Mitt kök pyser och säger kapoff

Jag ska ut på en tur imorgon så det är lite panik här just nu.

Testade två nya gasburkar jag köpt på Jula (Axley).
Mitt kök (Soto Windmaster) har hittills fungerat problemfritt.
Nu hände det konstiga saker.
När jag skruvade på köket pös det ut gas ur burken. Jag vet att det kan hända, men nu var det ovanligt mycket tyckte jag. Startade köket, stängde av. Och när jag skruvade av köket kom det en smäll. (inbillade mig antagligen men det kände som att det blixtrade till)
Provade igen. Samma sak, när jag skruvade av det lät det "poff". Som när man stoppar in fingret i munnen och smäller med mungipan, ni vet?

Provade flera andra gasburkar och de pös också, utom två stycken Coleman från XXL.
Testade att skruva på mitt reservkök BRS, på Axleyburkarna, inget poffande alls.

Är det något fel på mitt kök? Är det farligt?

Det sitter en packning under brännaren som sluter tätt emot plåtringen på gasburken undertill. Jag är bekymrad för att det kan samlas gas där, om burken läcker ut gas, och att det är det som poffar till,
Bild:
http://www.sotooutdoors.com/products/item/OD-1RXC.html
Tacksam för hjälp.
 
:)
Jag svarar på min egen fråga.
Har grävt fram manualen.
http://www.sotooutdoors.com/products/manual/OD-1RX_Manual_EN.pdf

Citat:
"Sound when disassembling the fuel
canister
When the fuel canister is disassembled from
the stove, a large pop sound may occur. This is
due to the small amount of
gas trapped between the two
gaskets that are designed to
prevent gas leaks. When the
fuel canister is removed from
the stove, a small amount of
gas is released which makes
this sound."

Min fetning.

Ok den ska tydligen låta så. Herrejösses.
Fniss.
Måste ha haft tur innan för jag har då inte hört något poffande förut.
 
Tur att det inte hände första gången när du var ute. Då hade du kanske inte tordats använda köket.

Kan tillägga att jag hade nog också blivit skraj. ;)
 
Tur att det inte hände första gången när du var ute. Då hade du kanske inte tordats använda köket.

Kan tillägga att jag hade nog också blivit skraj. ;)

Ja det är sant. Tur att jag alltid har ett litet reservkök med mig.
Känns fortfarande som "gelé" i knäna.
Ska ge mig ut och köpa ett gäng gasburkar och hoppas de är pys-fria. ;)
 
Om man skruvar av flaska i annat läge än vågrätt, ventilen uppåt och med botten nedåt så kan det komma en smula vätska i anslutningen och det poffar lite mer och kanske fräser (av kokande butan-vätska) när det tas isär.

Till detta så skiljer det sig några 100-del mm när plastproppen i ventilen öppnas av stiftet i kökets anslutning och därför upplever olika beteende mellan olika typer av flaskor.

Det man gör är att man vrider bestämt förbi området där det kan pysa och ev. poffa lite när man skruvar på och av flaskan från köket - och som sagt ventilen skall vara uppåt när man gör det.

---

Trycken i dessa flaskor är inte mer än 3-4 Bar vid rumstemperatur och du har förmodligen högre tryck i cykeldäcket på din cykel, speciellt om det är smala slanglösa racingdäck, då kan det var upp till 3 ggr högre tryck i dem än motsvarande campingasolflaskan och dess innehåll.
 
Om man skruvar av flaska i annat läge än vågrätt, ventilen uppåt och med botten nedåt så kan det komma en smula vätska i anslutningen och det poffar lite mer och kanske fräser (av kokande butan-vätska) när det tas isär.

Till detta så skiljer det sig några 100-del mm när plastproppen i ventilen öppnas av stiftet i kökets anslutning och därför upplever olika beteende mellan olika typer av flaskor.

Det man gör är att man vrider bestämt förbi området där det kan pysa och ev. poffa lite när man skruvar på och av flaskan från köket - och som sagt ventilen skall vara uppåt när man gör det.

---

Trycken i dessa flaskor är inte mer än 3-4 Bar vid rumstemperatur och du har förmodligen högre tryck i cykeldäcket på din cykel, speciellt om det är smala slanglösa racingdäck, då kan det var upp till 3 ggr högre tryck i dem än motsvarande campingasolflaskan och dess innehåll.

Tack för svar xxargs. Jag är nu tillbaka från min tur (blev elva dagar i fjällen).
Lite reflektioner på gasburkeriet:
Jo. Jag åkte till xxl och köpte två nya colemanburkar.
Det verkar som att mitt kök föredrar dessa.
Själva plåtburken ser annorlunda ut jämfört med Primus Axley o Biltema. Den är mer konkav i botten och så är det en högre fals.
Den ena colemanburken pös jättelite och ett svagt "pop" hördes när man skruvade av den. Den andra var helt ljudlös. På den satte jag en tejpbit och skrev "bäst". Använde båda burkarna på turen och de betedde sig likadant hela tiden.
Så det borde vara burkarnas fel att det pyser ut gas och har sig.
På turen träffade jag Maritha från forumet och vi vandrade tillsammans några dagar. En kväll kom hon fram med sin gasburk från Primus och berättade att den pyst och luktat när hon skulle skruva på den. Det hade hon inte varit med om förr. Så det kanske är extra många pysburkar i omlopp just nu.
Apropå det här med tryck i burken så har jag grubblat på om det är högre tryck i en stor 450 grams burk (när den är ny) än i en 230 grams. Det gick nämligen åt 7 gram gas per uppkok när jag testade hemma jämfört med 5 gram med en 230 grams burk.
Inte stor mening och gå och släpa på en stor tung burk om så pass mycket går till all elda för kråkorna så att säga.
 
Normalt för köket

Köket har oringstätning på utsidan.
En bra lösning, då det inte blir lika känsligt för variationer i ventildjup som kök med oring på insidan.
En egenhet med denna lösning är att det poffar till när man tar loss köket från gasflaskan.
/John
 
Trycket beror på temp o gasblandning

Apropå det här med tryck i burken så har jag grubblat på om det är högre tryck i en stor 450 grams burk (när den är ny) än i en 230 grams. Det gick nämligen åt 7 gram gas per uppkok när jag testade hemma jämfört med 5 gram med en 230 grams burk.
Inte stor mening och gå och släpa på en stor tung burk om så pass mycket går till all elda för kråkorna så att säga.

Så länge det finns gas i vätskeform kvar i tuben beror trycket på temperatur och gasblandning.

Gasblandningen varierar med användningen av tuben om den innehåller flera gaser. Tex propan avgår mer än de andra gaserna i mixen. Halten propan minskar alltså varefter tuben används. Detta om tuben används upprätt.

/John
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.