Knivslipning för nybörjare

Jag har nördat ner mig totalt i knivslipning i omgångar.
För hemmabruk och nybörjare rekommenderar jag denna. Det är helt överlägset då vinkeln är totalt kontrollerad.

https://www.ebay.com/itm/Ruixin-Pro...367e:m:mqFxt-avOIvScc5kB9G12kw&frcectupt=true

s-l1600.jpg

Slipar man förhand utan jigg är det lätt att komma lite snett och det räcker med ett litet feltag så är eggen inte optimal längre.

Köpte du det där systemet och funkar det bra?

Är väl en klon av Edge Pro. Hade dock rått till diamantstenar istället, som inte slits och bågnar..
Sen tycker jag att den största nackdelen är att bladet inte låses på hyllan. Vissa har magneter där, mycket bättre.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Skulle vilja, och behöva lära mig att slipa ordentligt. Har övat på lite olika knivar genom att slipa på våtsandpapper och sedan stroppa på hemmagjorda stroppar med olika polerpastor.

Resultatet har blivit bra. Inte perfekt men bra. Har inga problem med att få en hackig egg till att bli jämn och fin. Samt att kniven erhåller bra skäregenskaper. Däremot märker jag att längs eggen har jag en tendens att få olika lutningar. Allra helst i början av eggen och längst upp mot toppen.

Är detta något jag helt enkelt måste träna på för att få ett lyckats resultat eller är det något vanligt fel man gör som bidrar till detta?

Ja det kan bli så. Mitt råd är att köpa ett guidat system och inte lägga tip på handslipning. För hand kan man bryna ute i fält. Men att etablera en bra grundegg gör man bäst med guidning.
På knivarna jag gör så drar jag av dem grovt på bandslipen och finjusterar sedan med ett enkelt system från DMT, magna guide. Blir kanonbra.

En Lansky klon, beprövad modell. Men det grövsta brynet är alldeles för fint för att återställa eller etablera en ny egg och stegen mellan de olika grovlekarna är för små tycker jag. Titta på Lanskys diamant-set med tre stenar (120-280-600 korn) och lägg till deras gula keramiska bryne (1000 korn) så har du en fin uppsättning tror jag.

https://www.slojdfokus.se/shop/knivslip-lansky-3-10509p.html

https://www.slojdfokus.se/shop/slipsten-til-lansky-9243p.html

Sen kan du strigla lite. Lansky har även ett läderbryne till deras system som man kan köra med då. Slutar du bryna på 1000 korn så behöver du inte någon extremt fin brynpasta. Jag slutar på 1200 korn och använder grön, blir perfekt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips