit in till grannen...m a o, håll kameran still hela tiden tills slutaren verkligen stängts. )
Hur som helst är det inga problem att dra upp ett dia på en 2-metersduk, förutsatt att du använder en finkornig film som Fuji Velvia. Jag brukar blanda med dia från Leica M6 och det är vanligtvis inga problem. Med Contax T2 och Leica Minilux kan du t ex ställa in bländaren manuellt, det går inte på Minilux Zoom vilket jag tycker är en nackdel, men det är ju klart, zoomen är ju bra att ha ibland...
Ricoh hör, som jag tycker, inte riktigt hemma i den här divisionen.
Nåväl, så tycker jag, hoppas att jag rört till det ordentligt för dej, det är kass när man måste välja...

Hälsningar Uffe
 
Yashica T5

är en liten väderskydda kompakt med Zeiss 35/3.5 med skarp om inte briljant optik. Jag tar dia med den och är mycket nöjd. Saknar tyvärr motljuskompensering. Passa på att köp innan modellen försvinner.

Ett enklare alternativ med nästan lika bra optik är Olympos my-2.

/Staffan
 
Yashica T4

Hej!
Jag varvar min systemkamera med en Yashica T4. Liksom T5 har den Carl Zeiss optik. För 4-5 år sedan när jag köpte den kostade den ca 1800:-. Den ger verkligen kanonskarpa bilder och kan kanske vara ett alternativ.
 
Finns det någon som går att ställa om till manuell? Letar efter en ersättare till min gamla Rollei 35 som tar fantastiska bilder men den är lite omodern. Ingen AF och helt manuell, ljusmätare måste drivas med batterier som slutat tillverkas.
 
Vad göra när det är dags att välja...

... hej jag har åxå funderat på samma saker men kommer ständigt fram till att just då jag står där och undrar: - vilken kamera jag ska ta med???
- Räcker det med kompakten eller...
Vikten har enligt mig inget värde, mer än att man blir starkare, men att kompakten kanske tål mer än systemkameran tror jag.

Hur gör ni som har detta valet, att ta den ena eller den andra??? Vilket prioriterar DU först??? Möjligheterna eller begränsningarna???
Mvh Dan Hansen.
 
Välj den tredje vägen...

Hej Dan!
Svaret är det tredje alternativet: Leica M, superoptik, funkar i alla situationer, inga begränsningar utom max brännvidd 135 mm, annars bara möjligheter.
Hälsningar Uffe
 
Hej Urban,

Om fast brännvidd och avsaknad av möjlighet att ta makrobilder inte är något hinder så kan dessa kompakter ta väl så skarpa och välexponerade bilder som en systemkamera med zoomobjektiv. Dessutom har dom ljusstarkare objektiv. Brukar variera mellan 1/2 - 1/3,5, beroende på modell.
Contax har förresten kommit ut med en efterföljare till T2, Contax T3. Den är mindre och lättare, har ett skarpare objektiv (påstår Contax), tider ner till 1/1000 (T2:an har i tidsautomatikläget endast kortaste tider mellan 1/100 - 1/200 beroende på vald bländare) och mölighet att programmera kameran så att den fokuserar redan när avtryckaren är nedtryckt till hälften. En användber finess ifall T3 har lika långsam autofokus som T2.

Angående Mats fråga om manuella kompakter tror jag att Konica Hexar (jag menar den med fast optik, inte Hexar RF) fortfarande tillverkas. Den är dock inte särskilt kompakt. En mycket bra kamera dock med både centrumvägd- och spotmätning. Dessutom med ett mycket skarpt och ljusstarkt (1/2) objektiv.

Mvh Olle
 
Olympus my

jag har haft en Olympus my(utan zoom) i många år.
Den är utmärkt och har alltid exponerat korrekt.
jag kör en hel del dia och det funkar oxå utmärkt.
Zoom varianten är för ljussvag och inte i samma skärpeklass som den vanliga my.
Ett intressant alternativ kan ju vara en Leica CL(minolta). då får du en kompakt kamera med utbytbar fin optik.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Färska tester som jämför tåliga kompakter? Fototeknik 14
Letaren Lätt/kompakt kamera till vandring Fototeknik 71
Adamtheone Kompakt systemkamera objektiv? Fototeknik 4
jonasvalter Vattentät kompakt digitalkamera Fototeknik 27
peter1969 Från system till kompakt.... Fototeknik 7
gro Ricoh GR-D II? Fototeknik 15
Enchanter Fototeknik kompakt kamera Fototeknik 10
kamilenski Extern blixt till kompakt kamera? Fototeknik 8
MikaelK Kompakt eller system? Fototeknik 11
URB65 Analog systemkamera? Fototeknik 9
Polarnatt Tips på lätt och nätt systemkamera Fototeknik 17
ZoeEnPhos En personlig fråga till dig som fotograferar med systemkamera Fototeknik 44
danisko Bildkvalitet kompaktkamera vs systemkamera? Fototeknik 35
wistrom Kameraväska till mindre systemkamera Fototeknik 3
Tornfalk Digital systemkamera Fototeknik 10
Banankontakt Liten systemkamera som filmar bra? Fototeknik 19
ren Stryktålig snabb systemkamera ? Fototeknik 10
Emiliaskersund Söker konkreta tips på bra systemkamera för under 8k Fototeknik 19
Noob Välja minneskort till systemkamera Fototeknik 26
vrccmember systemkamera Fototeknik 2
alven Lätt systemkamera? Fototeknik 14
Colt3n Köpa Systemkamera Fototeknik 5
pentax4fun Systemkamera på joggingturen Fototeknik 1
J_B Bära Systemkamera på vandring Fototeknik 13
dennis.b Film i HD med systemkamera. Fototeknik 2
AsaHellstrom Ta med systemkamera eller inte på vandring? Fototeknik 27
europa12 Liten och lätt systemkamera med bra zoom? Fototeknik 2
horselove1 Digital systemkamera Fototeknik 33
Fisch Val av digital systemkamera? Fototeknik 10
Pinotnoire Systemkamera m. bra kvalitet & bra pris(?) Fototeknik 10
Avslutatmedlemskapx Bärbar digital systemkamera som tål normalväder Fototeknik 33
henrik78 Bra systemkamera för en relativt billig peng Fototeknik 11
tbergman Digital systemkamera eller inte? Fototeknik 21
tango Minolta digital systemkamera + gamla objektiv? Fototeknik 1
dr_ljungberg Lätt manuell systemkamera Fototeknik 2
arghe Vattenskyddad systemkamera Fototeknik 7
Graip Digitalkamera vs Systemkamera Fototeknik 21
robbanf Köpa systemkamera Fototeknik 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.