Friluftsmat Recept, ingredienser mm

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-07-05, 21:15
joanna joanna är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Friskus1 Visa inlägg
Jag handlade där Joanna rekommenderade...26% fett,men jag förstår inte hur mkt jag ska blanda...5 plaskich lyzecek till 1dl vatten...matskedar eller teskedar eller vad?
"5 strukna teskedar" är den exakta översättningen.
Men det funkar fint att dosera "på känn" efter tycke, smak och omständigheter - jag öser på lite extra, om det skall lagas fin dessert till hungriga tonårsvandrare .
Häll pulvret direkt i kaffe, soppor och grytor du vill reda, det ger fylligare smak när man inte tillför ytterligare vatten. Jag rör ut hela pulvermängden i lite av sopp/grytspadet och häller tillbaka "koncentratet", på det sättet slipper man klumpar utan att släpa på en visp.
Svara med citat
Gammal 2012-07-05, 22:08
Friskus1 Friskus1 är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av joanna Visa inlägg
"5 strukna teskedar" är den exakta översättningen.
Men det funkar fint att dosera "på känn" efter tycke, smak och omständigheter - jag öser på lite extra, om det skall lagas fin dessert till hungriga tonårsvandrare .
Häll pulvret direkt i kaffe, soppor och grytor du vill reda, det ger fylligare smak när man inte tillför ytterligare vatten. Jag rör ut hela pulvermängden i lite av sopp/grytspadet och häller tillbaka "koncentratet", på det sättet slipper man klumpar utan att släpa på en visp.
Tack Joanna,du är en klippa!
Svara med citat
Gammal 2012-07-05, 22:39
anders_b anders_b är inte uppkopplad

Det låter spännande det där som finns i malmö. Man ska bara ha vägarna förbi
Svara med citat
Gammal 2012-07-05, 23:51

Slå en signal till Lucufood, de är inte främmande för att skicka paket. Eller handla direkt från de företag jag länkade till.
Svara med citat
Gammal 2012-07-06, 08:40
zebulah zebulah är inte uppkopplad

Cocosmjölkspulver

Har inte läst genom hela tråden men köpte själv ett tiopack med cocosmjölkspulver i Thaibutiklen i Luleå igår. 100:- dvs 10:-/påsen är klart överkomligt och ger en klar smakförbättring på framförallt kycklinrätterna.
Svara med citat
Gammal 2012-07-06, 21:44
AndersOleander AndersOleander är inte uppkopplad

idé

I Göteborg brukar de ha kokosmjölkspulver i den asiatiska butiken på Grönsakstorget.
/Anders
Svara med citat
Gammal 2012-07-10, 15:01
Nehrert Nehrert är inte uppkopplad

fråga Konsistensen på Ghee

Citat:
Ursprungligen postat av FrankR Visa inlägg
Ghee är 'skirat' smör som håller länge, även i rumstemperatur. Jag har haft med mig det för att göra bearnaissås på några turer, fungerar jättebra. Det går att göra själv, googla lite så hittar du recept.
Hur blir Ghee i konsistensen när det kallnat respektive i rumstemperatur? En fråga om förvaringskärl.

Recept:
http://www.annaskipper.se/ghee.html
Svara med citat
Gammal 2012-07-10, 15:37
FrankR (Frank Rudolf) FrankR är inte uppkopplad

Jag gjorde Ghee för två dagar sedan som nu står i kylen med samma koncistens som smör, jag har för mig att det inte blev någon större skillnad under vandringen.
Den skall ändå in i packningen nu inför nästa veckas vandring, så jag plockar fram den ikväll så för den ser vilken koncistens den får så uppdaterar jag det senare.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Svara med citat
Gammal 2012-07-11, 11:02

Jag plockade ut Ghee't igår ut kylen och efter några timmar hade den börjat svettats lite, men då var det väldigt varmt i köket, dels p.g.a.vädret men även att ugnen varit på i två dygn och totalt mat inför vandringen :-)
Jag har fyllt en gammal piller burk med Ghee och ställt den i lite mer normal rumstemperatur och den var fast och fin i morse, lite tjockare än tandkkräm.

Svara med citat
Gammal 2012-07-11, 15:47
Friskus1 Friskus1 är inte uppkopplad

Smakar det ändå som smör?
Svara med citat
Gammal 2012-07-11, 16:26

Nu gillar jag inte att äta rent smör, och Ghee lär väl inte vara godare ;-)
Men bearnaisen blir god och det räcker för mig, men ute i fält brukar det mesta smaka :-)

Svara med citat
Gammal 2012-07-11, 18:28

Citat:
Ursprungligen postat av Friskus1 Visa inlägg
Smakar det ändå som smör?
Det beror på hur du tillagar det.

Det traditionella indiska ghee gör man genom att sjuda smöret, så att vattnet kokar bort, proteinresterna fälls ut och mjölksockerresterna karamelliserar, vilket lämnar en mer eller mindre tydlig "knäck"-doft i smöret.

Den traditionella europeiska metoden att skira smör är däremot att bara föra det till smältpunkten, låta vila så att det rena fettet lägger sig högst upp, och dekantera (hälla av), så att vattnet, det vattenlösliga mjölksockret och proteingrumset stannar kvar på botten.

Det senare sättet är ju lite mindre säkert, om du är ute efter att ´helt rensa det skirade smöret från mjölksocker och mjölkprotein (t ex p g a överkänslighet), men resultatet smakar mycket mer som vanligt smör.

Både Ghee och skirat smör blir hårdare än vanligt smör, som ju innehåller 20% vatten, och håller sig betydligt fräschare på en långtur, tycker jag. Packa dock allt fett lufttätt och skyddat för ljus.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:15.

Logga in