Uppskatta mitt ryggsäcksbehov

Jag kikar på ryggsäck för kommande friluftsaktiviteter och skulle behöva åsikter från människor med erfarenhet. För mig är det väldigt svårt att uppskatta vilken volym jag behöver på min ryggsäck. Eftersom den kommer bli mitt dyraste inköp kommer jag att inhandla den först, dvs innan jag köper annan utrustning. Därför kan jag heller inte mäta vad den behöver rymma. Hjälp behövs således...

Ryggsäcken kommer primärt att användas för övernattningar över 1 eller undantagsvis 2-3 nätter. Min utrustning för övernattning blir säkerligen tarp och hammock/hängmatta. Jag kommer överhuvudtaget att gå mer mot "bushcraft"-hållet än mot ultralätt eller "fin & dyr" när det gäller utrustning på grund av budgetskäl. Så det blir snarare militärt överskott och Jula än Tierra, om ni fattar. Dessutom är jag mer betuttad i att sitta vid en brasa än att gå 5 timmar i sträck vilket gör att jag inte är så viktkänslig.
De turer jag har i åtanke kommer nog främst gå till platser runtom Stockholm, särskilt skärgården, med sovplats rakt upp och ner i skogen. Så vatten bör jag ju ha med mig hemifrån. Matlagning kommer nog bli över öppen eld med skogsplockat bränsle. Jag gissar att jag blir aktiv under vår, sommar och höst. Kanske även vinter när jag blir mer erfaren.

Är det något mer som kan vara viktigt att veta för att höfta en bedömning? Säg till i så fall.

Jag väljer just nu mellan tre ryggsäckar från Deuter eftersom deras EL-serie borde passa min långa rygg. Det ger att jag har följande volymalternativ: 35, 38 och 44 liter.

Vilken av ovanstående bör jag välja? Eller bör jag välja en volym helt utanför det urvalet?

Tack på förhand.
 
Senast ändrad:
Börja med en kartong, ruta upp insidan i decimeterstora rutor, provpacka din utrustning, glöm inte matpaketet.
Nu vet du ditt volymbehov.

Väg alla pryttlarna och paketen på en köksvåg med gramnoggranhet. Upprätta ett Excelark med din friluftsutrustning.

Köp inget nytt utan att ha provvägt det, jämför vikt och funktion med pris och nödvändighet.
Addera dina nya inköp till excelarket.

Ryggsäck pröva flera olika inom ditt rymdbehov, vare sig det är 35 eller 55 liter, provbär dem med vikt i. Välj den som är bekvämast och väger minst.

Sanorlikt behöver du flera ryggsäckar men det kommer du underfull med själv under resans gång.
go tur
 
Ja, fast nu hade ju inte TS någon annan friluftsutrustning att testa mot kartongtricket.

Men det kan ändå vara klokt att konkretisera övrig packning lite mer innan ryggan inhandlas. Baserat på frågeställningen rekommenderar jag tveklöst 44-l alternativet, om du tänker nosa på vinterturer. Och bära vatten. För lättare turer behöver du ju inte fylla den.
 
Utan utrustning behöver han ju ingen ryggsäck. Vintersovsäck om det inte är en dyr en med dun i fyller och väger en massa. Min med fiber väger 2,5 och fyller ca 25 l hårt packad. Jag bär hellre en dunfylld på 1,5 och knappt 17 l packad.
vad TS väljer avgör han själv.
go tur
 
Jag skulle köra på 60 liter. Jag gillar inte personligen att ha överfull ryggsäck. Lite rekmån mellan grejorna gör packandet lätt. Det finns 60 liters ryggsäckar med bra bärsystem mellan 2 och 3 kg till bra priser. Extrautrymmet kommer bra till hands när man vill ha når extra. Varmt, roligt eller gott med sig eller om man vill bära med sig bra tändved etc. Ökar även möjligheten att bära med sig tält då utrymmet räcker för random tält du köper sedan
 
Övernattning utan dyra och väldigt små prylar, 60 till 75 liter.
På en stor ryggsäck kan du alltid dra åt komprimerings remmarna lite.

Sedan med växande erfarenhet så lär du dej vad du vill ha med dej.
 
Tidigare här har konstaterats att små och smarta prylar i fåtal är billigare än stora och tunga så var vänlig och var påläst innan du Dan B far ut i villofarelser.

go tur
 
jag har en gammal everest på 55 L. Den blir alltid knökfull på 1-natts-turer (iaf vinter, vår, höst). Detta pga jag likt TS gillar brasan, maten,drycken mer än att gå. Då har jag i den ombyte, jacka, sovsäck, verktyg, förstahjälpen, toapapper, nån metrev, kaffe, stormkök, mat (lunch,middag,frukost), snacks, dryck (vatten, öl, vin). Liggunderlag utanpå.

Nej, vi äter inte turmat/MRE. Vi lagar grytor, pastarätter mm. och dricker nån flaska vin och några öl var.
 
(...) För mig är det väldigt svårt att uppskatta vilken volym jag behöver på min ryggsäck. Eftersom den kommer bli mitt dyraste inköp kommer jag att inhandla den först, dvs innan jag köper annan utrustning. (...)
Förstår inte vitsen med att skaffa ryggsäck först - volymbehovet kan ju skilja väldigt mycket, beroende på vad du väljer för utrustning i övrigt. Se exempel nedan. Vänd på turordningen, du riskerar en felinvestering.
Är det något mer som kan vara viktigt att veta för att höfta en bedömning? Säg till i så fall.
  1. Valet av sovsäck. Enorm skillnad på dun och syntet för samma komforttemp.
  2. Valet av övriga "sov- och lägersystem"- underlägg (ditt komfortbehov?), tarp/kåta/hammock?
  3. Dina matpreferenser - andel "färsk" mat, mängder, din förkärlek för mer kolhydrat- resp. fettbaserad kost (den förra blir betydligt "bulkigare" för samma kaloriinnehåll)?
Jag väljer just nu mellan tre ryggsäckar från Deuter eftersom deras EL-serie borde passa min långa rygg.
"Borde" är för riskabelt att lita på! Se till att PROVA ryggan - inte bara en stund i affären, utan med (minst) den tilltänkta packningen i under flera timmar hemma. Antingen genom öppet köp i en fysisk affär, eller genom att du beställer från någon webbutik med fri returrätt. Den allra viktigaste anledningen är att det helt enkelt inte finns något annat sätt att avgöra, om en ryggsäck passar just din kropp. En annan anledning är att två teoretiskt lika stora säckar kan vara väldigt olika användbara för just dina syften genom att vara olika effektiva vid packning och hantering. Prova t ex om din (antagligen) stora sovsäck går att placera på ett sätt, som inte lämnar döda småutrymmen och/eller orsakar asymmetrisk belastning. Det är inte alls självklart att det funkar i en smal eller kraftigt krökt ryggsäck. Det är också du och ingen annan, som skall trivas med alla spännen, mängden och fördelningen av fickor, etc.
Det ger att jag har följande volymalternativ: 35, 38 och 44 liter. Vilken av ovanstående bör jag välja? Eller bör jag välja en volym helt utanför det urvalet?
Ska du vara ute på vintern och/eller med en syntetsovsäck och andra saker modell "robust", känns även 44 l på nedre gränsen, särskilt innan du lärt dig mer om dina preferenser och fått lite rutin. Som jämförelse klarar jag en 10 dagars bergstur (med tält, all mat, bränsle etc) i en 32/45 liters rygga, så allt beror på hur och vad du packar ;)

Bottom line: skaffa INTE ryggsäck först.
 
Senast ändrad:
Det går ju förstås att driva hönan-och-ägget-resonemanget så att utan ryggsäck att stoppa prylarna i så är det ingen idé att köpa något annat. Man kommer ändå inte ut med grejorna. Så på ett sätt har ju TS en poäng.

Dock håller jag med övriga om att en grundläggande friluftsutrustning är en enhet. Man behöver vissa saker för att det ska bli meningsfullt. Det är alltså klokt att utgå från vad man vill stoppa i ryggan och hur mycket plats det tar. Även om det inte var det svaret TS önskar sig. Beklagar...!
 
Det är ju knappast så att man köper grejerna dan innan man ska ut i skogen. Då kan man köpa sovsäck, liggunderlag, matsaker och sånt först och sen hinner man köpa en ryggsäck innan det är dags att ge sig ut.

En sak som jag t.ex. upplever som ett problem ibland är att sovsäcken inte går att få ner på ett bra sätt i ryggsäckan. Den ihoppackade sovsäcken kanske är för lång för att gå ner på tvären, och ställer man den på högkant får man en massa svårutnyttjat utrymme på sidorna. Köper man sovsäcken först kan man undvika den fällan. (Det går såklart också att lösa genom att skaffa en anpassad påse till sovsäcken.)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.