Nertrampat tält

Lite av topic kanske. Jag undrar om det finns ett fall här i Sverige där det hänt att ett träd har ramlat på tältet eller på en vandrare?
I USA finns det bland annat 2 kända dödsfall längs PCT.
2014, ett träd föll över tältet under natten när en storm kom upp. Personen i tältet dog. Augusti 2019, 3 vandrare i WA höll på att korsa en träbro medans ett träd ramlade över en av de och avled direkt.
Maximalt med otur, eller? Jag tänker ofta på det när jag vandrar i skogen och se alla omkullvälta träd, vill inte gärna tälta i skogen.

Annars har jag bara sett möss som störde min nattsömn och gjorde hål i tältet nära Salto.
På PCT i CA stryker omkring "Mountain Lions" i bergen och även längre ner. Man ser de inte själv men vet att de ser dig. Kollade på en video där några vandrade på natten på grund av hettan. Då ser man några glödande ögon genom buskarna. Själv var jag faktiskt lite rädd och gick ogärna ut på natten för att kissa. Jag nattvandrade inte heller. De är ju skygga för vuxna människor men kan attackera barn eller kortvuxna i rörelse.
Mvh Veni
 
Lite av topic kanske. Jag undrar om det finns ett fall här i Sverige där det hänt att ett träd har ramlat på tältet eller på en vandrare?
...
Mvh Veni

Under vandring har jag varit nära två gånger men den ena var inte i Sverige utan Finland,
Då det skedde i Sverige var det inte så farligt, jag var på tryggt avstånd och hade redan passerat den delen av stigen trädet ramlade över.
Jag blev mest förvånad då jag tyckte att jag borde hört mer, men det började låta först när trädet träffade ett annat träd.
Andra gången var i Finland och där började braket men jag fick inte riktigt fokus på vad det var innan jag träffades av några grenar i ansiktet min fru som var med mig den gången klarade sig helt utan skador men hon var också en bit bakom mig.
Allt som skedde var rivmärken så inget allvarligt. I Finland var det i ett skogsreservat.
När det gäller djur har jag enbart en gång blivit rejält rädd, det var en älgtjur som fick fart mot mig för att stångas. Den stannade dock några meter innan kollisionen.
 
Fick ett rejält nertrampat tält när barnen var små och tältade i trädgården. Våra katter ville gärna vara med men fick inte komma in i tältet så de kröp upp på det, mellan dukarna i stället. Det funkade några gånger men tältet höll inte i längden, förstås.
 
Jag har fått tältet uppbrutet av en babianflock på jakt efter både mat och prylar som de tyckte var roliga att leka med. Det var under dagen då jag inte var i tältet dock.

Det läskigaste var att vakna upp och se en färsk hög med elefantdynga 10 meter från tältet som inte var där kvällen innan. De väger en del, så ett lättviktstält skulle nog ge mindre motstånd än några torra grenar för en fullvuxen afrikansk elefant.
 
Jag har fått tältet uppbrutet av en babianflock på jakt efter både mat och prylar som de tyckte var roliga att leka med. Det var under dagen då jag inte var i tältet dock.

Det läskigaste var att vakna upp och se en färsk hög med elefantdynga 10 meter från tältet som inte var där kvällen innan. De väger en del, så ett lättviktstält skulle nog ge mindre motstånd än några torra grenar för en fullvuxen afrikansk elefant.

Det låter inte som Sverige ;) vilket/vilka länder var det?
 
En kompis till mig är tracker och var i Afrika för att utbilda parkvakter (jag vet, det låter sjukt men det är sant!). När hon låg i sitt tält någonstans på savannen märkte hon att det var ett stort djur utanför. Plötslig kände hon hur djuret lade sig ner, precis bredvid henne, utanför tältduken. Hon låg alltså rygg mot rygg med ett okänt, stort djur. Hon vågade knappt andas men lyckades ändå somna, efter vad som kändes som en evighet. Följande morgon när hon inspekterade marken runt tälten hittade hon inte bara en lega utan också spillning från att av de stora afrikanska kattdjuren. Jag minns inte i nuläget vilket men historien blir inte sämre av det. Hon har också varit i Himalaya och spårat snöleopard så jag har ingen anledning att misstro henne gällande denna historia.
 
En kompis till mig är tracker och var i Afrika för att utbilda parkvakter (jag vet, det låter sjukt men det är sant!). När hon låg i sitt tält någonstans på savannen märkte hon att det var ett stort djur utanför. Plötslig kände hon hur djuret lade sig ner, precis bredvid henne, utanför tältduken. Hon låg alltså rygg mot rygg med ett okänt, stort djur. Hon vågade knappt andas men lyckades ändå somna, efter vad som kändes som en evighet. Följande morgon när hon inspekterade marken runt tälten hittade hon inte bara en lega utan också spillning från att av de stora afrikanska kattdjuren. Jag minns inte i nuläget vilket men historien blir inte sämre av det. Hon har också varit i Himalaya och spårat snöleopard så jag har ingen anledning att misstro henne gällande denna historia.

Lejon kan komma nära tält, men precis som bilar så attackerar de inte

https://www.youtube.com/watch?v=tcJLxc9yDkk
https://www.cntraveler.com/stories/...their-tent-in-botswana-while-they-hide-inside
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
RolandF Dagens tips på tält Allmänt om friluftsliv 0
på tunn is torka tält inomhus Allmänt om friluftsliv 16
mryang Hemestra i tält hela vintern Allmänt om friluftsliv 22
Skojhyddan Svarta linorna under Fjällräven Abisko Dome tält Allmänt om friluftsliv 6
Bastolin Bruksanvisning till äldre Fjällräven tält. Allmänt om friluftsliv 1
Bobie81 Tipi tält Allmänt om friluftsliv 3
Campa10 Vilket tält rekommenderas? Allmänt om friluftsliv 7
veni Hur mycket ska ett tält klara? Allmänt om friluftsliv 18
Xto1891 tips på tält Allmänt om friluftsliv 13
leo.abacuson hjälp med trasigt tält Allmänt om friluftsliv 7
Jimsson Utbyggnad av tält (tarp eller vad?) Allmänt om friluftsliv 4
Miss Yster Hur blir man känslomässigt bekväm med att sova i tält? Allmänt om friluftsliv 74
adventure1190 Tält fetisch 😃 Allmänt om friluftsliv 34
Sverker G Hur gör ni med tält vid regn? Allmänt om friluftsliv 28
KattKerstin Torka tält Allmänt om friluftsliv 8
AgnetaG Tips på lätt tält, storm- o regntåligt Allmänt om friluftsliv 9
Elfströmarn Tält köp Allmänt om friluftsliv 2
Rulltrappa Varmare / Kallare tält? Allmänt om friluftsliv 12
Rulltrappa Värme i tält? Allmänt om friluftsliv 25
Samuro Jag flyttar ut i tält permanent! [1 år?] Allmänt om friluftsliv 122
B4m6i Tält hjälp! Hilleberg Kaitum 3 GT eller Nallo 3 GT? Allmänt om friluftsliv 12
Lajjan Helsport Ringstind Light tälten med fler tält, frågor. Allmänt om friluftsliv 5
Jimsson Omöjliga krav på ett tält? Allmänt om friluftsliv 36
Jimsson Vattenpelare-test för tält ofullständigt? Allmänt om friluftsliv 10
Knugge Räknas hängmattor som tält? Allmänt om friluftsliv 210
jamo Tål tält mera vind på högre höjd? Allmänt om friluftsliv 14
carta Tält för vandring Allmänt om friluftsliv 7
bastuper 2 månader i tält - klarar jag det? Allmänt om friluftsliv 8
avslutad130206 Sommarjobb på annan ort - Bo i tält? Allmänt om friluftsliv 21
78395 4 pers = 2 tält & 2 kök? Allmänt om friluftsliv 25
cigarrdanne Tält med nästan ståhöjd. Jobbigt i längden? Allmänt om friluftsliv 6
Glännman En vecka med tält i Fulufjället. Tips sökes.. Allmänt om friluftsliv 4
andersmossing Tält till Haiti Allmänt om friluftsliv 2
xerzes ~2000 kronors tält Allmänt om friluftsliv 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...