Kök och sovsäck i staterna

Hej.

Jag har möjligheten att skicka med en liten beställning med en kollega som ska till USA nu i vår.
Jag har försökt att hitta info om MSR windpro och kopplingen. Är det en universal gänga som fungerar på gas flaskorna man kan köpa här i sverige?

Sen har jag funderat på en Marmot hydrogen long sovsäck också. Men där är det ju bara att köpa igentligen.
Vad jag har förstått så är det en prima säck ner till -1 enligt deras hemsida.
Men vad man läser här så klarar den några minus mer än vad som skriver.

Hur fungerar den på sommaren? Blir den för varm? Går den att ventilera bra?
Eller ska satsa på en Atom säck istället?
Hade inte direkt tälta på vintern. Men alla bilderna man ser så verkar det väldigt fint att tälta med snö runt omkring en.
Och då är väll Atom säcken ingen idé?

hej hopp
Fredrik.
 
Jag köpte en Hydrogen ifjol och gjorde ett antal nätter med ett par minusgrader utanför tältduken. Sov i kalsongerna utan problem, varmt och skönt. Om det blir lite varmare har jag i af inga problem, då man kan köra med öppen dragkedja. Men som sommarsäck blir den nog lite för varm.
 
Lunga puckar.

Hej,

Jo det går alldeles utmärkt att använda Marmot Hydrogen på sommaren, i alla fall uppe i fjällen. Har själv haft den säcken i lite drygt två år nu och anväånt den från runt -5 grader upp till en +15-20 grader. Men då sover jag i och för sig inte inne i säcken när det är varmt, utan använder den bara som ett täcke. hur som helst tycker jag att det är en kanonsäck som man utan vidare kan använda från mitten av Maj till mitten av September.

Vad det gäller gasköket är det bara att slå till, vi har exakt samma gänga på gasflaskorna för friluftsbruk här i Sverige som de har i USA och Kanada.

/ Stefan
 

Jo visst vet jag att den säljs i Sverige, men dollarn är låg och ibland så får det styra också.
Så länge Svenska affärer tar dollarn gånger 10 plus lite mera på en pryl, fast kursen mera ligger på 6 spänn så borde man passa på att handla när man har chansen.


Hej,

Jo det går alldeles utmärkt att använda Marmot Hydrogen på sommaren, i alla fall uppe i fjällen. Har själv haft den säcken i lite drygt två år nu och anväånt den från runt -5 grader upp till en +15-20 grader. Men då sover jag i och för sig inte inne i säcken när det är varmt, utan använder den bara som ett täcke. hur som helst tycker jag att det är en kanonsäck som man utan vidare kan använda från mitten av Maj till mitten av September.

Vad det gäller gasköket är det bara att slå till, vi har exakt samma gänga på gasflaskorna för friluftsbruk här i Sverige som de har i USA och Kanada.

/ Stefan

Tack för svaren.

Jag är rätt varm av mig så det blir ett svårt val med säcken. Hydrogenen kostar inte så mycket mera. Hmm svårt svårt :)
Och gängorna är samma, det låter bra det.
 
Jag har slitit en Hydrogen flitigt under några år och är supernöjd. Den har ett ganska stort spann och fungerar bra även i lite varmare väder. Mitt i sommaren i använder jag i lågland en billig Lafuma 600.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lyckokatt Custom made väska för kök - tips? Utrustning allmänt 15
TROY GARNER Bränslepump MSR kök Utrustning allmänt 5
Kilsbergarn Mitt kök pyser och säger kapoff Utrustning allmänt 7
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
Survivalist_Junior Trangia kök, tillbehör Utrustning allmänt 18
spaceromancer Kök med eluttag Utrustning allmänt 11
Fam.schnee T röd i mtf kök Utrustning allmänt 14
Matz_S Kniv: bröd/kök för resa Utrustning allmänt 15
LarssonMik vilket kök ska jag välja? Utrustning allmänt 6
RufuzIda Någon som kan hjälpa mig Utrustning allmänt 3
Munks Tunna vs tjocka kläder i kall sovsäck? Utrustning allmänt 100
Nameby Sovsäck dam - 60 Utrustning allmänt 9
Fotoräven Hjälp med vintersäck Utrustning allmänt 6
behedwin Ersätta min biltema sovsäck - söker tips! Utrustning allmänt 37
qoyote Vår/Höst -sovsäck Utrustning allmänt 11
Roxy Mendelsson True north sovsäck arctic 1200 -5 Utrustning allmänt 5
salvion Råd sökes om, Liggunderlag, Sovsäck för nybörjare Utrustning allmänt 20
Sverker G Hjälp med sovsäck och liggunderlag Utrustning allmänt 5
disgruntled Problem med val av sovsäck. Utrustning allmänt 20
Sverker G fråga om temperatur på sovsäck Utrustning allmänt 7
skitfiske Vilken sovsäck?? Utrustning allmänt 10
fotografiskt Ta bort lukt i sovsäck Utrustning allmänt 16
Alice85 Nybörjare: inköp av sovsäck med mera Utrustning allmänt 11
Tobias.Åsman Sovsäck för vinterväder Utrustning allmänt 13
marsianmejler Malmö/Lund och dela frakt på utrustning?tält/sovsäck/skaljackor/ryggor Utrustning allmänt 0
tbasco Rusta-ryggsäck och sovsäck? Utrustning allmänt 34
Hilber Ät upp din sovsäck Utrustning allmänt 3
cyklist86 Sovsäck/Tält Combo Utrustning allmänt 3
honkamaa Sovsäck Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.