Vad är viktigt för issäkerhet hos långfärdsåkare

Det kan vara riktigt besvärligt med skidor

Det tror jag nog att de ganska snabbt kan bli.
Om jag minns försvarsmaktens säkhetsreglemete rätt så ska man skida med uppknäppt bidning om man skidar på is, just för att snabbt kunna få av skidorna vid plurr.

/Patrik

Jag kan intyga att det kan vara riktigt besvärligt med skidor. Jag har provat med skejtskidor, kontrollremmar på stavarna och hund i draglina. Det är ingenting jag rekommenderar. Armarna blir hindrade av stavarna tills man får av remmarna och skidorna fastnar under iskanten om man går i djupt. Men hunden tyckte det var roligt.

Plurra med skridskor är betydligt mindre komplicerat.

/Tommy

Om man skulle plurra med skidor så har man stor nytta av en ryggsäck med midjeband/grenrem att flyta på då kan man nå ned med handen och få upp skidbindningarna.

Har hänt mig en gång när en lotsränna var översnöad.

Thure

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Moderna skidor är så lätta, de flyter, lätt att lyfta ben bak opp och dra sig till isen med dubbar . Stavarna är mera besvärliga men det går nog.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips