Angående naturreservaten i Göteborgs Skärgård

I somras diskuterade vi paddelturer till bla. Tornö i Vrångö naturreservat. Dessa fantastiska öar har tältförbud!

Jag sökte dispens hos länsstyrelsen för att jag tyckte att det var orimligt att man fick övernatta med stor fritidsbåt men inte slå upp ett tält.

Nu har jag fått svar. Förbudet gäller.
Man är, som någon föreslog i ett inlägg, orolig för vegetationen.

Ni får gärna tjata på länsstyrelsen om ni orkar. Dom tar emot dispensansökan per internet.

Mitt förslag är vill ni sova där så sov på klippan och ta med en presenning om det regnar.

Snart är isen borta i min vik! Då bär det av igen.

Ola
 
Re: Ja!

olmar; sa:
Min uppfattning är att paddlare sliter mindre på naturen än motorbåtsbadgäster.
Jag är inte säker på det. Däremot sliter motorbåtsgäster också på vegetationen. Konsekvensen borde bli att inga övernattningar är tillåtna.

/Hans
 
Re: Ja!

olmar; sa:
Min uppfattning är att paddlare sliter mindre på naturen än motorbåtsbadgäster.

Tyvärr så finns det ju de idioter som inte respekterar naturen. Jag är själv uppvuxen ute i Göteborgsskärgård och uppfostrad till att behandla naturen med låt mig kalla det för vördnad. Så själva lagen är ju till för att försöka hålla dem som vill tända-en-eld-rätt-på-bohusklippan-för-att-vi-ska-kunna-grilla-flintastek-och-kasta-aluminiumburkar-efter-svanar eller låt-oss-tälta-på-de-platser-där-fridlysta-växter-finns och annat löst folk borta. Tyvärr så kommer då vi som respekterar naturen och inte beter oss som en elefant på Duka, i kläm.

Så jag tänker inte ringa och tjata.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.