Kök med eluttag

Cool

om det fungerar men hur länge behöver man elda för att ladda en smartphone eller GPS?

Thure
 
Liten lektion i ellära.

Hur länge skulle det då ta att ladda en mobiltelefon?

Det beror på storleken på telefonens batteri, men här kommer ett räkneexempel på en iPhone 3Gs:

Telefonens batterikapacitet: 1219 mAh (enligt uppgifter från nätet)

Laddarens uteffekt (P): 2W och spänning (U): 5V

För att räkna ut vilken ström som laddaren ger använder man att I=P/U vilket ger: I=2/5=0,4A => 400mA

För att räkna ut hur många timmar man då behöver ladda sin telefon så delar man batterikapaciteten i mAh (milliAmpertimmar) med laddströmmen i mA (milliAmpere), i vårt fall 1219/400 vilket blir lite drygt 3 timmar.
Förutsättningen för att detta skall stämma är att batteriet var helt tomt när man börjar ladda och att laddningen sker utan förluster.

/Mattias
 
Helt klart en smart pryl! Tänker framförallt på användningsområdena i "den tredje världen". Nu minns jag inte exakt med hur mycket, men Hans Rosling belyste i något framträdande hur mycket en enda glödlampa i varje hem kunde sänka barnadödligheten i fattiga länder och vill minnas att det var chockerande mycket!
För oss som har råd att lägga pengar på såväl frilutsliv som smarta mobiltelefoner blir det kanske mer en kul grej att ha men onekligen praktisk för längre fältövningar. Med ett vedkök kan man utan problem sitta och myselda i en timme eller två på kvällskvisten, passar man då på att ladda mobiltelefonen eller gps:n så är det ju bara strålande!

ps. Bägge ordskämten var med flit!
 
Ett vedkök på närmare ett kilo för att få 400 mA laddström och tre timmars eldande för att ladda en iPhone full? OK, man får ett kök på köpet men vedkök brukar väl inte vara så tunga?

På ett kilo kan man få in ganska många batterier för att driva en nödladdare. Se tex art nr 38-4518 hos Clas Ohlson. Den drivs med 4 stycken AA batterier. Sådana har typiskt en kapacitet på 1800 till 2600 mAh och väger runt 23 gram. Ur fyra batterier får man alltså grovt räknat ut två laddningar av telefonen i MattKars exempel och ur ett kilo batterier får man grovt räknat ut 20 laddningar av samma telefon. Det motsvarar alltså 60 timmars eldande :) Om man bara behöver ett fåtal laddningar blir nödladdaren alltså mycket lättare och billigare.

Ursäkta att jag är pessimistisk men metoden att generera ström med termoelektriska effekten (jag tror det är den det handlar om) lider mig veterligen av ganska låg verkningsgrad. Därav den låga kvoten elektrisk effekt per viktenhet. Tillverkaren uppger ju också att en brasa på 3,4 kW ger 2 W elektrisk effekt. För stationär användning har den här tekniken mig veterligen provats för många år sedan och det är i mina ögon där den kommer bäst till sin rätt.

Vänliga hälsningar, Klas
 
Senast ändrad:
..........................
På ett kilo kan man få in ganska många batterier för att driva en nödladdare. Se tex art nr 38-4518 hos Clas Ohlson. Den drivs med 4 stycken AA batterier. Sådana har typiskt en kapacitet på 1800 till 2600 mAh och väger runt 23 gram. Ur fyra batterier får man alltså grovt räknat ut två laddningar av telefonen i MattKars exempel och ur ett kilo batterier får man grovt räknat ut 20 laddningar av samma telefon.
....................
Vänliga hälsningar, Klas

Nja. Tyvärr tappar man mer än så vid överföringen.

*Nödladdaren från Clas Ohlson, laddad med 4st 2000mAh-batterier.
*Min telefon med ett batteri på ca 1400mAh.

Jag kan ladda från 10% till 90% på ett ungefär, alltså kring 1200mAh.

Förlusten är ganska nära 50%, tyvärr =(

I övrigt håller jag med dig angående ved-laddaren. En kul produkt, men knappast användbar vid allt annat än riktigt långa turer. En solcellsladdare känns betydligt smartare =)
 
Nja. Tyvärr tappar man mer än så vid överföringen.

*Nödladdaren från Clas Ohlson, laddad med 4st 2000mAh-batterier.
*Min telefon med ett batteri på ca 1400mAh.

Jag kan ladda från 10% till 90% på ett ungefär, alltså kring 1200mAh.

Förlusten är ganska nära 50%, tyvärr =(

I övrigt håller jag med dig angående ved-laddaren. En kul produkt, men knappast användbar vid allt annat än riktigt långa turer. En solcellsladdare känns betydligt smartare =)

Ja, visst har du rätt men nyttan med ett överslag är dess pedagogiska enkelhet.
Jag har en hemkonstruktion motsvarande art nr 38-4518 hos Clas Ohlson. Med den laddar jag ett 1000 mAh batteri 15% - 90% 2 ggr. Då är den bestyckad med fyra 2000 mAh NiMh batterier. Ser man till laddning hamnar alltså 75% på rätt ställe. Ser man till energi (ett 4,8 volt batteri laddar ett 3,6 volt batteri) hamnar man nära dina 50% verkningsgrad :)
Beaktar man osäkerheten i de inblandade batteriernas kapacitet stämmer våra beräkningar bra och mer detaljerade beräkningar blir meningslösa.

Vänliga hälsningar, Klas
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.