Vilka kammar?

Tur att jag frågade innan verkar det som :).

Nu lutar det åt ena av följande alternativ:

1:
Camalots: #0.75 , #1, #2, #3 + Metolius master cams: #1, #2, #3, #4

2:
Camalots #0.5 , #0.75 , #1, #2, #3 + Metolius master cams: #1, #2, och sedan #3 eller dublett annanstans.

Några åsikter på dessa?

cake

Jag tycker inte Mastercam ska köpas längre nu när både Aliens och Basic går att köpa. Aliens är så mycket bättre! Men Camalot 0.5, 0.75, 1, 2 samt Mastercam 3, 2 är väl det du egentligen bör satsa på. Sedan har jag missat var i Sverige du ska klättra, om du ska hellre dubbla på Camalot 1 eller köpa en Camalot 3. Små kamsäkringar är egentligen rätt så svåra att placera.

(Ja, jag har tråkigt just nu och sover inte om nätterna)

Jag har börjat fastna för Camalot 0.4 framför Mastercam 3. Mellan Camalot 0.75 och Mastercam 3 är det ett stort hål. Jag är egentligen inte ett dugg förtjust i Mastercams utan ser dem bara som ett nödvändigt ont. Det är ganska vanligt att folk kör med dubbla runt 2 (1, 3), kanske 0, men storlek 4 (eller motsvarande tcu) ser jag inte lika ofta, även om jag vet en del som klättrar med både den och storlek 5 (jättestor mastercam). Mellan Mastercam 1 och 2 passar grön Alien. Det har hänt mig mer än en gång att varken Mastercam 1 eller 2 har pasat, men grön alien har passat.
 
Tur att jag frågade innan verkar det som :).

Nu lutar det åt ena av följande alternativ:

1:
Camalots: #0.75 , #1, #2, #3 + Metolius master cams: #1, #2, #3, #4

2:
Camalots #0.5 , #0.75 , #1, #2, #3 + Metolius master cams: #1, #2, och sedan #3 eller dublett annanstans.

Några åsikter på dessa?

cake

Du behöver inte sista mastercam:en i någon av seten. Dvs master cam 1-3 + camalot 0.75-3 eller master cam 1-2 + camalot 0.5-3. Jag själv använder mig av det första setet (minus camalot 3) och jag är hittils mycket nöjd.
 
Hehe, det är lite intressant att läsa alla bestämda åsikter om märken och storlekar.
Jag tror jag har 22 kammar.
Mest Camalots, men totalt 4 märken.
Från ca 10 mm och uppåt (i mindre sprickor kör jag ballnuts eller kil förstås).

Jag kan inte säga vilka jag skulle sakna mest - det beror ju alltid på leden och placeringen. Plockar som regel ut ett viss urval beroende på var jag ska, och när jag ska upp på en viss led, plockar jag sen ut ett antal som passar för den leden. På en och samma led kan jag ha rackat på dublettstorlekar, och då ev också i olika märken, men det är svårt att generellt rangordna och säga att förs går den gröna Camaloten (0,75), sen om det kommer en lika stor placering till så blir det gul Comet. Det beror helt enkelt på hur håligheten ser ut, vilken kam jag föredrar. Jag skulle inte säga att det är så tvärsäkert att det är ena eller andra märket som gäller för varje storleksintervall, det är ju både en fråga om bredd, kamvinkel, skaft och känsla förstås.

Mest av allt tror jag att man får en bra känsla för det man verkligen använder själv. Klättrar man sen med kompisens grejer - så känns det ovana och som regel är det negativt.

Nåja, risken att man ångrar att man köper kammar är nog inte så stor, om det inte är ganska udda grejer, eller storlekar.
 
Mezzner uttrycker sig vettigt som vanligt. Men jag känner annorlunda. Jag skulle lätt kunna rangordna mitt rack och plocka bort bit för bit som jag generellt känner minst nytta av. Tills jag stod med ett minimalistiskt rack som fick duga till allt jag gav mig på. Och mitt fall råder det då ingen tvekan om att camalot 05, 075 och 1 skulle vara kvar i final. :)
 
Hur är det med Camalot #3. Är den värd att köpa eller skulle man hellre ta något i mindre storlekar?

Tänker då på Norge och Lofoten.
 
