Repellering med utrustning

hejsan, kanske ska ge lite bakgrundsinfo först!
har en hobby som kanske inte räknas som extremsport, men den går ut på att efterlikna en militär enhet, och därefter delta i fiktiva strider (typ re-enactment).
personligen skulle jag vilja ta detta till nästa nivå, även vissa i min grupp är intresserade av detta.

och tanken är då repellering, nerför berg eller husfasader, endel klättring kommer väl kanske förekomma också.

min fråga är vart kan man vända sig till för att komma i kontakt med någon som kan lära ut repellernig med runt 20-30kg utrustning+vapen?

då jag även jobbar inom försvarsmakten så vet jag att det är möjligt, jag har dock bara aldrig fått nöjjet med en utbildning i detta.

någon som känner att dom vet vart man ska vända sig?

bor för närvarande i jönköping!
 
Jag bor i Ödeshög och kan hjälpa er. Har all utrustning. Men är inte auktoriserad. Har dock stor erfarenhet av bergsklättring och SRT (single rope technique). Så jag kan visa klättring både uppför och nerför rep. Om ni vill gå vidare är det rekommenderat att ni utbildar er.
Annars är det väl www.naturfirman.se som gäller.
www.Jonkopingsklatterklubb.nu kanske har instruktörer nu för tiden?

Har även haft tankar att våra lador/ mark skulle kunna användas till den här typen av aktiviteter men har inte diskuterat det med sambon.
 
Var går gränsen till träningsläger för terrorister? Bara en tanke i dagens värld. Ska alla barn som leker krig till Guantanamo? Hur ska man som markägare ställa sig till privat taktisk träning?
 
jag tror väl att det inte är några problem, sålänge man inte drar in politik eller religion för det, jag har hållt på med min hobby/sport i ca 7 år nu. och aldrig vart på guantanamo :) detta är ju för att höjja min upplevese under evenemangen!
 
Det är klokt att lära sig ta sig ner utan utrustning först och sedan bygga på med utrustning. Väskor och påsar går väl an men långa järnrör kan man skada sig på om det går för okontrollerat till. Certifierad lärare skall man ha och följden krypa, gå, springa är alltid en god mall att följa.
Roa er ordentligt, tids nog kan leken bli på allvar.
go tur
 
jag har, liksom många andra, nyttig erfarenhet av hur man inte skall repellera med 25 kg utrustning...

(Frihängande firning med 25 kg på ryggen är ju precis så dålig idé som man omedelbart föreställer sig. Om man tänker alls dvs.

För militära typer/rånare/terrorister etc kan är å andra firning med extra vikt hängande i säkringsloopen säkert en dålig idé om man snabbt måste skjuta lite fi/civilbefolkning/polis så fort man landar. Hur gör man då? Firningsbroms fastsatt i bröstsele/helkroppssele antar jag.)
 
Vi fick lära oss att trosspackningen firades ner (vid skärm med linsläpp) och endast burenut. Mycket farligt att ha trosspackingen på vid repellering!

Mvh troswe
 
Var går gränsen till träningsläger för terrorister? Bara en tanke i dagens värld. Ska alla barn som leker krig till Guantanamo? Hur ska man som markägare ställa sig till privat taktisk träning?

brottsbalken 18 kap. 4 § sa:
Om någon bildar eller deltager i sammanslutning, som måste anses vara avsedd att utgöra eller med hänsyn till sin beskaffenhet och det ändamål för vilket den är bildad lätt kan utvecklas till ett sådant maktmedel som militär trupp eller polisstyrka och som icke med vederbörligt tillstånd förstärker försvaret eller ordningsmakten, eller ock för sådan sammanslutning tager befattning med vapen, ammunition eller annan dylik utrustning, upplåter lokal eller mark för dess verksamhet eller understödjer den med penningar eller på annat sätt, dömes för olovlig kårverksamhet till böter eller fängelse i högst två år.

Sen får man reda ut vad som avses med "lätt kan utvecklas"
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Axel_N Utrustning för utrymning av höghus Klättring allmänt 107
Toblin Vågar man köpa VF utrustning på Decathlon? Klättring allmänt 5
Aros Vart köpa utrustning? Klättring allmänt 9
Laida Hyra utrustning för att klättra Klättring allmänt 2
M33 Kvarglömd utrustning Vårdberget 16/8 Klättring allmänt 2
Shama Utrustning nybörjare Klättring allmänt 8
ölmefors Hittad utrustning Klättring allmänt 1
moiran Utrustning för veka Klättring allmänt 15
Henrik.H Nybörjare utrustning Klättring allmänt 26
sunkensson Utrustning funnet vid Simonsberget Klättring allmänt 1
gustafmag Utrustning för rep-soloklättring Klättring allmänt 12
Kolkritan Utrustning upphittat på Vårdberget Klättring allmänt 0
Ankaan Duger denna utrustning? Klättring allmänt 2
7S Utrustning till "tillämpad klättring" Klättring allmänt 6
Millow Utrustning för en nybörjare på led Klättring allmänt 48
Carolina76 Utrustning för Sydpelaren, Stetind Klättring allmänt 13
pasfocli Kvarglömd utrustning Vårdberget Klättring allmänt 1
Sweavenger Via Ferrata - hyra utrustning i dolomiterna Klättring allmänt 5
Jones Utrustning upphittad i Häggsta 23/4 2011 Klättring allmänt 0
luktafotogen Bisarr utrustning? Klättring allmänt 29
paffen Transportav utrustning Yosemite 2011 Klättring allmänt 13
KristianMattiasson Vad kostar komplett utrustning? Klättring allmänt 25
elias.08 Klättring/utrustning i Barcelona Klättring allmänt 5
Peter Lundkvist Lämnad utrustning på Beatelund Klättring allmänt 0
guscha Utrustning/krav för slackline/highline Klättring allmänt 0
klattring utrustning upphittad i häggsta den 19e Klättring allmänt 0
elfizz Tappad utrustning! Klättring allmänt 23
emmis_n Köp av utrustning Klättring allmänt 3
Lollan "Bäst före"-datum på utrustning Klättring allmänt 15
apfaktor Tappad utrustning Klättring allmänt 13
climbingfreaks Komplettera ny utrustning Klättring allmänt 5
Bergström Utrustning för soloklättring Klättring allmänt 28
Henriko Alpin utrustning Klättring allmänt 1
leosmi Utrustning för klättring i Dolomiterna Klättring allmänt 6
rebuz Utrustning Klättring allmänt 3
i-am Clogging, erfarenheter av utrustning??? Klättring allmänt 4
Ehlana Utrustning som behovs Klättring allmänt 4
Sivert Rengöring av utrustning? Klättring allmänt 10
stefkar Utrustning i Barcelona? Klättring allmänt 4
Lottisen utrustning? Klättring allmänt 4
Hinka Snap utrustning ? Klättring allmänt 1
sagaramatha Utrustning i Alperna eller i Sverige? Klättring allmänt 1
21 försvunnen utrustning skevik Klättring allmänt 0
Stulen utrustning! Klättring allmänt 0
Stulen utrustning! Klättring allmänt 2
Via Ferrata- utrustning Klättring allmänt 5
Utrustning till Nissedal Klättring allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.