Enmanstält för extrema förhållanden

Hur definierar du extrema förhållanden då? Då tänker jag på vind med ihållande orkanstyrka, -40 grader, hagelskurar å våldsamma snöfall. Gärna i kombination med hög höjd & lavinfara.
 
Alltså, för det första, vilken väg över island ska du ta? Har du kollat så att det är möjligt? Sist vi kollade gick det bara att gå på skidor över höglandet (ca 25 mil) resten skulle man få gå. Om du har hittat ett sätt som gör det möjligt så skulle de vara kul att se vilken sträckning du hade tänkt dig, samt vilken tid på året.

Bra klimatdata finns bl.a. på www.vedur.is
 
Nej, tror inte det går att åka hela vägen med tanke på det milda vädret i söder. Har inte sträckningen helt klart för mig men Akireyrar-Skogar är min ambition just nu. Sen ska man få rätt snöförhållande men med några försök kanske man har tur, Har även fått förslag från Islänningar om en annan sträckning längre västerut men vet inte exakt hur den såg ut. Det jag fick höra var att man slipper bergen.

Med extrema förhållanden menar jag hård vind och vinteroväder då utrustningen håller en levande.
/J
 
Snön är i typ obefintlig utom över vissa höglänta områden vad jag hört. Så lycka till med det. Jag hade fokuserat på att få till en möjlig tur istället för att spana tält, men alla har vi olika prioriteringar.
 
Något i stil med HB Akto tycker jag ser bra ut...
/J

Du är ju ganska lång Jan så om du ska vintertälta i Aktot så måsta du tycka om att få snö i ansiktet. Takhöjden i ändarna av innertältet är inte så mycket att skryta med så man kommer väldigt nära taket med ansiktet. Jag har ett Akto så om du har vägarna förbi Växjö så kan du få titta eller låna det för några minusgradersnätter/ magnus
 
Med extrema förhållanden menar jag hård vind och vinteroväder då utrustningen håller en levande.
/J

"The Icelandic winter is relatively mild in comparison to its latitude. The southerly lowlands of the island average around 0°C in winter, whilst the highlands tend to average around –10°C. "

Dvs troligen mildare än en normalvinter i Jämtland. Ett vanligt tält typ Akto eller valfritt 4-säsongstält borde duga gott. Mtp den osäkra snötillgången kanske snöskor som kan surras på ryggsäcken när det är bart vara ett intressant alternativ.
 
Varför snöskor om det är osäkert med snö? SNöskor kräver ju minst lika mkt snö som skidor. Jag hade satsat på en islandshäst..
 
Som jag skrev i mitt första inlägg skulle mitt förstahands val bli ett keron 2 (tunnel). Då AT ville ha lättare tält tipsade jag om soulo (som jag´inte har erfarenhet av) och unna då jag litar på HB som tältleveranrör. Det finns flera fullgoda alterntiv men peronligen vill jag ogärna byta ut "vinnande koncept".

Unna är ett bra tält men inte ett extremtält på något sätt...det behöver extra stagning i riktigt hårda vindar. Mycket drevsnö är inte heller så kul i ett Unna, tältet tappar formen om snön tornar upp sig mot sidorna å så får man gå ut och skotta. I mitt Jannu har jag däremot upplevt samma förhållanden men inte ens märkt att det drevat upp, det är stor skillnad på ett stångkryss och tre stänger, tre stångkryss...

Tror starkt på Suolo i så fall, samma princip som Jannu dvs tre stänger och tre stångkryss, men ännu mindre yta för vinden att ta tag i. Borde vara tåligare än Jannu om man bara ser till geometrin...borde nå upp till kravet "extremtält"...

Men utan att ha använt det så är det svårt att säga någonting mer konkret än "borde"..;).

Utöver Suolo känner jag bara till ett (möjligt) enmans-"extremtält" till, någon amerikansk modell som jag har för mig heter Bombshelter eller nåt liknande...

//J
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.