Angående trapper albacore K1 // Tankar och Frågor

Hej!

Till att börja med ska jag meddela att jag är ny inom hobbyn kajakpaddling och behöver lite information ifrån inbitna paddlare!

Vad jag förstått kan kajakens storlek spela roll angående hur stor jag själv är (187cm / 75kg)
osv, men även spelar roll för egenskaper och användningsområde.

Är det någon själv som äger en "trapper albacore K1" och har tankar kring dess egenskaper? Var lämpar sig den bäst/sämst?
Läste en äldre diskussion här på forumet och blev lite fundersam om jag är för stor för denna kajak...
 
Albacore

har jag hyrt och det är en trevlig kajak. Om dina ben är för långa för den kan jag inte säkert bedöma men det bör tillverkaren kunna svara på. Din vikt är i varje fall inte begränsande.

Thure
 
Sedan beror det på hur länge du ska vara ute och hur mycket packning du vill ha med dig.
Är 181 cm (korta ben) och väger drygt 80 kg, och för mig var det inga problem att få in packning för en övernattningstur (1 natt) i den Albacore som jag provade. Dock väl liten för längre turer för en fullstor man, varför jag istället köpte den sista svensktillverkade Trapper Royal som gick att uppbringa ny.
Trivdes annars alldeles utmärkt med Albacoren och jag har paddlat veckoturer tillsammans med en liten man som utan problem fick med sig all packning i Albacoren. Han är en mycket erfaren paddlare som trivs alldeles utmärkt med sin Albacore.

/Thor
 
Jag har en Trapper Albacore, men jag är bara 167 cm och vägde kanske 60 kg när jag köpte den kajaken.

Eftersom jag ville ha en i kolfiber/Kevlar och jag har ca 25 km till Hallstahammar där fabriken då låg, så passade jag på att göra lite specialbeställningar när jag ändå köpte en kajak som dom inte hade i lager.

Främre skottet flyttats ca 30 cm bakat för att jag skulle få större packutrymme. Men det innebär att maxlängden för en person ligger runt 170-173 cm. Så ska jag en gång sälja kajaken så passar den bara ungdomar och tjejer.

Min förra kajak hade med mina vanor för lite med packutrymme (tänkte inte på det då jag köpte den), och det lilla packutrymmet berodde mest på att skeddaboxen stal mycket packutrymme bak.

Så beställde jag kajaken med en extra packlucka bak (men utan extra skott) för mina armar är inte tillräckligt långa för att jag skulle nå längst fram i det aktre skottet genom den ordinarie stora ovala packluckan.

Av någon för mig okänd anledning så är Albacore den enda Trapper kajak som Hans Friedel konstruerat ,som inte har en liten rund packlucka bak, utöver den stora ovala packluckan.

Om du väntar någon dag så kanske konstruktören skriver ett svar åt dig. Han skriver ibland här på Utsidan.


Jag såg någonstans en Tahe tillverkad Albacore, som heter något annat, och den kajaken hade skedda och inte roder.

Per
 
Att Per

fått främre skottet flyttat 30 cm bakåt talar IMHO starkt för att TS benlängd inte är något problem.

Men numera tillverkas dessa kajaker i Estland?

Thure
 
Albacoren passar paddlare från 60kg till 90kg man bör nog inte vara längre än 1.9m

Albacoren var Trappers storsäljare. Det är helt enkelt en väldigt bra allround kajak. Det djupa V-skrovet ihop med dom rundade slagen. Gör att kajaken rör sig trevligt i sjön. V-skrovet gör också att kajaken är kul att surfa med. Man fångar lätt vågor och kajaken är lätt att hålla kursen med.

Kajaken fungerar väldigt bra att paddla utan roder eller skädda. Merparten av de kajaker Trapper byggde hade roder. .

Dom goda sjöegenskaperna gjorde att kajaken sålde bra i Norge och Danmark. Men den är även populär i Sverige där den även användes som redan sagts som uthyrningskajak. Ofta av Friluftsfrämjandet.

Trapper Albacore testades aldrig av Svensk paddelmedia. Däremot finns det en bra test av Norska paddling. Och jag har för mig att det även finns en Tysk test någonstans

Kajaken byggs och säljs fortfarande av Tahe under namnet Aral.
http://www.kanotcentrum.se/Albacoreinfo.html

Hans Friedel
 
Du får säkert plats i en Albacore/Aral. Jag har provpaddlat en god väns o han är nog ungefär lika lång som du. Själv fick jag utan större problem ned mina 195 cm o kunde tom sätta mig på sitsen o vika in benen i sittbrunnen efteråt. Lättmanövrerad. Lättpaddlad. Bor du nära Ljungskile kan du nog provpaddla hos Friluftsfrämjandet där.
 
