Trapper Legend

Är nybörjare i kajaken och har bara hyrt en kajak några gånger då och då. Nu är jag sugen på att köpa en egen kajak och letar febrilt på nätet. Idag dök det upp en kajak hemma i stan som såg väldigt fin ut. Den heter Trapper Legend och verkar vara i min prisklass, nu letar jag lite mer info på nätet om denna kajak men hittar inget alls! Verkar konstigt tycker jag, borde gå att hitta någon information om till vilken typ av paddlare (vikt, längd, vana) den passar och lite data om den.
Vore jättebra om någon på forumet kunde hjälpa mig med detta...den kanske har något annat namn också?
mvh Peter
 

Bilagor

  • Trapper Legend.jpg
    Trapper Legend.jpg
    54.4 KB · Visningar: 2,260
Jag håller på att rensa i den allt för stora samlingen av gamla broschyrer men än har jag inte kommit till kanotbroschyrerna.

Trapper Legend var en nyhet 2000, så direkt ur Trappers broschyr.

Längd 535 cm
Bredd 59 cm
Vikt ca 25 kg
Mått sittbrunn 47 * 71 cm
Pris 13700 kronor

Har roder
Så det är inte den Legend som Thure länkat till.

Edit: rättat årtal (skrivfel)
/Per
 
Senast ändrad:
Om den kom ut 2001 så borde det finnas några som har lite erfarenhet av kajaken. Skulle den passa mig (178 cm, 75 kg) som nybörjare? Finns det någon som tycker att jag skall lägga 8000 på denna eller finns det bättre altenativ att leta efter som nybörjare (dagsturer och övernattningar)?
Stort tack för hjälpen så långt!
Mvh Peter
 
Fel pris eller tidpunkt. Köp kajak på hösten till lågt pris, pruta rejält!
Modellen är nog mindre viktig än skick och brukbarhet.
 
Har faktiskt ägt en Trapper Legend! Tror inte den tillhörde Trappers svenskbyggda modeller! den fanns väl oxå bara på marknaden nåt år vill jag minnas! Hade den bara en sommar å vill minnas att jag upplevde den som stor (stor volym) var lite vindkännslig utan packning! Annars inga större fel men 2:a hands värdet var inte lika högt som Trappers mera välkända modeller!

/Janne
 
Ny kajak på gång..

Såg denna på nätet för 6900 kr. Är det någon som vet vad det är för modell och om den passar för en nybörjare på 75 kg och 178 cm.
 

Bilagor

  • Kajak Lilla Edet.jpg
    Kajak Lilla Edet.jpg
    58.2 KB · Visningar: 1,666
  • Kajak 2.jpg
    Kajak 2.jpg
    53.8 KB · Visningar: 1,175
Senast ändrad:
Ser ut som en Reval Eskimo (såldes säkert oxå under andra namn) Inga större fel på den båten mer än den är lite rankare än dom flesta havskajaker å rodrer/pedaler var inget att hurra över!

/Janne
 
Jag har faktiskt två såna som på din senaste bild. Jag flög till Tallin och tog båten hem. Hade då sällskap på hem vägen med kille från Trapper som hade en hel trailer full med kajaker. Har inget roder utan klarar mig utmärkt med enbart skädda. Bra packvolym och stadig med packning ombord. Däremot upplever jag den som rank opackad och i grov sjö, särskilt om vågorna kommer snett bakifrån. Jag har aldrig vält med den. Att rolla går bra, även om däcket bakom sittbrunnen är i högsta laget. Point 65 sålde många av den här modellen. Namnet på kajaken i Sverige minns jag inte, men i Tallinn hette den Marie 1. Mina kajaker har hållit mycket bra, men jag har hört om sittbrunnssarger som lossat. Kolla det! Priset tycker jag verkar för högt. Max 5000:- kanske är rimligt. Jag är 180cm/80kg, funkar bra. Min son däremot är 195cm och kommer inte i utan att skrapa sönder framsidan på underbenen. Kajaken är lättdriven och ger "bra betalt" för varje paddeltag. Kolla att du sitter bekvämt i sadeln, justeringsmöjligheterna är begränsade!
 
Trapper Legend var ett försök att få till en "egen" kajak. Legenden var en klassisk "förmanskonstruktion" ursprunget är alltså höljt i mörker. Jag skulle dock satsa på ett finländsk ursprung

Man gjorde en liten förserie av Legenden och samtidigt testade man Legenden mot en plywood variant av Dolphin. Dolphinen var snabbare, stadigare och smidigare. så man lade ner Legenden och satsade på Dolphin istället.

Den andra kajaken är en Trapper Baltic den finns även under en mängd olika namn.
Annonsören skall ha en eloge för det "fantasifulla" priset

Balticen är som redan sagts hiskeligt rank. och blev aldrig någon riktig storsäljare. Efter klagomål om rankheten tog Estländarna fram Trapper Respons. Responsen är inte speciellt upphetsande att paddla men stadig och billig. Vilket gjorde att den sålde helt OK. Trapper uppgraderade alltid dom Estländska kajakerna man byggde bland annat om rodersystemet.

Hans Friedel
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Furuvikarn Laga spricka i Trapper kanadensare, hur får jag bort flytelement i fören? Paddling allmänt 0
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
Prippen Delar till Trapper Paddling allmänt 18
M1G Motorfäste till kanot (kanadensare, Trapper STD) Paddling allmänt 7
Tjelvar Rapids Trapper? Paddling allmänt 1
saffran Tahe wind, jämfört mot Trapper Aral/Royal Paddling allmänt 7
eyck Trapper Salomon K2 (a.k.a. Combi/Kombi) Paddling allmänt 1
leding95 Angående trapper albacore K1 // Tankar och Frågor Paddling allmänt 10
sumpa Vill du ha en kanot? Trapper bytes mot kajak. Paddling allmänt 1
hannulan Trapper Adventure Paddling allmänt 10
frgu Reval viking eller Trapper BarraQ?? Paddling allmänt 3
pad Trapper adventure? Paddling allmänt 7
oberg_niklas Täcklock till Lill Trapper Paddling allmänt 5
jonathanh Trapper K1 Fighter Paddling allmänt 3
knatte Trapper albacore? Paddling allmänt 10
johan5588 "Trapper Marine" eller Boreal Design -Inukshuk ?? Paddling allmänt 5
loabanan Rodersystem på Trapper Response? Paddling allmänt 3
olmaka Trapper Dolphin med skädda? Paddling allmänt 1
Guppi Trapper vs Point65 eller någon annan Paddling allmänt 3
blötdjur Tips ang Trapper Baltic Paddling allmänt 17
vid köpa point 65 / Trapper i Estland själv hur göra ? Paddling allmänt 2
segelod Trapper Barracuda Paddling allmänt 2
Mallaskralla Har någon provat Trapper enmanskajaker? Paddling allmänt 1
maska Trapper K1 Respons Paddling allmänt 1
somelvis Trapper response vs Point 65 Paddling allmänt 6
Johan H trapper Paddling allmänt 1
lom Seagull Ocean/Trapper Dolphin via Rainbow Laser Paddling allmänt 3
famsundström Erfarenheter av Trapper Salmon K2 Combi? Paddling allmänt 0
Kalle E Tips om Kajaksportluckor, t ex på point, trapper mfl Paddling allmänt 3
abh Kustjägarnas nya kajak - Trapper K2 Marine Paddling allmänt 11
linlokken Trapper Response info??? Paddling allmänt 0
rockyb Trapper Dolphin Paddling allmänt 5
esno Trapper Salmom 2 kombi Paddling allmänt 3
Christian Trapper K2 Expedition - bra eller dålig kajak? Paddling allmänt 1
Trapper Respons eller Fighter? Paddling allmänt 3
Trapper Response Paddling allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.