Kit för toppmonterat kök!

Vad använder ni för kit till erat toppmonterade kök. Jag kör en 1,5 l kastrull med alufolielock och en 1 l kaffepanna. Vindskydd är på g.

det är olika beroende på turen. för fjället tar jag antingen en 7,5 dl titanbytta från toaks eller en 1l från trangia med pajformslock. Som vindskydd tar jag alufolie. Både kaffepanna och bytta tar jag aldrig med, inte ens på kajakturerna. Kaffet brygger jag i flergångsfilter i koppen. Att sitta och sörpla kokkaffe på sant fjällromantiskt vis i hemmakarvad kåsa är inget för mig. Funkis är mer min grej.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
det är olika beroende på turen. för fjället tar jag antingen en 7,5 dl titanbytta från toaks eller en 1l från trangia med pajformslock. Som vindskydd tar jag alufolie. Både kaffepanna och bytta tar jag aldrig med, inte ens på kajakturerna. Kaffet brygger jag i flergångsfilter i koppen. Att sitta och sörpla kokkaffe på sant fjällromantiskt vis i hemmakarvad kåsa är inget för mig. Funkis är mer min grej.
Vad har du för brännare till toaksbyttan? Har kollat på en sån bytta och funderar på att köpa en sån och ha pulverkaffe ist för både kaffepanna och kastrull för att spara vikt och ha med mindre utrustning på ensamturer.

Jag kör med Biltemas lilla gasolbrännare och deras vik vindskydd. Sen har jag ett trangia mini set. Det fungerar bra för mig och det är lagomt stor storlek för 1 person. Jag kör med me pulverkaffe. Det är lätt och min mage fungerar bra på den.

Jag kör med detta kit. Ca 160 gram, grytmysaren, skeden och vikkåsan ej medräknade.
Dricker ej kaffe, men de få gånger jag velat ha någon varm dryck har jag fixat den i samma kastrull jag gör allt annat i.

Beror på olika faktorer men om jag går ensam och inte är notalgisk har jag börjat använda ett liknande kit som Joannas (skapat med inspiration från henne) på 163g.

Senast ändrad:
Vad har du för brännare till toaksbyttan? Har kollat på en sån bytta och funderar på att köpa en sån och ha pulverkaffe ist för både kaffepanna och kastrull för att spara vikt och ha med mindre utrustning på ensamturer.

En BRS3000. Den funkar på fjällen, men känns rätt b-ig. Blir lite ojämt flöde och "hackig låga", men den är lätt och har aldrig strulat så den åker med på fjällturer ändå. Skulle jag köpa en nästa lika lätt idag skulle jag ta den från Biltema. Toaksbyttan är mest för vattenkokning och inte för matlagning. Har börjat rosta lite i botten såg jag nyss också, men kanske beror på havsvatten när jag använt den på kajakturer ibland.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips