Är syrgas dopning?

Ang privat dping: Ur dagen DN

http://www.dn.se/nyheter/sverige/skarpt-straff-for-dopningsbrott-1.1009736



Sedan ar det den principiella fragan som ar intressant. Dvs om WADA listar O2 pa flaska som doping gar det val knappast att fa en tydligare signal om att alla bestigningar med O2 ar att betrakta som gjordan under/med doping.

Om det ar legalt eller inte ar en extremt ointressant for klattersporten.

Nja... om det "bara" är nåt som WADA tycker så kommer förstås andra att fortfarande kunna tycka annorlunda och både göra som de väljer och dessutom försvara sin inställning.

Jag säger inte att de har rätt, jag säger bara att det kan vara ett utfall.
Fast självklart går det att sträcka lite till på sig och hänvisa till WADA när man hävdar att syre är fel, om de nu tar såna beslut.
 
Två saker...

Att dopa sig i WADAs mening är väl inte otillåtet om man inte tävlar?
Ryssfemmor är väl olagliga för att de är ett receptbelagt läkemedel som man inte får handla med osv, men det finns väl andra preparat som räknas som doping men som man kan ta som "privatperson"?QUOTE]

"Privat" doping är inte heller tillåtet, många av de preparat som står på dopinglistorna är narkotikaklassade med de straffrättsliga påföljder som innehav innebär. De som står på dopinglistorna men som inte är narkotikaklassade är oftast receptbelagda, tex bricanyl eller dylikt.

Jag skrev ju just att det i många fall är otillåtet redan av andra skäl. Men det är ju en annan sak, fast sen kan jag ju ha fel också, kanske finns det inte så mycket man kan stoppa i sig som är lagligt men ändå doping.
Då kan man ju å andra sidan tycka att dopingbestämmelserna är lite kaka på kaka om dopingmedlen i sig är olagliga - men det hela blir förstås mer komplicerat när det börja cirkulera recept på sånt som är prestationshöjande. Idag antar jag att t ex en landslagsläkare noga håller reda på vad som är tillåtet/otillåtet och till WADA eller RF eller nåt anmäler vad den tävlande har ordinerats, för nån form av godkännande.

Misstänker förresten att det finns receptfria preparat som innehåller efedrin som alltså är lagliga, men dopingklassade?
 
Nja... om det "bara" är nåt som WADA tycker så kommer förstås andra att fortfarande kunna tycka annorlunda och både göra som de väljer och dessutom försvara sin inställning.

Jag säger inte att de har rätt, jag säger bara att det kan vara ett utfall.
Fast självklart går det att sträcka lite till på sig och hänvisa till WADA när man hävdar att syre är fel, om de nu tar såna beslut.

Fast min poang ar ju att UIAA haller pa att ta stallning till WADAs forslag om att dopingklassa O2. Det var den fragan som var upp pa UIAA Medical Commission har möte i Katmandu 15-17/11 och det ar den som kan skapa et nytt lage for Himalaya klattring.
 
Hur ska läkemedel som t ex Diamox betraktas i sammanhanget (dvs preparat som tas i syfte att minska risk för att utveckla medicinska komplikationer av att vistas på hög höjd)?

F ö finns det en rad lagliga preparat som kan klassas som doping i fel sammanhang el vid fel koncentration t ex koffein och Treo.
 
Hur ska läkemedel som t ex Diamox betraktas i sammanhanget (dvs preparat som tas i syfte att minska risk för att utveckla medicinska komplikationer av att vistas på hög höjd)?

F ö finns det en rad lagliga preparat som kan klassas som doping i fel sammanhang el vid fel koncentration t ex koffein och Treo.

Jag ar verkligen ingen doping expert men det ar klart att det ar en intressant fraga hur man ska betrakta bestigningar som har gjorts med hjalp av droger. Som jag citerade fran en media outlet sa ar fragan om Diamox och andra preparat som tas i annat syfte an lakande intressanta att tala om i ett etiskt perspektiv.
 
Jag ar verkligen ingen doping expert men det ar klart att det ar en intressant fraga hur man ska betrakta bestigningar som har gjorts med hjalp av droger. Som jag citerade fran en media outlet sa ar fragan om Diamox och andra preparat som tas i annat syfte an lakande intressanta att tala om i ett etiskt perspektiv.

OK, till att börja med så är det förstås "tyngre" om UIAA tar ställning till WADA osv. Jag hade missat att det var på det viset.
Det känns lite som att det då också blir två typer av klättring; klättersport som är riktig klättring (hehe) resp turism med egna metoder och regler. Möjligen kunde man tycka att nån slags expedtionsklättring av mer upptäcksresande slag skulle kunna finnas kvar och berättiga att man tar sig upp nånstans "by any means". Men den typen av upptäckande är nog förpassad till andra planeter numera.

Självklart blir det dock knepigara att skilja på vad som är tillåten medicinering på ett berg med folk i olika kondition och medicinsk status, jämfört med vad som kan föregå på en friidrottsgala t ex.

Nu invänder jag och krånglar med detaljer, jag skulle utan vidare acceptera "syrgasförbud" även om jag förstås aldrig kommer att ens behöva överväga mitt behov av syrgas i samband med klättring.
 
Hmm.
Personligen tycker jag att redan tävlingsklättring i allmänhet känns tämligen konstruerat. (ju mer man försöker renodla tävlingsmomentet till något objektivt och rättvist, ju mindre blir det kvar av själva klättringen)
Att göra alpinism till en tävling känns bara idiotiskt. Därmed blir dopingdiskussionen en icke-fråga.

Om Svensson beundrar "fel" klättrar, so what? Se bara till att ta med er tuber mm ned igen.
 
Senast ändrad:
Hmm.
Personligen tycker jag att redan tävlingsklättring i allmänhet känns tämligen konstruerat. (ju mer man försöker renodla tävlingsmomentet till något objektivt och rättvist, ju mindre blir det kvar av själva klättringen)
Att göra alpinism till en tävling känns bara idiotiskt. Därmed blir dopingdiskussionen en icke-fråga.

Om Svensson beundrar "fel" klättrar, so what? Se bara till att ta med er tuber mm ned igen.


Jag TYCKER verkligen inte at man ska gora alpinism till en tavling. Det vore helt fel. Daremot tycker jag som du vet (taliban david) att style ar sjukt viktigt och helt bortdribblat av alla aventyrare.

Pure and Alpine style ar hedervart. Allt som har med belagring att gora ar att sno upptackten fran framtida gennerationer.

Du har fel om du tror att det ar en icke fraga bara for att det inte tavlas i klattringen. Implikationerna pa Himalayaklatring och 8000 meters turism kommer stracka sig langt. Om UIAA tar till sig ev WADA regler sa kommer sponsorerna fran turistklattringen sannolikt att forsvinna for att bara namna en implikation.

Battre farre turister vill komma hem med dopade resultat vilket kommer minska detta sorgerliga fenomen.
 
Fragor till WADA

Jag har fatt klartecken att gora en intervju med en WADA foretradare under veckan. Har ni forslag pa fragor?

Om det ungatt nagon sa har jag just borjat med att gora research pa detta och tanken ar att sedan skriva en artikel om detta for en internationell publikation. Jag ar inte jornalist jag ar "tyckare" sa jag har ingen ambition att gora detta pa ett objektivt satt. Daremot staller jag garna intressanta fragor till WADA.
 
Vad det gäller historiska bestigningar (Everest är väll den utlimata exemplet) så kan det väll knappast vara så att de kommer att klassas som dopade bestigningar bara för att det bestäms nu? Det var ju inte doping på den tiden... Så alla ni som gör nyturer nu, se till att inte ta med er några mediciner alls, eller ens kaffe... koffein kan komma att anses vara doping och då ligger era bestigningar illa till! Rök inte heller, i framtiden kan era stordåd bli klassade som drogpåverkade bestigningar.

För övrigt tror jag inte att detta spelar roll... någon längre tid iallafall. Trenden tycks ändå luta åt att man är en mes om man använder syrgas. Naturlig utveckling att förbjuda skiten så att man blir av med alla mesar...
 
Nja

över 8000 meter eller så är det såpass lite syre tillgängligt att jag inte betraktar syrgastillförsel som dopning. Snarare är syrgas där tillrådligt, det räddar flera hjärnceller som annars skulle ha skadats, det underlättar så att bestigningen kan göras snabbare varför man hinner ned innan mörker eller väderförsämring, minskar risken för förfrysningar, felbeslut etc etc.

Att syrgas inte tillåts vid tävlingsidrotter är helt naturligt däremot.

Intravenösa vätskor kan vara utmärkta för behandling av t ex vätskebrist efter maratonlopp etc. Förstår inte varför det skulle betraktas som dopning att ge det som behandling.

Men det är en gråzon helt klart att ge intravenös näringstillförsel för att t ex en tourcyklist inte hinner äta den mängd mat han skulle behöva för att vara redo för en ny mastodontetapp dagen efter.

Thure
 
Vad det gäller historiska bestigningar (Everest är väll den utlimata exemplet) så kan det väll knappast vara så att de kommer att klassas som dopade bestigningar bara för att det bestäms nu? Det var ju inte doping på den tiden...

Det här är ju en av anledningarna till väldigt gamla rekord inom fram för allt friidrotten som ju också beror på att gamla rekord sattes då protagningarna inte kunde spåra särskilt mycket. Jag tror inte att det finns så många som på allvar tror att tex Florence Griffith-Joyner var ren...ett annat exempel är att det under ett par års tid var relativt vanligt med "medfödda hjärtfel" bland fotbollsspelare då de segnade ihop och dog på plan. Det kanske inte var mer än ett par stycken i de högsta ligorna ute i Europa, men för att återkoppla till pengaresonemanget i mitt tidigare inlägg: en bekant till mig spelade i division ett (norra, södra, whatever, dvs under superettan) fick 30 000 kr/månad plus bil/bilkostnader och han var definitivt ingen "coming star". Money "rules"...

Angående klättring, diverse preparat och klätterturism, när jag var på Aconcagua och blev dålig, så fick jag först "normal" behandling. När den sedan inte tog som förväntat och jag började tala om att återvända till Mendoza, så erbjöd sig lägerdoktorn att blanda till andra "cocktails" för att jag skulle kunna fortsätta uppåt. Jag tackade naturligtvis nej och åter i Mendoza, så kommenterade den assisterande guiden mitt val som det rätta. Helt uppenbart var de inte vana vid att klätterturister gjorde det valet...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Dimmi Är det klok att använda 20-årig plast Trezeta? Alpin / Bigwall 5
lumalon Film från bestigning av Mont Blanc 25 juni 2021 för den som är intresserad. Alpin / Bigwall 0
Mike C Hur signalerar man med en pannlampa att allt är OK? Alpin / Bigwall 56
E9climbing Risk! Vad är acceptabelt? Alpin / Bigwall 86
E9climbing Outside Sverige hur oseriösa är dom? Alpin / Bigwall 17
E9climbing Äntligen är bultarna på Cerro Torre borta Alpin / Bigwall 97
E9climbing Är bergsklättring ett utdraget offentligt självmord? Alpin / Bigwall 25
seon Vilken risknivå är beundransvärd och vilken är oförsvarligt dum? Alpin / Bigwall 140
seon Alpin stil, vad är det, och vilka har gjort det i Himalaya? Alpin / Bigwall 7
seon Vad är ett misslyckande? Alpin / Bigwall 28
MarkusN Nu är det dags – Svartgölsträffen är tillbaka! Alpin / Bigwall 17
Lars_P Vad är Sherpa, Sirdar etc. Alpin / Bigwall 9
Pask Vad är detta för berg? Alpin / Bigwall 11
Carlarmfelt Varför är "europeisk" stegjärnbinding inne i europa Alpin / Bigwall 1
Tidenztand Hur svårt är Elbrus Alpin / Bigwall 2
Sidni Vad är symtomen för höjdsjuka ?? Alpin / Bigwall 9
wmthned vad är Alpinist Alpin / Bigwall 11
Messner & Habeler är tillbaka... Alpin / Bigwall 0
Äntligen är den här ... Alpin / Bigwall 0
krum syrgas eller inte på everest Alpin / Bigwall 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.