Vad är symtomen för höjdsjuka ??

Hej !

Jag bara undrar vad symtomen är för höjdsjuka. Hur högt upp måste man vara för att börja känna av problemen och vad kan man göra åt det ? Jag ska bestiga ett berg på 4200 m höjd.
 
Höghöjdsskjuka, precis som sjösjuka upplevs och drabbar människor olika, det är däför svårt att säga hur just du kommer att uppleva det. Personligen har jag kommit från havshöjd till 3700m och kommit undan med lite illamående under 12-24 timmar däremot när jag kom från havshöjd till 4400m blev jag riktigt dålig. Syntomerna av AMS (acute montain sickness) vilket är den första och lindrigaste formen av höghöjdskjuka brukar vara, huvudvärk, du tappar aptiten, svårt att såva, kräkningar etc det är lite som att få influensan. Ibland räcker det med att gå ner några hundra meter för att bli bra men är man riktigt dålig måste man går ner på betydligt lägre höjd. Andra fomer av höjdsjuka är HAPE (high altitude pulmonary endema) HACE (High altitude cerebral endema) som kan vara mycket allvarliga och den drabbade måste snabbt ner till lägre höjder. Syntomer för HAPE och HACE är: man tappar koordinationsförmågan, hosta, svårt att andas etc...

Jag råder dig att läsa på lite om höghöjdsjuka om ta det lungt uppför samtidigt som du är lyhörd till din kropp hur den reagerar. Det handlar om lära känna sig själv hur man reagerar och det kan bara göras genom erfarenhet. Glöm inte att acklimatisera! Tänk också på att det kan ta några timmar innan symptomerna kommer.

Ha det så skoj på klättringen.
 
Sidni; sa:
Jag bara undrar vad symtomen är för höjdsjuka. Hur högt upp måste man vara för att börja känna av problemen och vad kan man göra åt det ? Jag ska bestiga ett berg på 4200 m höjd.

Initially symptom är trötthet, följt av huvudvärk, sömnsvårigheter o illamående. De uppträder hur vältränad man än är när man stigit för fort — utan acklimatisering — vanligtvis på lite drygt 3000 meter. Fortsatt stigning utan acklimatisering är livsfarligt, risk för lung o järnödem, etc. Normalt blir det endast farligt på högre höjder än 4500 meter.

En bestigning av ett 4200 meter högt berg innebär en kortvarig vistelse på hög höjd o bör inte föranleda några besvär om man acklimatiserar sig innan genom att vara på 2-3000 m några dagar.

Det finns bara ett sätt att övervinna höjdsjuka, att ta sig ned. Diamox kan lindra symptom. Somliga tar det även profylaktiskt. Det är ett läkemedel avsett för behandling av starr o bör inte tas utan läkares inrådan. Personligen tycker jag "kemisk acklimatisering" är sjukt.

Per
http://lowdin.nu
 
300m/dygn

Min egna erfarenhet visar att jag börjar känna symtom redan strax över 3000 m om jag tar två dygn på mig kompisen var helt oberörd. Mt Kenya tog jag på två dygn och mådde pyton på 4200 m höjd. Besteg sedan toppen (Lenana 5000m) och allt gick bra. Var noga med att talet inte blir sluddrigt osv. Huvudvärk och lätt illamående hör nog till det normala, känns ungefär som influensa. vissa höjdrelaterade sjukdomar är direkt dödliga om inte åtgärder vidtas. Kroppen klarar ungefär 300 höjdmeter per dygn för att hinna acklimatisera sig. Det är viktigt att äta ordentligt fast man inte har någon matlust.
Jag tycker man skall ta god tid på sig upp, annars är risken att man inte uppskattar allt det vackra omkring sig.
Jag och en kompis försökte bestiga Mt Stanley i Uganda men lyckades inte, men hörde följande historia. Någon månad före vi var där så var det två killar som skulle ta sig upp. De drabbades av hjärnödem och blev rådda att gå ned igen av guiden. De lyssnade inte och passerade en dal (som var belägen på 4000m-nivån tror jag). Väl på andra sidan dalen blev symtomen akuta och de försökte vända. Problemet var bara att även dalbottnen var för högt upp och för att kunna fortsätta ned måste de först gå uppåt ett tag. Fällan hade slagit igen och de dog däruppe.
Så riskerna måste tas på allvar, men bör inte avskräcka någon.
/Hans
 
När ska man vända

Tack för alla inlägg ! Oj trodde inte att höjdsjukan kunde vara så allvarligt. Kan säga att första dygnet ska vi gå upp över 3000 m. Sen de sista 1200 m andra dagen så det blir ju väldigt snabb uppgång. Antar att man inte behöver vända när man mår lite illamående och får ont i huvudet. Ska man vända när man mår riktigt kasst eller ska man vända när man börjar känna av symtomen ?

Skulle vara tcksam för svar
 
Re: När ska man vända

Sidni; sa:
Tack för alla inlägg ! Oj trodde inte att höjdsjukan kunde vara så allvarligt. Kan säga att första dygnet ska vi gå upp över 3000 m. Sen de sista 1200 m andra dagen så det blir ju väldigt snabb uppgång. Antar att man inte behöver vända när man mår lite illamående och får ont i huvudet. Ska man vända när man mår riktigt kasst eller ska man vända när man börjar känna av symtomen ?

Skulle vara tcksam för svar

Om du räknar med att komma ned samma dag så tror jag inte du behöver oroa dig så mycket. Personligen skulle jag vänta med att vända om tills jag mår riktigt kasst. Förutsatt att det går att komma ned förhållandevis snabbt. Om alla vände om för lite illamående och huvudvärk skulle inte många berg bli bestigna. Skämt åsido, det är svårt att generalisera och du måste själv kunna avgöra.
En sak som inte har nämnts och som, näst efter en bra acklimatisering, kanske är det viktigast att komma ihåg för att undgå höjdsjuka är vätska och åter vätska. Jag tror att en del som drabbas av höjdsjuka slarvar med vätskeintaget. Sen är det nog så att människor är mer eller mindre disponerade för att bli drabbade och har du tur hör du till kategorin som inte upplever några problem.

Klas
 
hej hej

ska du upp på toubkal i marocko? om så är det inga problem. jag sprang(gick fort) upp på toppen 2001 på ett par timmar. tänkte inte ens på höjden. kände kanske lite mera trötthet änn vanligt men inget besvärande.
 
Re: När ska man vända

Sidni; sa:
Tack för alla inlägg ! Oj trodde inte att höjdsjukan kunde vara så allvarligt. Kan säga att första dygnet ska vi gå upp över 3000 m. Sen de sista 1200 m andra dagen så det blir ju väldigt snabb uppgång. Antar att man inte behöver vända när man mår lite illamående och får ont i huvudet. Ska man vända när man mår riktigt kasst eller ska man vända när man börjar känna av symtomen ?

Skulle vara tcksam för svar

Att man mår lite illa är inte farligt, men om man sluddrar i talet, får dålig balans eller ömdömme bör man vända snarast. Kompisar får kontrollera varandra.
Som jag nämnde förut så beror det både på dagsform och individ om man får bekymmer eller ej. Det är också viktigt att inte kompisar pressar varandra utan att man vänder om någon vill det och inte bara tycker att personen är gnällig. Med andra ord måste man kunna lita på varandra.

/Hans
 
Mt Kinabula

Nix ska inte bestiga berget i Marocko jag ska bestiga Mt Kinabula på Borneo. Så jag åker om 2 veckor :)

Tack åter igen för alla bra tips
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
krippa81 Höjdsjuka ??? Alpin / Bigwall 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.