Utrustning allmänt Annat om utrustning

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2019-11-21, 15:08
MAW MAW är inte uppkopplad

Annars tror jag detta pris är svårt att slå. Har massa annat nice också i butiken. Frakt 20 pund.

https://www.gfsknifesupplies.c ... uenching-oil
Svara med citat
Gammal 2019-11-21, 18:46

Ska limma en keramisk glasliner på plandelen ikväll..

Svara med citat
Gammal 2019-11-21, 19:46
henjon henjon är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av MAW Visa inlägg
Annars tror jag detta pris är svårt att slå. Har massa annat nice också i butiken. Frakt 20 pund.

https://www.gfsknifesupplies.c ... uenching-oil
Intressant! Frakten gör dock att det blir i princip samma pris som quenchway, så man behöver i så fall hitta massa annat kul för att rättfärdiga den, hehe
Svara med citat
Gammal 2019-11-22, 21:04

Kvällens övning = Shou sugi ban, japansk teknik för kontrollerad förkolning av trä för att skapa hållbara (och vackra) träytor

Svara med citat
Gammal 2019-11-23, 08:37

Båla på svenska. Snyggt!
Jag filade till min glasliner på plandelen igår. Främsta skälet var att jag upptäckte att min plandel faktiskt inte var helt plan, vilket förklarar en del småsaker som stört mig.
Sen slipade jag lite mer på denna med 400 Trizact.
Ritsvätska är också en bra grej.

Svara med citat
Gammal 2019-11-23, 09:29

Citat:
Båla på svenska. Snyggt!
Jag filade till min glasliner på plandelen igår. Främsta skälet var att jag upptäckte att min plandel faktiskt inte var helt plan, vilket förklarar en del småsaker som stört mig.
Sen slipade jag lite mer på denna med 400 Trizact.
Ritsvätska är också en bra grej.
Båla!? Härligt ord, helt nytt för mig, måste läsa på mer om det.
Shou sugi ban-termen har stört mig lite då ordets kanji egentligen översätts till ”bränd cypressplanka” 😊
Ritsvätska... Det har man ju tänkt många gånger att man behöver, när tuschlinjerna man ritat flödar iväg åt alla håll. Har du gjort sedvanlig marknadsundersökning och kan ge tips på prisvärda alternativ?
Svara med citat
Gammal 2019-11-23, 09:44

Idag fortsätter läderslöjden. Gjorde nog bort mig lite direkt då jag inte insåg hur viktigt det är att redan initialt göra raka skär, både linjärt och vertikalt. Tänkte lite som med knivhandtag att jag skär ut formen grovt och finjusterar senare, och avseende den långa sidan med sömmen funkar det väl så. Men... Det blir problem direkt om man väljer denna typ av slida då ”dangleröglan” ska sys fast, blir ju svårt att justera de rätt råa och ojämna kanterna i efterhand... Inser också att jag har dålig koll överlag på den viktiga aspekten ”kantfinish”. Brukar ni ex.vis skära till en liten 45-gradig vinkel av kanten, eller lämnar ni det 90 grader innan ni går på med kantpolerare och grejer?

Svara med citat
Gammal 2019-11-23, 09:48

Citat:
Ska limma en keramisk glasliner på plandelen ikväll..
Vete fasen om det inte går att tillämpa detta på min skitmaskin trots allt, om jag bara kan hitta en tillräckligt tunn glasliner. Var köpte du din?
Svara med citat
Gammal 2019-11-23, 10:41

Bålning och koppar går bra ihop, lite insnöad på det just nu

Svara med citat
Gammal 2019-11-23, 15:59

Ja försök att göra klart kanterna på lädret innan så mycket det går. Kanterna fasar du av med kantjärn bäst.
Keramiskt glas löser du via glasmästaren. Eller kapar en bit från en spishäll du plockar på tippen.
Ritsvätska även köpt på GFS, så du har ingen bra ursäkt att inte beställa därifrån
Svara med citat
Gammal 2019-11-23, 16:06

Citat:
Ja försök att göra klart kanterna på lädret innan så mycket det går. Kanterna fasar du av med kantjärn bäst.
Keramiskt glas löser du via glasmästaren. Eller kapar en bit från en spishäll du plockar på tippen.
Ritsvätska även köpt på GFS, så du har ingen bra ursäkt att inte beställa därifrån
Tack för alla tips. Ja, jag åker nog på GFS då
Fick lite leksaker hem idag, så nu börjar micartaexperimentet

Svara med citat
Gammal 2019-11-23, 16:16

Spännande! GFS har även bra resingrejer. Köpte själv lim så jag har en liter G-Flex epoxy hemma nu...
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:13.

Logga in

Tips!