Navigering GPS, karta och kompass

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2016-08-28, 10:38
wima wima är inte uppkopplad

Skriva ut kartan själv- bra idee, men hur får jag den vattentät?

På turen nyligen hade jag med mig, Fjällkarta 1:50 000, Telefon med GPS, Brorsans Garmin och två på A4 utryckta valda delar i ungefär 1:62 321 och 1 119 248 in en plastficka som jag tejpat igen.

Jag gick från Ljundalen Kläppen till Vålostugorna och där sakandes de 3-4 sista kilometrarna. Jag uptäckte det i sista minuten och var för snål, lat för att skaffa den relvanta delen. Från Lantmäterietes websida gjorde jag en skärmdump över den saknade delen och sedan en dump på hela turen över Gåsen och Helags.

Mobiltelefonens gps användes inte.
Brosans gps var tung men användes für att hitta geocasher ;-).
Riktiga fjällkartan användes fram till jag gick över gränsen. Efter det använde jag til 95 % mina a4 blad även när jag kommit tillbaka på kartan igen.

A4 Kartan var lätt att ha i byxfickan och ga en väldigtt bra överblick till det att jag kände behovet av en nördig blick på en riktig karta. Den kunde dessutom lätt vikas ihop i blåst.

Jag skulle inte gå utan en riktig karta men de här A4 bladen var en hit. En ny fjällkarta som är på vattentrycket papper är en bra men efter några gångers vikningar gar den sönder.

Men ge mig lite olika tips på att få a4 bladet vattentätt. Den enkla lösningen med plastfickan och tejpen fungerade bra med tanke på att det inte regnade. OK, jag har några andra självklara ideeer men vilka har ni?
Svara med citat
Gammal 2016-08-28, 11:02
Ing-Marie Ing-Marie är inte uppkopplad

Använder själv A4-platsfickor för kartorna som jag tejpar igen och jag har aldrig haft problem med våta kartor i regn.

PS har orginalkartan i ryggsäcken i fall jag skulle behöva bruka kompassen.
Svara med citat
Gammal 2016-08-28, 12:31
andreaze andreaze är inte uppkopplad

Kanske går att laminera? Blir dock lite styvfar för att vika kanske
Svara med citat
Gammal 2016-08-28, 13:05
Olle78 Olle78 är inte uppkopplad

Printa på vattentåligt papper?
http://kontortema.se/vattentaligt_papper

Har du prövat vanlig spray-impregnering?
Svara med citat
Gammal 2016-08-28, 13:42
seobserver seobserver är inte uppkopplad

Lägger kartblad kommersiella och egenprintade i 5 l fryspåsar som jag tejpar igen. Fungerar utmärkt.

go tur
Svara med citat
Gammal 2016-08-28, 14:04
nermander nermander är inte uppkopplad

Jag brukar skriva ut "förbrukningskartor" (på färglaser, så det inte blir helt förstört av lite väta) som det inte gör nåt om de går sönder efter ett tag eftersom man då ändå har avverkat den etappen. Sen har jag då en större karta nerpackad i ryggsäcken för översiktsorientering.

Skriver man ut på A4 kan man vilka den dubbel och stoppa i en A5 plastficka, jag tycker det fungerar "tillräckligt bra".

Ska man ha en vattentålig karta som dessutom håller över längre tid så tenderar det att bli dyrare, och så ofta är det ju inte man går samma sträcka att det är värt de extra pengarna.
Svara med citat
Gammal 2016-08-28, 14:21
RHolm RHolm är inte uppkopplad

Vanlig kartplast på båda sidor funkar bra. Mina kartor är tryckta på lite tjockare papper och inplastade med kartplast, de har överlevt allt en karta kan tänkas utsättas för.
Svara med citat
Gammal 2016-08-28, 14:59
tango tango är inte uppkopplad

köpa färdig tyvek

Det finns de som säljer tyvekkartor där man själv väljer sitt utsnitt, t ex min egen utekarta här:
http://www.utekartan.se/

Enkelt ekonomiskt försvarbart om man är mågna gånger i samma område.

Men är man i nytt område varje tur blir det ju lite dyrt kanske..

/Patrik, mycket nöjd med tyvekk, dock har standardutsnitt passat mina turer hitills
Svara med citat
Gammal 2016-08-28, 15:06
tomhylsan tomhylsan är inte uppkopplad

Calazo har utmärkta fjällkartor som är riv- och vattentåliga så ska man till något av standardområdena i fjällen så är det bara onödigt med DIY.

För områden där bra tryckta kartor inte finns, tex Kinnekulleleden, Småland och delar av Skåne rekommenderas en utskriven Google Maps-karta i en vanlig uppochnervänd plastficka som tätats med exvis silvertejp. Eller annan tejp som tål flera timmars regn.

Alternativt höp ett kommersiellt kartfodral. Själv har jag ett Haglöfs Mapcase:

http://www.outnorth.se/haglofs/mapcase

Mobilens GPS är inte att rekommendera i fjällen då nedladdning av kartor kräver 3G/4G täckning. GPS är ovärderlig i dimma och i svårnavigerad skog, men se till att den är vattentät och ta med extra batterier.
Svara med citat
Gammal 2016-08-28, 18:22
snurte snurte är inte uppkopplad

Har du tillgång till laserskrivare skulle jag också rekommendera vattentåligt papper. Själv använder jag Xerox NeverTear i tjockleken 95µm. Det känns mer som plast och går inte ens att riva isär.
Svara med citat
Gammal 2016-08-28, 21:22
BjarneNeb BjarneNeb är inte uppkopplad

Svetsa

Jag skriver ut i A4 och klipper bort en cm på kortsidan. Stoppa i plastficka och svetsa ihop med vakuummaskinen (utan vakuum). Klarar ganska mycket stryk i regn.
Svara med citat
Gammal 2016-08-28, 21:59
wima wima är inte uppkopplad

Tack för många intresanta svar.
Tydligen är jag onödigt skeptisk gentemot plastfickan.
Vitsen för mig är ju att jag har en liten och lätt översikt som jag inte behöver vara så rädd om. Den riktiga kartan följer ju ända med.

Laserskrivare ger ju mer vattentålighet på trycket men åtminstone HP har en bläckstråleskrivare för byråomgivning där bläcket är vattentåligt.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:18.