Kajakhållar Tips...

Surrningsöglor/dragöglor

Var ut i helgen på en liten tripp och skulle hemmåt igen...efter ca. 1 mil märkte jag att fören på kajaken började röra sej lite kusligt mycket...fick lite små panik då jag inte har varit med om det förut,och med bilar både framifrån och bakanför så svängde jag in fort som tusan och drog åt remmarna.
Väntar på min nya kajakhållare(en Eckla,typ Oval)...tror att det ska funka bättre med den.

Så hädanefter blir det både hängslen och livrem:)
Var in på Mekonomens hemsida och såg en variant som verkade bra,som man kan fästa i fören och aktern och dra åt på ett smidigt sätt...va lite dyr men det kan det va värt då man måste frakta kajakerna ofta.
 
Poängen med min kommentar var att praktisk erfarenhet av Ecklas liggande kajakhållare under många och långa transportsträckor har visat att för- och akterbindning inte behövs för K1:eek:r. Är man osäker är det naturligtvis ännu bättre med förstärkning enligt hängsle- och livremsnormen.

Däremot har det stor betydelse hur man binder kajaken (eller för alldel också annat gods) med spännremmarna. Oavsett typ av kajakhållare ska spännbanden alltid gå runt kajaken och takbågen och tillbaka igen samt dragspännas uppifrån och ner. Som ett dubblerat "U" . Se illustrationen:

En tråkig moralpredikan:

Din praktiska erfarenhet är just din, och som sådan väldigt begränsad. Den ger dessutom inga som helst garantier för att ditt takräcke inte havererar i morgon (än mindre nån annans räcke). Det kan mycket väl vara så att ditt räcke just nu hara stora sprickor som inte syns. Att bara se hur väl kajakerna sitter fast på takräcket ger inte hela bilden. Infästningen av tackräcket eller infästningen av dina rails i bilen kan lika väl vara det som brister (känner till ett par såna incidenter själv även på kombibilar med rails och långt avstånd mellan takräckena) och då kvittar det hur du har spänt remmarna. För- och akterlina kan då se till att dina kajaker inte åker genom framrutan på en mötande bil. Att spänna fast kajakerna i för och akter tar inte många minuter och kan om oturen är framme rädda ett liv. Visst är sannolikheten väldigt liten men konsekvenserna kan bli så stora att jag inte tvekar att ta mig den tiden. Då jag jobbar proffesionellt med hållfasthetsanalyser inser jag att jag saknar tillräcklig kunskap för att förutse en dylik olycka.
 
Som ett svar på din moralpredikan:
Det fall som med störst risk kommer skicka kajaken av taket är en kollision med framförvarande bil. Kajaken kommer då förmodligen flyga över framförvarande bil - om du inte fäster ett rep i fören som effektivt kommer styra ner fören i bakrutan på bilen framför innan repet går av.
Dessutom ska man tänka på maxlasten - på taket, tre havskajaker > 75 kg vilket inte alla bilar får bära.
 
finns om jag förstått det rätt på alla bilmodeller i för och akter. Enligt min favorituthyrare så har han ofta fått visa bilägare hur man tar bort luckor i anslutning till kofångaren fram respektive bak för att blotta dessa öglor som är till för bogsering av bilen.

Thure

Önskar du har rätt. Tror dock inte det. Vad jag har framtill är en lucka, bakom vilken sitter gängorna, i vilka jag kan skruva in dragöglan (S80). Om någon vet att det finns en bra fästpunkt framtill för ett rep vore jag glad för infon.

--- Mats ---
 
Instrutionsboken

Önskar du har rätt. Tror dock inte det. Vad jag har framtill är en lucka, bakom vilken sitter gängorna, i vilka jag kan skruva in dragöglan (S80). Om någon vet att det finns en bra fästpunkt framtill för ett rep vore jag glad för infon.

--- Mats ---

Till min bil finns en instruktionsbok, där det framgår hur man gör vid bogsering.

De gånger jag kör bil med kajaken på biltaket använder jag förutom banden på takräcket, linor som nog är sådär 6 mm i diameter mellan bogseringsöglorna och kajaken.

Då det är rätt stor skillnad i längd på linan till bak på bilen och på linan till fram på bilen, har jag gjort taglingar med vit tråd till linan som passar fram, och med röd tråd till linan som passar bak. (Minnesregel vitt ljus fram, rött ljus bak)

Per
 
Instruktionsböcker i all ära, men det är ju lite meckigt att böra rota fram bogseröglorna, öppna lucka och montera dessa öglor - för att sedan upptäcka att de sitter till vänster i fram och till höger i bak...
Det brukar i och för sig gå att öppna huven och kanske hitta nåt bätre än fläktremmen att knyta i. De blir mindre åtkomliga fästen i moderna bilar, men det brukar kunna finnas nåt vettigt där. Sen har jag nästan alltid dragkrok på bilarna så det är ju en bra fästpunkt i bak - om man nu tycker att den passar i sidled.
Trots, eller möjligen tack vare, mina kunskaper och erfarenheter i hållfasthetslära brukar jag ofta vid en bedömning komma fram till att det får går bra utan surrning fram och bak. Jag har aldrig råkat ut för nåt missöde, peppar peppar, men det krävs ju förstås att man tänker lite på vad man gör och på vad som KAN hända.
 
Instruktionsböcker i all ära, men det är ju lite meckigt att böra rota fram bogseröglorna, öppna lucka och montera dessa öglor - för att sedan upptäcka att de sitter till vänster i fram och till höger i bak...

Men det funkar faktiskt rätt bra även med diagonal dragning av tampar i för och akter speciellt om man har fler än en kajak på taket.

Min erfarenhet är att vägegenskaperna påverkas mindre än man skulle tro av kajaker på taket.

Att ha bra lastrutiner ger en trygghet. Att behöva stanna och surra om tar mycket mer tid än att fixa till det bra från början.

Thure
 
Instruktionsböcker i all ära, men det är ju lite meckigt att böra rota fram bogseröglorna, öppna lucka och montera dessa öglor - för att sedan upptäcka att de sitter till vänster i fram och till höger i bak...
Det brukar i och för sig gå att öppna huven och kanske hitta nåt bätre än fläktremmen att knyta i. De blir mindre åtkomliga fästen i moderna bilar, men det brukar kunna finnas nåt vettigt där. Sen har jag nästan alltid dragkrok på bilarna så det är ju en bra fästpunkt i bak - om man nu tycker att den passar i sidled.
Trots, eller möjligen tack vare, mina kunskaper och erfarenheter i hållfasthetslära brukar jag ofta vid en bedömning komma fram till att det får går bra utan surrning fram och bak. Jag har aldrig råkat ut för nåt missöde, peppar peppar, men det krävs ju förstås att man tänker lite på vad man gör och på vad som KAN hända.

Att jag kan mer hållf än de flesta innebär inte att jag inte kan lära mig mer. Hur försäkrar du dig att nåt sånt här eller liknande aldrig händer dig?:
rails.jpg

Vad baserar du din bedömning på? Röntgen, förstörande provning eller en extra morgonbön? ;)

Tack vare en lina i fören blev kajakerna kvar på taket. Hela turberättelsen på den alltid lika aktuella sidan kajak.nu:
http://www.kajak.nu/bilder/bilder2003/div03_1/
 
Hur försäkrar du dig att nåt sånt här eller liknande aldrig händer dig?
Vad baserar du din bedömning på?

Jag svarar för mig.

Jag försäkrar mig ibland. Ibland inte. Ibland verkligen inte. Det gäller både taklast och hela livet i övrigt. Jag baserar dessa bedömningar på allt emellan himmel och jord. Gällande livets olika risker, inklusive taklast: jag tar risker, jag tar kalkylerade risker, jag är också otroligt försiktigt.

Det beror på.

Jag använder ibland hängslen och livrem, ibland går jag med rumpan bar. Jag skulle ALDRIG i livet påstå att jag har fullständig koll (sannolikhet och konsekvens) på de risker jag utsätter mig själv och andra för. Med samhällsnormer, med gutfeeling, med beprövad erfarenhet och med tur så har jag hittills överlevt. Hittills har jag inte heller skadad andra allvarligt. Ta i trä!

Sen att jag tror att de största riskerna för att skada sig själv och andra ligger långt ifrån taklast - det har ju fan inte med den här tråden att göra. (Och mina hållfasthetskunskaper från teknisk högskola och yrkesliv hjälper rätt lite där...)

Alla som vill dubbelsäkra sina kajaker på taket: Bra!! Gott!! Det gör även jag ibland...
De som vill ägna sig åt säkerhetspanik, eller insinuationer.... Well, jag skall försöka lugna ner mig... ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ata_dree Reparera och måla kanadensare, tips på material? Paddling allmänt 8
anholl Lång och smal torrdräkt dam, tips? Paddling allmänt 0
HjalmarGL Bergans Ally, tips ang 16,5 eller 17? Paddling allmänt 7
Sideburner Tips på paddelvatten i Norge i maj Paddling allmänt 0
MrP Tips om en SUP paddleboard Paddling allmänt 6
Kvark Tips sökes, Paddla rinnande vatten (Småland) Paddling allmänt 5
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
Ninja123 Erfarenhet av Thule hullavator och tips på kajakvagn för promenad på asfalt-/grusväg? Paddling allmänt 10
Mats L Tips torrdräkt Paddling allmänt 5
FatClimber Tips på länspump/flottör? Paddling allmänt 2
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
Charityman Packraft i Jämtland - tips! Paddling allmänt 0
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
Garoto Byte av roderlina och hölje, behöver tips! Paddling allmänt 3
IaDillner Tips på hundraser som lämpar sig i enmanskajak Paddling allmänt 14
Åsa_P Tips på 4-dagars kanotsemester Paddling allmänt 9
brglnd Tips kajakköp Paddling allmänt 4
Jenny Penny Era bästa tips på paddelvatten i vårväder Paddling allmänt 3
Karinsan Knarrande fotstöd. Tips? Paddling allmänt 4
Peter.nou_gmail.com Enklare motionskajak? Gärna begagnad - tips på modell, prisklass? Paddling allmänt 2
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
Messway Tips på kajak - nybörjare Paddling allmänt 8
majkelsson Tips sea kayak podcasts.com Paddling allmänt 0
Lasse Be Tips från SSRS Paddling allmänt 4
pelle.k Tips på bra flytväst Paddling allmänt 5
Viljan82 Tips på paddeltur Paddling allmänt 8
fiskpropeller Ny inom paddling. Söker tips på kajaker. Paddling allmänt 18
larsn1 Söker tips för kanadensare i vildmarksmiljö Paddling allmänt 6
Slitvargen Tips på packbar flytväst för packrafting Paddling allmänt 11
Villevillut Letar efter tips på kanot. Paddling allmänt 11
Erikhelen Tips på kajak Paddling allmänt 14
Göran_ Har precis flyttat till Norrbotten, tips på turer med kanadensare? Paddling allmänt 8
watchEm Tips på uppblåsbar kajak! Paddling allmänt 2
Valpish Tips på mat inför långtur. Paddling allmänt 7
thureb Tips och tricks sköta och trivas med torrdräkt Paddling allmänt 8
fekki Tips på 3-dagars tur med packraft Paddling allmänt 5
Lars R Kajak vid Vancouver Island. Tips på paddelvatten? Paddling allmänt 3
Lico SOT som motionskajak, tips och erfarenheter. Paddling allmänt 5
fingret Tips på paddling för 2 nybörjare (1 vecka) Paddling allmänt 6
FotoMarkus Gräsö: Tips på dagstur Paddling allmänt 1
shardell Båtsportkort och tips Helgelandskusten, Norge Paddling allmänt 0
kanis Tips paddelvatten närheten norra Småland? Paddling allmänt 3
DalecarliaBushcraft Malingsbo-Kloten tips? Paddling allmänt 3
The_Lost_Cyclist Tips på paddelforum med fokus på Kanada/USA Paddling allmänt 2
Ake Larsson Tips på sjöpaddling Dalarna, Härjedalen Paddling allmänt 0
jensskogås ProXplore K1 GF och North Shore Aspect RM - tips? Paddling allmänt 0
Elin75 Tips på nybörjartur i Stockholms skärgård? Paddling allmänt 3
lina__85__hotmail.com Sökes tips på paddling i södra Sverige! Paddling allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.