Drivande position Garmin Legend Vista HCx Colorado

Garmin Colorado - Drift

Hej Forum!

Jag skaffade min första GPS, en Garmin Colorado, i veckan och uppdaterade mjukvaran till 2.60. Idag cyklade jag till/från jobbet med GPS i fickan. När jag tittade på spåret i MapSource blev jag förvånad över att spåret ibland var upp till 65m fel. Se bifogad bild från Google Earth (väntar på FriluftskartanPro). Jag har markerat min riktiga väg med röd penna.

Är det normalt att GPS'en loggar så mycket fel?

Tilläggas bör att det tog ca 10 minuter från det att jag startade GPS'en tills det att första punkten loggades på hemresan.

Måste man vänta tills dess att tillräckligt många satelliter hittats innan man ger sig av?
 

Bilagor

  • map.jpg
    map.jpg
    41 KB · Visningar: 662
Colorado - drift

Hej, jag har inte laddat in någon karta. Jag har endast grundkartan som följer med vid leverans. Jag har inte aktiverat "lås på väg".

I dag hängde sig GPS'en när jag slog på den. Jag var tvungen att ta ur batterierna för att komma loss.

Paul
 
1. GPS har mycket enklare att få sin position om den är stilla jämfört med att man rör sig. Den ska till att börja med hitta satellit och ladda ner "almanac-data". Detta kräver 30s oavbruten mottagning. När detta är gjort så klaras korta avbrott utan problem. Så kolla statussidan att du är nere på rimlig noggrannhet innan du sticker iväg. Nästa uppstart går ofta snabbt eftersom datat är nyare.


2. Google earth satellitbild är inte så exakt. Du kan förvänta dej att bilderna är upp till 50-100m fel. Grundkartan i GPS har ganska grova streck så att tex E4 ligger 100m fel där är normalt. Du måste ha en topografisk karta i PC/GPS för att kunna matcha spår med karta. Zoomar du in till 5m så är det fortfarande så att kartan inte har den noggrannheten. Vet inte hur det är på nyare GPS men i min Vista HCX så kan man vid inzoomning (ej roadlock) få en ring som kombinerar noggrannhet i mottagning och karta och ger en blå ring som visar var man sannolikt befinner sig.

3. Punkterna i spåret droppas normalt automatiskt vid ändring i kurs/fart med bra tänk. Du kan normalt ändra om den ska ha tätare eller färre eller eventuellt på sträcka (10m) eller tid (1s). Vid tvära svängar kan det hända att den inte hinner punkta upp kurvan, eller tror att du fortsatt som du gjorde nyss och svänger lite sent. Men detta är mer markant med dålig mottagning (vilket inte bör vara ditt problem på nästa cykeltur).
Cykla på!
 
Tack för svar Gunnar,

1. Jag väntar nu 1-2 minuter efter uppstart så att det angivna felet är 10m eller bättre.

2-3. Jag tycker att spåret inlagt i Google-earth bilden var exakt längs min färd tills dess att jag kom till denna plats som ligger i en brant nedförsbacke. Det är möjligt att några stalliter skuggats, samt att farten bidrog till att spåret ser skumt ut.

Paul
 
Tack för svar Gunnar,

1. Jag väntar nu 1-2 minuter efter uppstart så att det angivna felet är 10m eller bättre.

2-3. Jag tycker att spåret inlagt i Google-earth bilden var exakt längs min färd tills dess att jag kom till denna plats som ligger i en brant nedförsbacke. Det är möjligt att några stalliter skuggats, samt att farten bidrog till att spåret ser skumt ut.

Paul
Det kan kanske vara så att GPS i backen, bakom träden, låst på några nya satelliter och fått sin position lite annorlunda. Då kan säkert spåret göra ett hopp. Ju fler satelliter man har synk på desto mindre gör det att man tappar någon kortvarigt.
 
Intressant TV-program

Hej!

