Hjälp med val av multifuelkök

Jag förvärmer uteslutande på alkylatbensin. Vad jag köper den eller vad det står på flaskan/dunken har ingen betydelse bara det är fyrtakt och inte oljeblandad tvåtakt.
Jag snålar inte med ”kiss-strålen” utan förvärmer rejält, ju kallare desto mer. Inga problem med mitt omnifuel. Har bytt till gasmunstycket också så blev det ännu bättre med än mer soppa. Ska inte se så snålt ut...😄

Har Bernies ljuddämpare som jag använder ibland. En fördel vid blåst då det brinner lugnare. Allt monterat i Trangiaköket modell 1975.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Förvaring bensin i pulka

Hur förvarar ni bensinen till köket i pulkan. Använder ni flera bränsleflaskor på en liter eller en större plastdunk?
Jag har en polaris brännare med 0,4 liters flaska.
Kanske blir svårt att fylla på denna lilla flaska med större dunk utan att spilla.
I nuläget har jag flera primus powerfuel flaskor, jag är lite tveksam om dessa håller för transport i pulkan

Hur förvarar ni bensinen till köket i pulkan. Använder ni flera bränsleflaskor på en liter eller en större plastdunk?
Jag har en polaris brännare med 0,4 liters flaska.
Kanske blir svårt att fylla på denna lilla flaska med större dunk utan att spilla.
I nuläget har jag flera primus powerfuel flaskor, jag är lite tveksam om dessa håller för transport i pulkan

Jag använder flera 1 l. bränsleflaskor hellre än en stor dunk av just det skäl du nämner. Svårt att hälla från en stor dunk.

Hur förvarar ni bensinen till köket i pulkan ...

Bränselflaskorna är betydligt mer tåliga än plastdunkar, håller 5-literdunken i hantering så håller bränsleflaskorna med marginal och en potentiell läcka inte lika katastrofal som om läckan skulle bli på dunken med hela innehållet för färden och allt rinner ut innan någon ser det.

Bränsleflaskor går säker under någon EN-norm vilket förmodligen gör att de tål både 8 och 10 Bars övertryck utan att spricka upp - vilket är en risk om man har metanol/etanol-bränsle då ångtrycket över dessa ger precis lagom (stökeometrisk) brännbar blandning i luft runt rumstemperaturer och en stökeometrisk blandning som bränns/deflagrerar utan att kunna utvidga sig ger runt 7-8 ggr tryckhöjning (dvs. 7-8 Bar övertryck) en mycket kort stund nästan oavsett bränsletyp. Stökeometrisk nära blandning får man också med bensin när temperaturerna är nedåt -20 grader C och kallare så det är inte bara alkohol/T-sprit som måste hanteras med varsamhet i avseende risken för brand inne i flaskan och därmed krav på flamspärrande korkar.

Nu skall man ha flamspärrande korkar på dessa också så att man minimerar risken för att elden utifrån går in i flaskans gasvolym och sådan lock/kork finns inte på en 4-5 liters plastdunk och dessutom har mycket större potential fri luft/gasvolym i dessa när de börja bli tomma och verkan av en deflagration mycket större med kvarvarande innehållet hårt uttryckt och kanske sprängd dunk

Senast ändrad:
Är det någon som förvarar bensinen i pulkan på något annat sätt än bränsleflaskor i aluminium ?
Själv kör jag med Primus bränsleflaskor i aluminium, jag fyller aldrig upp mer än till det rekommenderade strecket som ligger på 890ml på en 1 liters flaska, gör ni likadant ?

Har spräckt en bränsleflaska när jag brukade den till trycktank, det var en Östtysk enlitersflaska. Väl hemkommen skrotade jag övriga DDR flaskorna. Som tur var hade jag en MRS 1 liters till med mig så det blev ingen katastrof den gången heller.

go tur

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips