Fototeknik Teknikfrågor

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2020-04-20, 21:10
thureb thureb är inte uppkopplad

Kanske kan du berätta lite mera Staffan?

Thure
Svara med citat
Gammal 2020-04-21, 01:10
Le Troglodyte Le Troglodyte är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av fyad Visa inlägg
Eh, testa att göra en analog kopia (ra4) från mamiyan och en lika stor utskrift från din nikon och jämför.. Nu har jag en canon och inte nikon ff och jag tycker att min rz leverar klart mkt bättre kvalitet i alla storlekar (upp till 70X82, kan inte framkalla bredare än 70 i min maskin...). Men då krävs det lite apparater och yta.
Nu tänkte jag inte bara på detaljupplösning utan på dynamiskt omfång och känslighet. Det dynamiska omfånget är tycker jag mycket viktigare och där är det ju bara någon sv/v negativ film som typ Efke R25 som ligger någorlunda nära men skillnaden blir snabbt större när man går upp i känslighet. Färgdia ligger väldigt långt från.
Med filmytan med en rz kan du säkert kräma ut en hel del detalj beroende på film, det tror jag säkert, men väger jag samman allt så kan jag inte själv tycka att analogt blir bättre. Däremot har jag respekt för hantverket och kan uppskatta bra framkallade papperskopior.
Svara med citat
Gammal 2020-04-21, 02:48
luleå luleå är inte uppkopplad

glad

Citat:
Ursprungligen postat av Ante_82 Visa inlägg
Jag kan aldrig vara ute på tur utan kamera. Nu har jag köpt på mig flera nya objektiv och ett stativ som tillsammans väger många kilo. Det kanske är orimligt att tänka att man kan släpa med sig allt på längre turer? Någon som har erfarenhet av detta? Finns det bra väskor som är anpassade både för vandring och kamerautrustning?
Jag ids inte kånka med tung utrustning mera så jag köpte en Nikon Coolpix P900 och den räcker för mig och har ju en bra zom på 2000 mm. Jättebra tycker jag i alla fall för nu har jag allt i ett så att säga.
Svara med citat
Gammal 2020-04-26, 11:05
joanc joanc är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av luleå Visa inlägg
Jag ids inte kånka med tung utrustning mera så jag köpte en Nikon Coolpix P900 och den räcker för mig och har ju en bra zom på 2000 mm. Jättebra tycker jag i alla fall för nu har jag allt i ett så att säga.
Intressant - hur blir bilderna när du zoomar in mycket/max?
Har du mera "info" att dela med dig av hur kameran är?
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:43.

Logga in