Vill bara tipsa om ett intressant TV-program som jag såg ikväll som hette "Gravitationens gåta", ett program där man ägnade en del programtid åt att besöka USA:s militära anläggning med högsta skyddsklass, som sköter alla (USA:s) GPS-satelliter. Programmet i sig handlade om "gravitationens gåta" vilken inbegriper så "svårbegripliga" (?) teorier så som Einsteins "rumtid" bl.a. Där tiden alltså också påverkas av tyngdkraften/gravitationen...

Tiden går alltså lite långsammare när "den" utsätts för tyngdkraften nere på jorden, jämfört med hur fort tiden går för GPS-satelliterna... uppe i sina banor! GPS-navigeringens exakthet bygger på att satelliternas klockor och klockan på jorden går helt exakt lika! Och man måste enligt programmet då och då gå in och manuellt från jorden ändra klockarnas tid i satelliterna för att behålla exaktheten i GPS-systemet, annars så släpar tiden i satelliterna efter, så småningom. Med felvisning i GPS:erna som följd...

Kanske att ett "drivande" GPS-spår beror på en GPS-satellit där klockan går lite fel efter ett tag...
Och när GPS:en plötsligt visar rätt igen så kanske man har rättat till tiden "manuellt" i den satelliten, eller satelliterna... så som beskrevs i programmet!?

Programmet går i repris i SVT2 6/9 men går också att se direkt från den här sidan: http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=74527&selectedDate=20080901&shortVersion=true&showWeek=false

Mvh!
 
Tanken har också slagit mig

Ehrsa.

Men vad jag förstått av den diskussion som första inlägget refererar skulle fenomenet när det först rapporterats varit knutet till en specifik mjukvara i vissa Garminmodeller. Men sedan har det framkommit liknande i andra modeller.

Om detta samtidigt på samma plats bara drabbar vissa modeller bör det inte vara ett fel i en satellit? (beror kanske på att olika modeller är olika känsliga och eller att mjukvaran får till någon sorts konflikt när den bearbetar signaler från många satelliter samtidigt)

Thure
 
Ehrsa.

Men vad jag förstått av den diskussion som första inlägget refererar skulle fenomenet när det först rapporterats varit knutet till en specifik mjukvara i vissa Garminmodeller. Men sedan har det framkommit liknande i andra modeller.

Om detta samtidigt på samma plats bara drabbar vissa modeller bör det inte vara ett fel i en satellit? (beror kanske på att olika modeller är olika känsliga och eller att mjukvaran får till någon sorts konflikt när den bearbetar signaler från många satelliter samtidigt)

Thure

Hej!

Håller med!
Men det är väldigt intressant tycker jag att tiden går så pass olika fort på jorden resp. uppe i satelliternas klockor så att tiden måste korrigeras då och då manuellt för att GPS-systemet ska behålla sin exakthet. Och som då tydligen i sin tur är ett bevis på Einsteins teori om den "krökta rumtiden", där tiden påverkas av gravitationen...

Hur ofta korrigeringen av tid krävdes och hur många satelliter där klockan går lite fel som krävs för att det ska visa sig med en felvisning också för oss konsumenter, det berättade man inte vad jag minns? Det som var lite "roligt" var också att när de journalister och den "kvantfysiker" som guidade oss i programet färdades med bil till USA:s hemliga GPS-bas så visade deras bil-GPS dem 1,5 kilometer fel... kanske var nån medveten störning inlagd i den regionen...?

Förresten så tror jag att jag skrev fel i mitt förra inlägg. Jag tror att det var så att tiden gick fortare på jorden och långsammare i en satellitbana runt jorden, och inget annat! (Hmm..tror jag..)

Mvh!
 
Knepigt

med tiden och hastigheten respektive gravitationen. Det finns lite utrett i http://sv.wikipedia.org/wiki/Tidsdilatation

"Enligt den allmänna relativitetsteorin uppstår tidsdilatation med avseende på två punkter i ett gravitationsfält där de två punkterna har olika gravitationell fältstyrka. En klocka går långsammare i den punkt som har den största gravitationella fältstyrkan. En praktisk konsekvens av detta är att GPS-satelliternas atomklockor måste korrigeras med hänsyn till att gravitationen är svagare på satellitbanornas avstånd jämfört med gravitationen vid jordytan."

Thure
 
Har nu ett exempel

på felaktigt färdspår från idag.

Jag tog mig runt en orienteringsbana med utgångspunkt från Skogsluffarnas stuga Brotop öster om Bagarmossen/Skarpnäck.

På bilden så syns färdspåret registrerat med Vista HCx där GPSen låg i min ena bröstficka.

Vid passagen av bron över kanalen till vänster i bild så är spåren förskjutna i sidled på östlig respektive västlig riktning. Inget av spåren passerar över grusvägen på ett korrekt sätt.

I övre nordöstra delen av spåret skulle egentligen färdspåret vända drygt 150 meter längre norrut där jag tog två kontroller.

Jag undrar om kraftledningen som går i nordsydlig riktning strax öster om kanalen respektive i östvästlig riktning över södra delen av Ulvsjön påverkar GPSen?

Ulvsjön är den nordligaste och östligaste av sjöarna på kartbilden.

I huvudsak så är resten av färdspåret korrekt men det finns en del avvikelser strax söder om Brotorpsstugan.

I huvudsak så är det relativt tät skog i området och kanske de högsta träden kring bäcken som rinner från Ulvsjön till Söderbysjön dvs där den största avvikelsen från min rutt fanns.

I min andra bröstficka låg en GSM-telefon kan den störa?

Bilden är en Mapsourcemedierad kartplot av FriPro Svealand. SW version 2.60

Thure
 

Bilagor

  • orientering.jpg
    orientering.jpg
    92.7 KB · Visningar: 424
Tiden går långsammare på jorden än uppe i en satellitbana. Gravitationen gör tidens gång segare.

Men det är inte det som är problemet med Colorado och de andra modellerna.
Dessutom är det inte något problem som inte kommer att fixas till. Men just nu är det ett problem som kan hända lite varstans. Senast jag såg det var i förra veckan, i Tennessee, på min Colorado.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Drivande GPSspår Navigering 7
majjen Hur hittar jag denna position? Navigering 4
Johan123 Finns det någon app där man kan meddela sin position? Navigering 15
plawsworth dela position via iphone Navigering 0
PlaZma Hitta till gps position med mobilen Navigering 4
salgo60 Ange position vid 112 etc Navigering 111
patrick.akerberg GPS position spåras på internet Navigering 9
matte_upp UTM position Navigering 6
Drever Sida på nätet för att kontrollera position? Navigering 2
gundj position i SMS omvandlad till brytpunkt? Navigering 0
Staffan Andersson Vikten av att veta sin position... Navigering 2
PoC Noggrannhet - Position - SA Watch Navigering 3
Kalle.it NORGE 1:50000, vilket Position Format ska jag använda? Navigering 4
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
Elvah Väderinformationen i Garmin Inreach Explorer+ Navigering 11
omni96 Garmin inReach mini 2 i Stockholm Navigering 2
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
tango Kanpplås Garmin 6-serien/Tactix delta? Navigering 4
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
errbe "Gömda" minnet i tex Garmin Nuvi Navigering 2
Malx Garmin Fēnix 5 Plus Sapphire Titanium Navigering 7
Gpsmap Kartproblem Garmin Navigering 1
DDeninger Problem med pulsmätning Garmin Fenix 5S Plus Navigering 6
stefanus Garmin Montana 700 Navigering 0
Ttebag Hej, har en Garmin Navigering 4
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
graylingman Den rosa linjen Garmin 64st? Navigering 4
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
SEHLBERG Garmin Basecamp uppdatering 4.7.1.0 Navigering 0
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
Johan123 Erfarenheter av Garmin Inreach Explorer+ Navigering 10
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
PONutti Garmin Monterra Navigering 4
alien Garmin Inreach Explorer+ Navigering 12
Nordiska Motorcyklister Garmin Fenix 5 Plus - Köp eller titta åt ett annat håll..? Navigering 8
Sanie Garmin Alpha 100 + Basecamp Navigering 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.