vad är Alpinist

Efter att ha läst föregående artikel :

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=14462

Så funderar jag lite på vad är en Alpinist,

Ex kan man kalla sig alpinist efter att gått till toppen på MT Blanc ?

Alpinist bör vara baserat på Erfarenhet tycker jag, att gå TEX till toppen på MT blanc kan nästan alla som vill (vet personer som har mycket sämre kondition och erfarenhet än mig som gått upp med Guide, dom lyckas släpa upp de flesta, han fick dock ta någon socker spruta halvvägs upp)

Kollar man på vad som krävs för UIAGM så är det bla klätterinstruktör, visst antal ledda klättringar med vissa svårighetsgrader, vilja att dela med sig av erfarenheter etc.

För att kalla sig alpinist vad är "kraven"

Jag har tex i år varit på 1 topp över 3000, 4 äver 2000, 15 ggr över 1500 meter..(Nästa vecka planerat 4810 meter)

Vissa av dessa uppstigningar är gjorda med snö.. Jag har dock inte tagit klätter kurser(Det var dock klättring inblandat av olika typer i uppsitgningarna) Kan jag kalla mig alpinist ?

Ex är off pist åkning krav för alpinist ?

Vad tycker Ni krävs för att få kalla sig alpinist ?
 
Om nu UIAGM har en definition på alpinist, så kan väl den vara en utgångspunkt.

Vad man kallar sig är väl inte det viktigaste (såvida det inte är en verklig titel), men jag associerar alpinist med något i stil med "erfaren höghöjdsklättrare som klättrar i alpin stil".

Eventuellt kanske man kan säga att det bör vara en viss höjd på topparna, men det kanske inte spelar så stor roll då det dröjer till 3000+ meter innan man känner av höjden på allvar. Och då är det inte så mycket här i Norden som passar in - och inte så enormt mycket i de riktiga Alperna heller för den delen!
 
Hej,
Jag tror inte det spelar så stor roll om det är OK för dig eller någon annan att bli kallad för alpinist eller ej. Jag kallar mig gärna för vandrare och har rätt kunskaper om snöstormen drabbar mig på en lätt klättring till Kebnekaise. Jag kallar mig inte gärna alpinist om jag bara har varit inknuten i ett rep vid något enstaka tillfälle och är helt utan kunskap om något oförutsätt händer.

Utgå från dig själv och strunta i vad andra kallar sig.

Lycka till!

/Henrik
 
Förresten...

... personligen har jag varit rätt dålig på att "toppa". Men det finns en del dalgångar och pass på mellan 4000 och 4900 meter på min meritlista! Jag kunde väl enkelt ha knatat ytterligare några meter för att komma över 5000, men det är ju bara en siffra (och ryggsäcken vägde att antal kg och sällskapet var trevligt).

Kanske jag har för litet tävlingsinstinkt och bara ägnar mig åt att ha skoj.... Fast å andra sidan tycks jag vara petig med etiken och statistiken när jag klättrar trad, så vem vet....
 
Jag..

Jag kallar mig själv inte Alpinist, funderar mer på vad man associerar med Alpinist, vad dom som kallar sig alpinist har för Meriter.. Och om Du skulle ut och gå med en som kallar sig Alpinist, vad du skulle ställa för krav på honnom/henne.. Kallar man sig alpinist bör man ju vara erfaren(Enl mig)

Föresten, Mountaineer och Alpinist är det samma sak ?
 
Bidrar med min ringa mening. Om någon kallar sig alpinist förutsätter jag att han/hon:

* Ledklättrar multipitchturer på klippa i alpin miljö på enkelrep och dubbel alt twin.
* Behärskar yx- och stegjärnsteknik på snö och glaciär.
* Klättrar is upp till minst 50 grader på en yxa och därmed kan gå mixade turer.
* Navigerar i alpin terräng och klarar en bivackering.
* Har insett att snabbhet=säkerhet
* Fattar att dagen börjar kl 04.00.
* Har humor!

Därtill tycker jag att man bör kunna tura på rando/telemark, klättra brantare is samt göra flerdagarsturer. (Dock är det så att det finns en hel del framförallt brittiska ruggigt grymma alpinister som inte kan åka skidor...) :)

Däremot så associerar inte jag på något sätt alpinist med höghöjdsvana (>5000) m utan snarare med färdigheter enligt ovan! (Annars kallar jag det höghöjdsalpinist).

Vad och en får kalla sig vad den vill och jag bryr mig inte, men om man kallar sig alpinist och vill klättra med mig och det visar sig att man inte kan forcera ett 30-gradigt isfält blir jag nog lite purken.

/Magnus, nybörjaralpinist
 
Tjenare Thomas

Kul att råkas igen du.... Hur var det, ni hade varit upp på Mount Blanc eller?

Vi var ju där 10 dagar i sommras. HELT UNDERBART!!! Bra klippklättring, härligt att känna på lite höjd och pressa lite gränser. Nu vet jag i alla fall hur jag fungerar på 4800 m, bara att höja ribban lite och köra på. Nästa topp blir förmodligen Aconcagua eller en tripp tillbaka till alperna och Matterhorn. Extremt sugen på att ta en tripp till Himalaya också... Men det får nog vänta. Annars ligger även Pic Lenin, McKinly eller Mt Elbrus på listan. Vi håller träningen vid liv och planeringen i fullgång. Vore kul att höras av för att se hur det gick för er!

/m
 
Till källorna.

Nationalencyklopedin säger följande.

alpinism (fr alpinisme), sportaktivitet som innebär att man med hjälp av speciell utrutsning tar sig fram för svårforcerade branter för att nå otillgängliga toppar, helst toppar där ingen varit tidigare.

Det här var skoj. Låter som definitionen är 150 år gammal. Om en alpinist är en person som utövar alpinism så är det inte många av oss som får kalla oss riktiga alpinister. Hur många av oss har gjort förstabestigningar?

Å andra sidan är det väl en rätt bra defintion, speciellt om man jämför med en del av de försök som vi sett ovan. Den får med att det skall vara svårt och otillgängligt - att ta linbanan upp till Lilla Matterhorn och vandra 350 höjdmeter till Breithorn gör knappast någon till alpinist. Att börja yra om twinrep och randone i en definition av alpinist är bara komiskt. I så fall är varken Whymper eller Karl Blodig (först att bestiga "samtliga" 4000-meterstoppar i alperna) att betrakta som alpinister.

Den allra äldsta definitionen bör dock lyda
Alpininst: En person som klättrar i berg belägna i alperna.

Klättrade man i anderna var man andinist,

För övrigt tycker jag att folk får kalla sig va f-n de vill. Sedan skall man kanske inte välja klätterpartner utifrån vad folk kallar sig. :)

Jan Nordin, Amatöralpinist
 
Alpinist, javisst!

Klipper lite i ditt inlägg, men bara för att visa vad jag svarar på...

wmthned; sa:
Jag har tex i år varit på 1 topp över 3000, 4 äver 2000, 15 ggr över 1500 meter..(Nästa vecka planerat 4810 meter)

Vissa av dessa uppstigningar är gjorda med snö.. Jag har dock inte tagit klätter kurser(Det var dock klättring inblandat av olika typer i uppsitgningarna) Kan jag kalla mig alpinist ?

Ex är off pist åkning krav för alpinist ?

Vad tycker Ni krävs för att få kalla sig alpinist ?

Själv ser jag mig kanske som "alpin klättrare" snarare än "alpinist" även om jag kan se att gränsdragningen är hårfin. Jag tror att mycket kommer av att vi inte har någon vettig "bergsterminologi" på svenska. I storbritanien är det inte lika bökigt med terminologin. Där är man antingen "hill walker" (bergsvandrare - trekkare, typ), mountaineer (kan klättra, klara flera nätter i bivack, intresserad av många olika sorters bergssporter, med betoning på bestigningar/klättring) eller climber (som kan vara allt från bouldrare till "alpinist".

En svensk översättning av det lite vidare begreppen "mountaineer" kanske är svaret på din fråga?

Själv tycker jag att man kan kalla sig alpinist om man känner att man skulle klara en rimligt svår natt i bivack i alplandskap. Vikter på ryggen/meter över havet/vilka fjäll, berg eller alper man klättrat i etc. tycker jag själv är sekundärt. Frågan är väl ifall man överlever för att komma hem och berätta historien? I så fall tycker jag att man rimligen kan kalla sig alpinist.

/Kotten
Ps. Om någon nu VILL prata höjder, berg, vikter etc. så får man hemskt gärna maila mig, så kan vi utbyta erfaranheter av just sådant. Ds.
 
Re: Till källorna.

jnn; sa:
Att börja yra om twinrep och randone i en definition av alpinist är bara komiskt.
eek.gif


Well dude, nu var det väl inte definitionen av alpinist jag skrev om utan ett svar på Thomas fråga "Och om Du skulle ut och gå med en som kallar sig Alpinist, vad du skulle ställa för krav på honnom/henne.."

Om någon kallar sig alpinist idag så kan man väl därför förutsätta att han/hon behärskar de tekniker som gäller idag vilket knappast förringar prestationerna för de som tog sig upp genom att hugga steg och gå med hamparep...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
teoek Alpinist lägger ner Alpin / Bigwall 12
Polarnatt Slingor för alpinist Alpin / Bigwall 5
Martin90100 vägen till alpinist.. Alpin / Bigwall 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.