Kök och brännare värm mat rätt

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2018-03-27, 11:51
Skogsstjärnan Skogsstjärnan är inte uppkopplad

Jag förvärmer uteslutande på alkylatbensin. Vad jag köper den eller vad det står på flaskan/dunken har ingen betydelse bara det är fyrtakt och inte oljeblandad tvåtakt.
Jag snålar inte med ”kiss-strålen” utan förvärmer rejält, ju kallare desto mer. Inga problem med mitt omnifuel. Har bytt till gasmunstycket också så blev det ännu bättre med än mer soppa. Ska inte se så snålt ut...😄

Har Bernies ljuddämpare som jag använder ibland. En fördel vid blåst då det brinner lugnare. Allt monterat i Trangiaköket modell 1975.
Svara med citat
Gammal 2018-03-27, 15:11
CampDavid CampDavid är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Pellepelikan Visa inlägg

Hursom, vad tror du om min idé med esbit annars?

Mvh Erik
Jag tror esbit sotar för mycket.
Jag rekommenderar förvärmning med sprit.

/John
Svara med citat
Gammal 2019-12-30, 13:42
Perigite Perigite är inte uppkopplad

Förvaring bensin i pulka

Hur förvarar ni bensinen till köket i pulkan. Använder ni flera bränsleflaskor på en liter eller en större plastdunk?
Jag har en polaris brännare med 0,4 liters flaska.
Kanske blir svårt att fylla på denna lilla flaska med större dunk utan att spilla.
I nuläget har jag flera primus powerfuel flaskor, jag är lite tveksam om dessa håller för transport i pulkan
Svara med citat
Gammal 2020-01-01, 20:33
Still Alive Still Alive är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Perigite Visa inlägg
Hur förvarar ni bensinen till köket i pulkan. Använder ni flera bränsleflaskor på en liter eller en större plastdunk?
Jag har en polaris brännare med 0,4 liters flaska.
Kanske blir svårt att fylla på denna lilla flaska med större dunk utan att spilla.
I nuläget har jag flera primus powerfuel flaskor, jag är lite tveksam om dessa håller för transport i pulkan
Jag använder flera 1 l. bränsleflaskor hellre än en stor dunk av just det skäl du nämner. Svårt att hälla från en stor dunk.
Svara med citat
Gammal 2020-01-02, 11:16
vandrafjäll vandrafjäll är inte uppkopplad

Jag använder också 1-litersflaskor. Jag brukar göra av med max 1liter i veckan under vinterturer
Svara med citat
Gammal 2020-01-04, 22:53
Perigite Perigite är inte uppkopplad

Tack för era svar, då beställer jag några flaskor
Svara med citat
Gammal 2020-01-05, 00:14

Citat:
Tack för era svar, då beställer jag några flaskor
Hur länge har du tänkt varit ute ? När under säsongen? Och vilket kök kommer du att använda?
Svara med citat
Gammal 2020-01-07, 17:50
xxargs xxargs är inte uppkopplad

Citat:
Hur förvarar ni bensinen till köket i pulkan ...
Bränselflaskorna är betydligt mer tåliga än plastdunkar, håller 5-literdunken i hantering så håller bränsleflaskorna med marginal och en potentiell läcka inte lika katastrofal som om läckan skulle bli på dunken med hela innehållet för färden och allt rinner ut innan någon ser det.

Bränsleflaskor går säker under någon EN-norm vilket förmodligen gör att de tål både 8 och 10 Bars övertryck utan att spricka upp - vilket är en risk om man har metanol/etanol-bränsle då ångtrycket över dessa ger precis lagom (stökeometrisk) brännbar blandning i luft runt rumstemperaturer och en stökeometrisk blandning som bränns/deflagrerar utan att kunna utvidga sig ger runt 7-8 ggr tryckhöjning (dvs. 7-8 Bar övertryck) en mycket kort stund nästan oavsett bränsletyp. Stökeometrisk nära blandning får man också med bensin när temperaturerna är nedåt -20 grader C och kallare så det är inte bara alkohol/T-sprit som måste hanteras med varsamhet i avseende risken för brand inne i flaskan och därmed krav på flamspärrande korkar.

Nu skall man ha flamspärrande korkar på dessa också så att man minimerar risken för att elden utifrån går in i flaskans gasvolym och sådan lock/kork finns inte på en 4-5 liters plastdunk och dessutom har mycket större potential fri luft/gasvolym i dessa när de börja bli tomma och verkan av en deflagration mycket större med kvarvarande innehållet hårt uttryckt och kanske sprängd dunk

Senast redigerad av xxargs den 2020-01-07 klockan 18:03
Svara med citat
Gammal 2020-01-07, 20:40

Är det någon som förvarar bensinen i pulkan på något annat sätt än bränsleflaskor i aluminium ?
Själv kör jag med Primus bränsleflaskor i aluminium, jag fyller aldrig upp mer än till det rekommenderade strecket som ligger på 890ml på en 1 liters flaska, gör ni likadant ?
Svara med citat
Gammal 2020-01-08, 01:18
Dan B Dan B är inte uppkopplad

I Amundsens fotspår.
Har ni sett vilket kök dom använder i programmet I Amundsens fotspår.
Det syns flera gånger i del 2.
Finns på svtplay.se
https://www.svtplay.se/video/2 ... a&start=auto
Svara med citat
Gammal 2020-01-08, 06:28
Still Alive Still Alive är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av vandrafjäll Visa inlägg
Är det någon som förvarar bensinen i pulkan på något annat sätt än bränsleflaskor i aluminium ?
Själv kör jag med Primus bränsleflaskor i aluminium, jag fyller aldrig upp mer än till det rekommenderade strecket som ligger på 890ml på en 1 liters flaska, gör ni likadant ?
Jag använder Trangias plastflaskor.
Svara med citat
Gammal 2020-01-08, 13:13
seobserver seobserver är inte uppkopplad

Har spräckt en bränsleflaska när jag brukade den till trycktank, det var en Östtysk enlitersflaska. Väl hemkommen skrotade jag övriga DDR flaskorna. Som tur var hade jag en MRS 1 liters till med mig så det blev ingen katastrof den gången heller.

go tur
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:25.

Logga in