Packvolym Albacore

Angående packvolymen i Albacore så är den stor så det räcker.
2009 så gjorde vi en tur till Helgelandskusten med packning ,tält,kläder och mat för 14 dagar .
Allt fick plats inklusive ett extra tält och 10 liters vattensäck .
Kajaken vägde in på 155kilo med last(kajaken 26kg) och jag själv.
Jag väger 86kg och är 183 cm lång.
Den var helt okej att paddla även om jag hade lämnat rodret hemma.
Mycket bra allroundkajak med förutsägbara egenskaper.
Även lättrollad om man vill det.
Anders
 
Jag får tacka så himla mycket för alla svar! Har helt klar blivit klokare över denna typ av kajak. Vad jag förstår är jag inte för lång och kajaken är en utmärkt allround alternativ, precis som jag hade tänkt mig.

Får nu se vart detta bär av, men kajaklivet lockar otroligt mycket! Speciellt när jag fiskar otroligt mycket och kanske kunde kombinera de båda.
 
Är det någon lång person som idag paddlar i albacore/aral?

Som spekulant så besökte jag butik och provsatt denna och Wind 535 och kunde inte besluta mig där och då, dvs den var inte plågsam för min 188cm 76kg kropp. Samtidigt var ingen av dom bekväm heller men som nybörjade så kan jag ha suttit fel.
 
Ont i rumpan?

Är det någon lång person som idag paddlar i albacore/aral?

Som spekulant så besökte jag butik och provsatt denna och Wind 535 och kunde inte besluta mig där och då, dvs den var inte plågsam för min 188cm 76kg kropp. Samtidigt var ingen av dom bekväm heller men som nybörjade så kan jag ha suttit fel.

Ont i rumpan kan man få i många kajaker.
Lättaste sättet är nog att prova med något mjukt som en sådan här
http://www.kajak-uteliv.com/kajaksaker/friluftsutrustning/ovrigt/x-treme-pad/

Det finns säkert många fabrikat men denna var den första jag nu ”hittade”

På min förra kajak var sisten fastplastad ihop med resten av kajaken men på min nya kajak (Trapper Albacore svensktillverkad) sitter sitsen fastskruvad i kajaken så är man riktigt missnöjd med sitsen och lite händig kan man göra en sits själv av glasfiber och polyester/epoxi.

Per
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sveom Angående ahe greenland Paddling allmänt 12
olmar Angående naturreservaten i Göteborgs Skärgård Paddling allmänt 4
Paltmannen Råd angående kanadensar inköp Paddling allmänt 0
Furuvikarn Laga spricka i Trapper kanadensare, hur får jag bort flytelement i fören? Paddling allmänt 0
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
Prippen Delar till Trapper Paddling allmänt 18
M1G Motorfäste till kanot (kanadensare, Trapper STD) Paddling allmänt 7
Tjelvar Rapids Trapper? Paddling allmänt 1
saffran Tahe wind, jämfört mot Trapper Aral/Royal Paddling allmänt 7
eyck Trapper Salomon K2 (a.k.a. Combi/Kombi) Paddling allmänt 1
herkules84 Trapper Legend Paddling allmänt 9
sumpa Vill du ha en kanot? Trapper bytes mot kajak. Paddling allmänt 1
hannulan Trapper Adventure Paddling allmänt 10
frgu Reval viking eller Trapper BarraQ?? Paddling allmänt 3
pad Trapper adventure? Paddling allmänt 7
oberg_niklas Täcklock till Lill Trapper Paddling allmänt 5
jonathanh Trapper K1 Fighter Paddling allmänt 3
knatte Trapper albacore? Paddling allmänt 10
johan5588 "Trapper Marine" eller Boreal Design -Inukshuk ?? Paddling allmänt 5
loabanan Rodersystem på Trapper Response? Paddling allmänt 3
olmaka Trapper Dolphin med skädda? Paddling allmänt 1
Guppi Trapper vs Point65 eller någon annan Paddling allmänt 3
blötdjur Tips ang Trapper Baltic Paddling allmänt 17
vid köpa point 65 / Trapper i Estland själv hur göra ? Paddling allmänt 2
segelod Trapper Barracuda Paddling allmänt 2
Mallaskralla Har någon provat Trapper enmanskajaker? Paddling allmänt 1
maska Trapper K1 Respons Paddling allmänt 1
somelvis Trapper response vs Point 65 Paddling allmänt 6
Johan H trapper Paddling allmänt 1
lom Seagull Ocean/Trapper Dolphin via Rainbow Laser Paddling allmänt 3
famsundström Erfarenheter av Trapper Salmon K2 Combi? Paddling allmänt 0
Kalle E Tips om Kajaksportluckor, t ex på point, trapper mfl Paddling allmänt 3
abh Kustjägarnas nya kajak - Trapper K2 Marine Paddling allmänt 11
linlokken Trapper Response info??? Paddling allmänt 0
rockyb Trapper Dolphin Paddling allmänt 5
esno Trapper Salmom 2 kombi Paddling allmänt 3
Christian Trapper K2 Expedition - bra eller dålig kajak? Paddling allmänt 1
Trapper Respons eller Fighter? Paddling allmänt 3
Trapper Response Paddling allmänt 1

Liknande trådar