Tre män i nöd på Kebnekaise

Från artikeln: "Tyvärr så händer det allför ofta att man stött på vandrare som haft dåliga kläder, och speciellt sommartid. De befinner sig i fjällen med lågskor och utan rätt utrustning."

Som lättpackare blir jag lite stött. En traditionell vandrare skulle tycka precis så om mig, att jag har helt fel kläder och utrustning.. men när jag kryper in i tältet på kvällen är jag ändå varmast och torrast. Man behöver inte 20 kg Fjällräven för det, men väl ett genomtänkt system och något bakom pannbenet.

Ska man behöva oroa sig att bli utdömd av fjällräddningen nu också?
 
Från artikeln: "Tyvärr så händer det allför ofta att man stött på vandrare som haft dåliga kläder, och speciellt sommartid. De befinner sig i fjällen med lågskor och utan rätt utrustning."

Som lättpackare blir jag lite stött. En traditionell vandrare skulle tycka precis så om mig, att jag har helt fel kläder och utrustning.. men när jag kryper in i tältet på kvällen är jag ändå varmast och torrast. Man behöver inte 20 kg Fjällräven för det, men väl ett genomtänkt system och något bakom pannbenet.

Ska man behöva oroa sig att bli utdömd av fjällräddningen nu också?

Det är du som likställer din utrustning med dålig utrustning, inte fjällräddarna, så varför blir du stött? de har inte pekat på dig.
 
Bra att vi har fjällrädnningen, men det finns ett skriande behov av rätt information och att sprida kunskap med.

Från samma artikel som länkats ovan

"– De hade bestämt sig för att slå läger, men de hade varken rätt kläder eller rätt utrustning. Ett sommartält klarar inte fjällmiljön."

Christian

Det är rätt svårt att prata om skriande behov att sprida kunskap utifrån en sån här artikel. Det är subjektiva uttalanden. Längre ner:" speciellt sommartid. De befinner sig i fjällen med lågskor.... ", precis som att det skulle finnas några kända och viktiga livrädda de egenskaper hos kängor på sommaren.

Om du lyssnar på podden som länkats tidigare i tråden ges en mer nyanserad bild
 
Det är du som likställer din utrustning med dålig utrustning, inte fjällräddarna, så varför blir du stött? de har inte pekat på dig.

Jo då, om alla som går med lågskor ska ses som oförberedda så pekas det både på mig och på Claes Grundsten.

Det jag menar är att personen troligen inte skulle se skillnad på en oförberedd person och en med ett väl genomtänkt och fungerande lättviktssystem. Speciellt om kängorna är det första/enda man tittar på.

Klart man inte ger sig ut på vinterfjället i stormvarning med sommartält (eller alls ger sig ut), då får man leva med att ses som oförberedd. Men på sommaren.
 
Senast ändrad:
Det är rätt svårt att prata om skriande behov att sprida kunskap utifrån en sån här artikel. Det är subjektiva uttalanden.

NU byggde jag inte mitt uttalande enbart på en artikel, har rätt bra egen erfarenhet också. Men då diskussionen nu tycks närmast handla om vem som har rätt och hur kränkt man ska bli så ger jag mig av
 
Har du aldrig hamnat i en situation där det lika gärna kunde gått riktigt snett? Och om du någon gång skulle hamna i en sådan situation, hade du då inte velat ha hjälp?

Mvh Filip
Menar du mig? Jag tycker somm du. Att länka till tråden var ett sätt att visa att ingen är perfekt och alla gör vi misstag. Till och med jag 😁

Jag har varit en hårsmån från att svepas ut till havs av undervattensströmmar, eller att gå på grund en mörk natt i kuling, en bra bit utanför kusten. Man lär sig.

Jag gillar att vi tillsammans betalar detta så vi kan rädda varandra när det går snett.

Anders
 
De flesta olyckor sker till följd av att folk är oförberedd, saknar kunskap och utrustning. Man är sen till jobbet/middagen och kör för fort. Man har slitna däck för det ska ju ändå snart läggas på vinterdäck osv...

Varför skulle fjällen vara annorlunda?

Tror det är många som åkt upp med sommartält under vintrarna och under bra väder fungerar det säkert utmärkt. På den här sidan fungerar dock ingenting som inte är snordyrast...

Om vi inte ska hjälpa dem som är nödställda så kan vi ju lägga ner fjällräddningen helt och plocka upp resterna till våren istället. Folk gör felbedömningar och så måste det få vara inom vissa gränser.
 
Blåste det upp mot 39m/s så hade kanske inte det bästa alternativet varit att försöka slå upp tältet. Däremot är ju gräva ned sig oerhört effektivt. Så fort man får ned huvudet under snökanten i gropen man gräver kan det verkligen upplevas som ett otroligt lugn och det blir lättare att både tänka och gräva.
 
"Personligen gillar jag att betala skatt för att få en bra sjukvård och räddningstjänst."


Tyvärr räcker det inte med att betala skatt för att alla ska få en bra och jämlik sjukvård och räddningtjänst. Många av de kommuner och regioner där man betalar mest skatt har sämst sjukvård och dålig tillgång till räddningstjänst.
 
Problemet är inte att vi har fjällräddning, utan att den e gratis och lätt kan utnyttjas. Jag tycker speciellt utländska turister ska få pröjsa. Den här fjällhämtningen kostade säkert ett par hundra tusen. Ger man sig ut utan riskhantering och ordentliga förberedelser är man ett ego när man sen förväntar sig att andra ska utsätta sig för samma risk för att hämta hem dem.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vandraren89 Tre nätter i "närheten" av Göteborg? Fjällvandring 1
Braxe Tre tältnätter kring Abisko Fjällvandring 20
Neae Tips önskas inför tre-dagarsvandring! Fjällvandring 3
m490c Räcker tre dagar Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 13
cloud76 Sarek runt på tre veckor? Fjällvandring 12
cloud76 Tre veckor ensam i fjällen (sommar)? Fjällvandring 33
philipö Abisko dagsturer, tre dagar maj. Turtips Fjällvandring 13
Magnus H Tre filmer från svenska fjällen. Fjällvandring 9
olatal Vandring tre dagar fjäll nära Hälsingland Fjällvandring 1
JohnnyL Vad göra i Abisko tre nätter? Fjällvandring 3
MarkusN Frågor om tre specifika vad i Sarek Fjällvandring 1
stormtrivs Sarek tre turer i följd. Fjällvandring 2
Polarmannen Hjälp, lätt fjällvandring för tre 15-åriga tjejer Fjällvandring 18
supergeten Ensamvandring. Tre veckor, vildmark. Tips. Fjällvandring 4
Vajja 19km på tre timmar? Fjällvandring 14
Medon Tre mysterier på Artfjället Fjällvandring 9
madde182 kvikjokk på ca tre dagar Fjällvandring 10
mickesommar Tre frågor om tur till kebnekaise. Fjällvandring 24
Walters Mårma och tre-pass-leden vecka 27 Fjällvandring 6
JonnyRocker Kebnekaise på tre-fyra dar? Fjällvandring 3
bastat Tre barn i lappland Fjällvandring 5
svartöra Tre mil om dagen Fjällvandring 9
Tips inför tre veckor i nordliga fjäll? Fjällvandring 4
niklaz OK att använda hjälptelefon i fjällen för annat än nöd, ändrad färdplan o.dyl.? Fjällvandring 26
avslut1008 påkalla hjälp i nöd.. Fjällvandring 2
hawker Nöd/hjälptelefon Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.