Är Trangias X2 en Primus Omnifuel-brännare?

Enligt Primus själva är X2 en hybrid mellan EX och Omnifuel.

X2 är förenklad (dumbed down) med endast ett reglage för att passa Trangia.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Vad händer när du flyttar upp lågcentrum. E u bygger tystbrännarcupen 11 mm. Ju högre upp på lågan du värmer ju mer syre har hunnit fram till förbränningen, det vill säga börjar du värma längre ner blir resultatet sämre förbränning. Med tystbränarkupen slår du isär lågringen till en massa smålågor. Den tystare förbränningen vore en lisa, men helst får det inte osa och sota mer som bieffekt.
Någon som har provat i nutid?

Förvärmningsfilt med gas?

Köpte denna brännare till mitt Trangia och när jag kollade över hur det såg ut stötte jag på den lilla filten under brännaren.
Kollade i instruktionen men fann inget svar och Trangia har semester, så här kommer frågan om någon vet svaret:

Ska man ta bort förvärmningsfilten om man kör gas som bränsle?

Den ska användas vid bruk av bensin eller dylikt, men fanns som sagt ingen information vid gas.

Tacksam för svar.

Förvärmningsfilten är för att suga upp förvärmningsbränsle vid förvärmning.

Skall du enbart köra med gas och inte flytbränsle i någon sammanhang så behövs den inte - men då tycker jag att du i stället skall köra trangias original gasolbrännare (också made by Primus) och den är betydligt tystare än både Optimus Nova och primus Omnifuel - faktiskt ganska mycket tystare ( det finns gammal tråd där jag gjort mätning på dessa tre - dock inte med X2-brännaren).

En av orsaken är att lösning med Trangias gasolbrännare är betydligt lättare viktmässigt än att använda en multifuel-brännare även om den bara skall arbeta på gas.

Och ärlig sagt så arbetar inte en MF-brännare optimalt på campingasol med gasolmunstycke om någon frågar mig.

Vid havsnivå så fungerar MF-brännare (Omnifuel) på bensin bäst med gasolmunstycke medans med gasol brinner det för magert och lätt blåses ut av vindstöt om man kör med neddragen pådrag och det finns ingen större munstycke att välja för gasol.

munstycksfördelningen gas, bensin, fotogen kommer nog förmodligen till sin rätt vid typ 1000 m.ö.h medans över 4000m.ö.h kanske även bensinmunstycket är lite väl stort vid gasolmatning...

En annan fråga i samma tråd, kan man ersätta muttern i änden på röret på X2 brännaren med en reservdel från Primus för att få ett reglage istället som på primus brännare. Har ju som sagt redan X2:an och är intresserad av att modda den om det går bara för skojs skull.

Nu fungerar ju den, men den är ju som sagt var svår att få en lägre effekt på som de flesta konstaterat. Det är typ allt eller inget.

Har ju också en Optimus Polaris konverterad till att passa min Trangia 25 nu så X2:an är just nu bara reserv.

Tack på förhand.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips