Kallt som fan, sy eget sovsäcksöverdrag?

God sömn är viktigt för upplevelsen och välbefinnandet. Att komplettera en sovsäck med liners är ingen garranti för att det blir varmare. Det är meningen att kroppen skall värma upp luften inne i sovsäcken. Blir det för tight i sovsäcken kläms luften ut och den blir därmed kallare. Att dra på dubbla underställ kan oxå ha negativ verkan på sovsäcken då underställen isolerar kroppsvärmen och därmed så förhindras luften i sovsäcken att värmas upp.

Fundera på om din sovsäck är förstor? (för mkt luft att värma upp)
Är din sovsäck för liten? (för lite luft att värma upp)

Har du provat en "sovsäckskompis"? Dvs en Nagleneflaska på 1 lit. som du fyller med hetvatten, vrider på korken, kontrollera att den är tät och ta med dig den in i sovsäcken. Jag garranterar en varm upplevelse.Testa hemma i sängen under täcket får du se!

En del här har har redan tippsat dig om dubbla sovsäckar, vilket oxå kan vara ett bra alternativ. Att trä en STÖRRE sovsäck utan på den du redan har, är bättre än en liner anser jag. Det är viktigt att den är så stor att det inte blir för tight så att det blir för lite luft inne i sovsäcken.

Om man är en person som har lätt för att frysa och svårt att hålla värmen så kanske det är bättre att investera i en rejälare sovsäck även om det känns surt för plånboken. Men om du nu skulle göra det så kräv hjälp av butikspersonal och förklara ditt problem.

God tur och sov gott!


P.s. Jag har inte läst hela tråden så andra kanske redan har sagt samma sak som jag.

Ds.
 
En möjlighet till

Allas friluftsliv ser ju lite olika ut men du skulle kunna förstärka med Fjellduken eller motsvarande också. För att det ska vara en bra ide bör du förstås använda den till mer än sovsäcksöverdrag för att motivera vikten och priset. Just fjällvandring är det enda jag inte använder min Thermo Hunter till pga just vikten. Men i pulka funkar den fint och det finns ju lättare och ofodrade alternativ.

Egentligen tror jag att du behöver byta sovsäck för att bli nöjd, dvs både ha de varmt och lätt. Eller uppgradera liggunderlaget. Även här tycker alla olika men Z-Rest eller Ridge-Rest är punkteringssäkra och mer isolerande än lågprisvaruhusens ultralätta varianter även om de inte diskuteras så ofta på utsidan. Z-Rest finns ju också i en varmare vintervariant, men den är ju lite tyngre.

/Tommy
 
Vad har du för sovsäck? För mig låter det som du kanske har en med Extremtemperatur -15C och komfort 0C. För 1500kr är det svårt att hitta sovsäckar med Komforttemperatur -15C nytt iallafall. Hur kallt var det när du frös?

Sovsäcksöverdrag är annars inte så dumt, det gör några grader extra för liten viktökning (finns de som väger ca 200g). För mer förstärkning skulle jag annars gå på en större syntetsäck a 500g att ha utanpå andra säcken. Försvarssäckar i all ära, men de är tunga monster. Det finns lättare och billigare lösningar som borde ge en liknande effekt.


Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 
Vilken sovsäck?

Vad har du för sovsäck? För mig låter det som du kanske har en med Extremtemperatur -15C och komfort 0C. För 1500kr är det svårt att hitta sovsäckar med Komforttemperatur -15C nytt iallafall. Hur kallt var det när du frös?

Jag är lite inne på samma tanke, en EN testad dunsovsäck för 1500kr som har en Tcomfort på -10 grader C är inte lätt att hitta. Finns det en möjlighet att du förväxlat temp värderna och gått på Tlimit -10C (eller Textreme i värsta fall) vilket borde innebära att Tcomfort ligger betydligt högre?
Om jag tittar på min egen sovsäck (Marmot Pinnacle) så har den Tcomfort Woman på -5,4C, Tlimit Man -12,2C och Textreme -31,5C.
 
Oj va knepig ekvation

Varmt å gosigt å lätt å inte dyrt... mina tår sympatiserar med dig

Jag tror TROY var inne på mitt spår, nämligen att köpa en tunn, lätt, syntetsommarsäck.
Jag tror vidare att det är klokt med en yttersäck av syntet, för någonstanns i yttersäcken kommer "nollan" att passeras och då blir det is av kroppsfukten... inge bra tillsammans med dun. Sedan finns ju syntetsäckar till lägre pris...
Ett IKEA-inne-täcke tror jag inte på då de har för "mysiga" tyger som suger åt sig vatten som blir tungt.
Ta du å kolla på "Blocket" eller så efter en beggad syntetsäck av sommarslag... nån Marmot Wave, Haglöfs Zensor eller så. De är ju tvättbara i högre utsträckning än dun så du kan tvätta den till "nyskick" ;o)

Som tältbotten under ditt liggunderlag så kan jag varmt rekommendera; http://friluftsframjandet.jetshop.se/evazote--liggsittunderlag-xxl-4-mm-p-675-c-114.aspx

Svår ekvation för du åker lätt på drygt ett kilo till...
 
Jag har en för lång syntetsäck som dessutom är lite för bred. För att öka komforttemperatur brukar jag stoppa ner dunjackan i säcken. Ibland bara längst ner för att värma fötterna, ibland lägger jag jackan runt rumpan. Skönt när säcken är lite stor. Har läst tips om att snöra ihop säcken längst ner också för att förhindra luften längst ner i säcken att ta sig upp, har dock aldrig provat det.
 
Sovsäckar har kryptiska informationer. Fryser man vid måttliga minusgrader så är antagligen sovsäcken för sval för den sovande. Trist men bäst att bita i äpplet och informera sig hela beslutscirkeln.
Ivändare eller medvärmare?
Man eller kvinna?
Hur stor är sovaren, hur rymlig sovsäck behövs?
Dun eller syntet?
Vid vilket lägsta temperaturintervall skall det sovas?
Vad får det väga?
Hitta rätt säck.
Betala!
Njuta!
go sömn och tur
 
Senast ändrad:
Sen till liggunderlaget som jag även det fick köpa ett nytt när det gamla vägde på tok för mycket. Stod att R-värdet låg på 4,5 vilket jag inte riktigt tror stämmer. Upplevde att mycket kyla trängde upp genom liggunderlaget. Hur förhindrar jag det? Tunt cellplastunderlag under det? Väger ju inget, men tar lite plats...

Kyla underifrån kan få en att frysa rejält fastän man är (borde vara) varm för övrigt. Om du upplever att det kom kyla därifrån är det värt att undersöka. Jag använder själv olika typer av cellplastunderlag och märker att det är skillnad även om man köper kvalité. På vintern har jag dubbla. Underst ett tunt, billigt och lätt från Jula eller Jysk. Kanske det räcker med byggcellplast som nämnts.
 
Dun + Hund

Upplevde du att sovsäcken blev fuktig?

Jag ratade själv dunsäck i många år just för att jag tältar med hund. Sedan föll jag dit på en dunsäck med membran som jag tycker fungerar bra men jag tycker det är väldigt svårt att hålla en dunsäck torr i ett tält med hund. Med fuktig dunsäck fryser man alltid.

Om säcken var torr så försök med att isolera liggunderlaget med lätt skumplast (golvplast) som du fått tips om tidigare.

Prova också idén med en riktigt varm vattenflaska i säcken, företrädelsevis mellan benen så att blodet i lårbensartären värms upp. Funkar fint men inte en hel natt enligt mina upplevelser.
 
Det är flera faktorer som påverkar sovkomforten, två som kan vara värda att fundera över är

Vad som du i? till exempel
Tält, vindskydd?

Vad sov du på? till exempel
Enkelt liggunderlag i cellplast?
Ett välisolerat vinterliggunderlag?

Jag har sovit i en bra sovsäck, på för tunnt underlag när det var frost och markkylan var det som kylde ner mig. Att byta sovsäck där skulle inte hjälpa mig, men bättre underlag skulle lösa situationen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.