Gör dina egna Powerbars :)

Russin borde väl funka som substitut? Eller kanske värmen gör att dom blir dåliga.

Med tanke på skillnaden i näringsinnehållet mellan russin och solrosfrön och det tilltänkta användningsområdet så väljer jag nog solrosfrön (även om jag ofta går med russin i fickan när jag är ute).

Solrosfrön torkade (Per 100g)

Energi - 2 485 kJ (594 kcal)
Protein - 23 g
Fett - 49,5 g
Kolhydrater - 13 g
Fibrer - 6 g
C-vitamin - 3 mg
D-vitamin - 0 mcg
Folat - 60 mcg
Järn - 6,8 mg
Zink - 5,1 mg
Kalcium - 116 mg


Russin (Per 100g)

Energi - 1 330 kJ (318 kcal)
Protein - 3 g
Fett - 0,5 g
Kolhydrater - 69 g
Fibrer - 10 g
C-vitamin - 3 mg
D-vitamin - 0 mcg
Folat - 3 mcg
Järn - 2,4 mg
Zink - 0,3 mg
Kalcium - 49 mg

Källa: Livsmedelsverkets livsmedelsdatabas
 
Jepp, vid närmare eftertanke så blir det ju bara snabba sockerarter, man skulle ju lika gärna kunna suga på en socker bit...
 
Nej, men jag har på agendan att testa göra både Runekakor (hittat ett recet jag tänker använda som grund här: http://cyberjunkies.wordpress.com/2010/04/28/turboladdade-runekakor-egentillverkade-power-bars/) och Spackle (http://www.shockinglydelicious.com/super-spackle-the-ultimate-ultralight-backpacking-snack/).

Problemet med alla dessa recept är att de ska innehålla både nötter och mandlar i massor och är man då nöt- och mandelallergiker måste man vara lite kreativ.

Det mesta byts då ut mot olika fröer... T.ex. så ska jag testa att göra ett "jordnötssmör" av solrosfrön istället. Byter redan ut mandel mot solrosfrön i mina biskvier, så det kan nog funka.

jag hade testat att byta ut de 120g nötterna mot tex pumpafrö,solrosfrö,linfrö i mitt recept.
lycka till!
mvh Patrick
 
Ja, i ditt recept är ju nötterna ganska enkla att byta ut mot olika fröer. Dock går linfrö bort, eftersom jag reagerar riktigt underligt på linfrön... Blir alldeles snurrig och illamående. Nästan lite som om jag får en fylla och bakfylla samtidigt. Otroligt irriterande eftersom allt nyttigt numera ska innehålla linfrön! :)
 
jag hade testat att byta ut de 120g nötterna mot tex pumpafrö,solrosfrö,linfrö i mitt recept.
lycka till!
mvh Patrick
Hmm, var sparsam med linfrö ;).

Hur tål du sesamfrö? Jag använder tahina (mald sesamfrö) som energirikt bindemedel i mina egna "energikluttar", se post #2 i denna tråd. Köpt tahina blir dock gärna lite väl rinnig p g a att den är så finmald. Man kan mala fröna lite grövre själv - stoppa mixern precis när frömassan börjar klistra ihop sig till "smör". Svart sesam har mer smak och lär vara nyttigt!

Man kan också vända på det och ha fröna som "fyllning" och något annat som "bindemedel". Min dotter grovmal valfri sorts frön med vanlig mixer och mixar in bara lite dadel på slutet - det blir perfekt konsistens och till och med jag som hatar allt sött tycker att det är riktigt gott.
 
är det inte rätt mycket fett i tahini? brukar va som jordnötssmör i konsistens och även smakmässigt. Rätt gott dock, men hur går den att torka?
 
är det inte rätt mycket fett i tahini? brukar va som jordnötssmör i konsistens och även smakmässigt. Rätt gott dock, men hur går den att torka?
Den är (liksom de torkade frön den är gjord av) i det närmaste vattenfri, så nej - ingen "torkning" :).
De flesta frön och nötter innehåller grovt räknat hälften fett och upp till en fjärdedel protein (det är ju det som gör dem till så effektiv vandramat). Fettet är fleromättat = flytande i rumstemperatur, men bundet i fröna så länge man inte mal dem för fint. Vill man inte grovmala själv utan använda den köpta, finmalda tahinan, får man förpacka därefter alt. laborera med olika bindemedel. Tahinan är hygroskopisk, så något med bara lite vatteninnehåll - tex ett par dadlar, jfr ovan - gör att blandningen stelnar till en hanterlig konsistens. Det funkar också att låta tahinan "impregnera" någon sorts gryn eller musliflingor, tillsätta rent kakaopulver - eller låta kokta, finmalda och torkade kikärter absorbera fettet. Resultatet heter hummouspulver :).
 
Den är (liksom de torkade frön den är gjord av) i det närmaste vattenfri, så nej - ingen "torkning" :).
De flesta frön och nötter innehåller grovt räknat hälften fett och upp till en fjärdedel protein (det är ju det som gör dem till så effektiv vandramat). Fettet är fleromättat = flytande i rumstemperatur, men bundet i fröna så länge man inte mal dem för fint. Vill man inte grovmala själv utan använda den köpta, finmalda tahinan, får man förpacka därefter alt. laborera med olika bindemedel. Tahinan är hygroskopisk, så något med bara lite vatteninnehåll - tex ett par dadlar, jfr ovan - gör att blandningen stelnar till en hanterlig konsistens. Det funkar också att låta tahinan "impregnera" någon sorts gryn eller musliflingor, tillsätta rent kakaopulver - eller låta kokta, finmalda och torkade kikärter absorbera fettet. Resultatet heter hummouspulver :).

aha...trodde du torkade den i powerbarsen..

varför kallar du den för tahina och inte tahini? ;)
 
Ja, i ditt recept är ju nötterna ganska enkla att byta ut mot olika fröer. Dock går linfrö bort, eftersom jag reagerar riktigt underligt på linfrön... Blir alldeles snurrig och illamående. Nästan lite som om jag får en fylla och bakfylla samtidigt. Otroligt irriterande eftersom allt nyttigt numera ska innehålla linfrön! :)
Missade ditt inlägg om detta. Linfrö innehåller cyanogena glykosider. Större mängder krossat linfrö kan ge bl a neurologiska symptom. Äter man fröna hela, passerar de rätt igenom och förgiftningsrisken är liten, men å andra sidan bidrar de ju då inte med något näringstillskott heller. Däremot sätter de bra fart på magen ;).
Jag menade alltså fullt allvar med uppmaningen att ta det försiktigt :cool: .
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.