Trapper Dolphin

Jag är lite nyfiken på Trappers senaste kajak Dolphin och undrar om det är någon som paddlat den. Givetvis har jag tittat på Trappers hemsida men det vore intressant att få höra kommentarer från er som provat den. Hur är stabiliteten, packutrymmena, är den lättdriven och så vidare?
Vad jag förstår det som har man provat med en ny roderlösning av något slag, med styrreglaget på en platta i sittbrunnen vilket verkar lite klumpigt. Någon som har en kommentar?
 
Dolphin

Eftersom jag är involverad själv skall jag fatta mig kort.

Iden till pedalsettet kommer från kustjägarkajaken där man ville ha en robust och enkel konstruktion som skulle vara enkel att justera.

Men som alternativ kommer man att erbjuda det nya Seal Line rodret från Cascade design. Det är ett exklusivt (dyrt) roder och jag vet inte jag vet inte hur det kommer att erbjudas. Men man kommer att visa det på Älvsjö mässan i Februari tillsammans med en omarbetad däck layout.

Men bäst är förstås att skaffa sig en egen uppfattning kontakta Trapper för en provtur

Hasse
 
Dolphin

Jag är ingen van paddlare men jag har provat några stycken på kortare turer.Hyrde Dolphin i tre dagar.Är lång(över 190cm) och jag fick bra plats.Utrustningen fick plats.Ryggstödet fanns väl mer att önska utav då det var lite lågt för mig.Rodersystemet var inte det du beskriver men det jag hade var nog inte Trappers egna.Seal line hette det och det var jättebra o bekvämt.Då jag inte är van så uppfattade jag och kompisarna som provade den ändå att den var väldigt stabil och tillräckligt lättdriven.
 
Som en Volvo...

Jag testade kompisens Dolphin för ett tag sedan. Det kändes inte alls dumt. Lite som en Volvo på havet. Trygg, stabil, praktisk, funktionell, bekväm. Men kanske inte någon riktig "sportkänsla". Kajaken var från i fjor, och vissa detaljer är visst förändrade till i år. Det "gamla" rodret tyckte jag fungerade bra. Bra pedaler som gav fast fotstöd åt hälarna medan man styr med främre delen av foten. Det nya exklusiva rodret kostar flera tusen kronor mer. Är det värt det?

Jämfört med min VKV Måsen Offshore kändes Dolphin lite stabilare med lätt last, men också något trögare. Mindre packutrymmen än i Måsen, men det har ju nästan alla kajaker. Det räcker nog till. Stora luckor (bra!) och fikalucka. Några kilo tyngre än Måsen (27 kg jämfört med 24).

Vi var inte ute i några svåra förhållanden, men mitt intryck av Dolphin är att det är en bra allroundkajak.

Peter
 
Roderlösningen var skön

rockyb; sa:
Jag är lite nyfiken på Trappers senaste kajak Dolphin och undrar om det är någon som paddlat den. Givetvis har jag tittat på Trappers hemsida men det vore intressant att få höra kommentarer från er som provat den. Hur är stabiliteten, packutrymmena, är den lättdriven och så vidare?
Vad jag förstår det som har man provat med en ny roderlösning av något slag, med styrreglaget på en platta i sittbrunnen vilket verkar lite klumpigt. Någon som har en kommentar?

jag paddlade Dolphinen några timmar förra året i lugnt väder, så jag kan inte ge ett heltäckande omdömme.
Men jag trivdes helt klart i kajaken och speciellt roderlösning ,med justerbar platta tyckte jag var suverän. Bland de bättre lösningar jag har använt hittills. Bekväm att vila fötterna och enkel att styra med.
 
Tack för alla svar. Har nu paddlat kajaken en del i sommar och tycker att det är en riktigt fin kajak. Liknelsen vid en volvo kanske inte är så dum, om den är i positiv bemärkelse, men visst finns det sportigare kajaker. En riktigt skön långfärdskajak är mitt omdöme. Herr Friedel verkar veta vad han gör.
Nu har jag inte varit ute i några större vågor men jag är ändå imponerad av hur den beter sig i vågor. Nu ser jag med spänning fram emot Trappers nya Barracuda, någon som paddlat den kanske, och alla andra nya kajakmodeller som är på gång och alla gamla jag inte provat ännu...

Som sagt var, tack för svaren och hoppas att alla haft en bra paddelsommar.

Tobias
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
olmaka Trapper Dolphin med skädda? Paddling allmänt 1
lom Seagull Ocean/Trapper Dolphin via Rainbow Laser Paddling allmänt 3
Furuvikarn Laga spricka i Trapper kanadensare, hur får jag bort flytelement i fören? Paddling allmänt 0
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
Prippen Delar till Trapper Paddling allmänt 18
M1G Motorfäste till kanot (kanadensare, Trapper STD) Paddling allmänt 7
Tjelvar Rapids Trapper? Paddling allmänt 1
saffran Tahe wind, jämfört mot Trapper Aral/Royal Paddling allmänt 7
eyck Trapper Salomon K2 (a.k.a. Combi/Kombi) Paddling allmänt 1
leding95 Angående trapper albacore K1 // Tankar och Frågor Paddling allmänt 10
herkules84 Trapper Legend Paddling allmänt 9
sumpa Vill du ha en kanot? Trapper bytes mot kajak. Paddling allmänt 1
hannulan Trapper Adventure Paddling allmänt 10
frgu Reval viking eller Trapper BarraQ?? Paddling allmänt 3
pad Trapper adventure? Paddling allmänt 7
oberg_niklas Täcklock till Lill Trapper Paddling allmänt 5
jonathanh Trapper K1 Fighter Paddling allmänt 3
knatte Trapper albacore? Paddling allmänt 10
johan5588 "Trapper Marine" eller Boreal Design -Inukshuk ?? Paddling allmänt 5
loabanan Rodersystem på Trapper Response? Paddling allmänt 3
Guppi Trapper vs Point65 eller någon annan Paddling allmänt 3
blötdjur Tips ang Trapper Baltic Paddling allmänt 17
vid köpa point 65 / Trapper i Estland själv hur göra ? Paddling allmänt 2
segelod Trapper Barracuda Paddling allmänt 2
Mallaskralla Har någon provat Trapper enmanskajaker? Paddling allmänt 1
maska Trapper K1 Respons Paddling allmänt 1
somelvis Trapper response vs Point 65 Paddling allmänt 6
Johan H trapper Paddling allmänt 1
famsundström Erfarenheter av Trapper Salmon K2 Combi? Paddling allmänt 0
Kalle E Tips om Kajaksportluckor, t ex på point, trapper mfl Paddling allmänt 3
abh Kustjägarnas nya kajak - Trapper K2 Marine Paddling allmänt 11
linlokken Trapper Response info??? Paddling allmänt 0
esno Trapper Salmom 2 kombi Paddling allmänt 3
Christian Trapper K2 Expedition - bra eller dålig kajak? Paddling allmänt 1
Trapper Respons eller Fighter? Paddling allmänt 3
Trapper Response Paddling allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.