Nu ser det ut såhär

Mastercams 1,2; Camalots 0.5, 0.75, 1, 2

Och sedan två till. Antingen fortsätta upp till 3 Camalot och en dublett i någon storlek eller två dubletter?

Stockholmsområdet tror jag att jag skulle kunna klara mig ganska bra i redan med ett kilknippe och några få cams (har också ibland möjlighet att låna) så det är främst Norge och längre multipitchturer som jag vill vara förberedd för.

Aliens blir det nog inte då de inte finns på de sidor jag tänkte beställa ifrån. Mastercams har fått helt bra recensioner och kompisen gillar sina.


cake
 
Kör på en camalot 3 också, och så MC 3 och 4 också så att det går lite omlott i storlekarna där på mitten. Ett och ett halvt kilset på det så skulle jag känna mig bekväm att börja leda första repan på de flesta lätta eller medelsvåra långturer i ex Nissedal eller Romsdal. Lofoten har jag inte hunnit till än.
 
Det som gör stora kammar lite knepiga är att även om de inte behövs jätteofta, så är det ändå så att när de passar bra, så är det väldigt svårt att använda nåt annat. I vissa fall så kan en Camalot 4-spricka - som framstår som väldigt uppenbar - i själva verket erbjuda placering av vanlig kil, om man kollar djupt i sprickan. Att använda en stor kam när det handlar om mindre sprickor är förstås däremot omöjligt.

Men, återigen i vissa fall är det bara stor kam som gäller, och i det läget är det ingen tröst att man har använt sin C4 0.75 hundra gånger tidigare.
 
Förutom ett kilset och en handfull hexor, så började jag en gång i tiden med 3 Aliens (Grön, Gul, Röd), 3 Friends (#2, 2.5 och 3) och en Camalot #2.
(Anledningen till blandningen av märken var att jag hittade dem på rea/utförsäljning)
Jag har nu kompletterat med ett par Wild Country mikro-kammar och Camalots från 0.4 till 4.5 (gamla modellen). Men 19 gånger av 20 väljer jag fortfarande mitt ursprungliga set (minus hexorna...), för att, tja det är det jag är van vid :) Lika ofta får de största Camalotsen ligga kvar hemma eller i bilen.
 
Nu ser det ut såhär

Mastercams 1,2; Camalots 0.5, 0.75, 1, 2

Och sedan två till. Antingen fortsätta upp till 3 Camalot och en dublett i någon storlek eller två dubletter?

För de större kammarna är det nog bra att kolla in viktskillnaden på Camalot och Helium Friends. Tex: Camalot 3: 200g täcker 51-88mm. Helium 3.5: 170g täcker 51-83mm.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
magwo Dubletter av kammar, vilka? Klättring allmänt 17
vandrafjäll Vilka rep? för klättring klippa med topprep Klättring allmänt 1
vandrafjäll Vilka kängor till mina stegjärn? Klättring allmänt 17
Lakritsglass Vilka brallor - olika väder Klättring allmänt 48
Bloggomann Vilka hexor? Klättring allmänt 26
takstol Vilka La Sportiva ska man välja? Klättring allmänt 14
seon Vilka klätteresmål är ett måste? Klättring allmänt 27
realout Kilar o Cams - vilka är bäst? Klättring allmänt 33
fson Klättring inomhus-vilka barn kan följa med? Klättring allmänt 5
lobo2me Vilka repskador ska man se upp med? Klättring allmänt 7
gröntäpple approach skor-vilka köpa?? Klättring allmänt 17
vastero Vilka varumarken och produkter galler? Klättring allmänt 36
pirx repsnören till hexor, vilka storlekar Klättring allmänt 10
fson Vilka klätterskor? Klättring allmänt 5
Lottisen Vilka skor ska jag köpa? Klättring allmänt 4
headjam Vilka klätterprylar är bäst??? Klättring allmänt 1
busnicke Nybörjarset DMM kammar. Klättring allmänt 18
Surbjörn Åldrande slingor i kammar. Klättring allmänt 21
T0ker Rengöra kammar Klättring allmänt 15
ostkapten Besiktning av kammar och friends? Klättring allmänt 25
kjpil Underhåll av kammar Klättring allmänt 26
johnliungman Hur testa och jämföra kammar? Klättring allmänt 15
ingemar. Hexor i aktivt läge som fattigmansalternativ till kammar? Klättring allmänt 26

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.