Fritälta i Sverige och Norge?

Jag håller på att planera en bil och campingresa genom Sverige där målet är Treriksröset och ner mot Lofoten. År det någonstans i Sverige som man bör undvika att tälta utanför campingar. Tänker mest på björnar! Tänker variera fricamping med campingplatser.

Intressant att vi har så mkt mindre problem med björnar i Sverige än i ryska Karelen och österut t o m Alaska. Det är samma brunbjörnsart.

Förvarar du bara all mat i bilen har du inga problem.

Thure

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Jag har själv sovit många nätter i tält i björnområden i Sverige och jag har aldrig haft problem med björnar. Jag har aldrig ens sett en björn i skogen.

Våra björnar kommer inte ens i närheten av folk om dom anar närvaro
av folk.

Räcker med en radio påslagen svagt i kombo med lite tvättpulver eller dåligt rakvatten runt lägret så tror dom att dom skall bli en björnfäll o drar.
Och det är overkill dom drar för mycket mindre

Inga tältare har nånsin haft trubbel med dom , en enda på utsidan fick
tältduken riven men den stack fort och detta sedan iaf 100 år.

I Norge er et ingen problem med bjørn overhodet.
Husk også at vi har den s.k. Allemannsretten som lar deg telte omtrent over alt....

Är i Alaska nu med dom mytomspunna mördarnallarna.

Vi fick verkligen leta oss in i områden där ingen gick för
att ens få se björnskit ,ställena var extremt öde mot bäckar/floder

Typ bäckraviner med 70 graders lutning med midjehögt gräs.

Dom måste åtla nallarna och sitta tyst för ens kunna skjuta dom...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips