Utrustning för veka

Som klättrare och tillika nybliven reumatist har jag vissa kompatiblitetsproblem...

Jag får ju snällt inse att klättringen inte blir som förut, men klättra måste jag ju ändå. Frågan är om det finns utrustning som är bättre än annan när det gäller stela, ömma och ibland svullna leder i framför allt händer och fötter. Det är ju inte bara klättrare med reumatism som har lite sådana problem.

Just nu har jag ett par rätt elaka scarpa-skor som är no-no att använda och ett par gamla goa utslitna five ten men som trots det kräver lite för böjda tår för att det ska fungera. Tips på ganska styva men snälla damskor som går att spänna ut ganska mycket? Det finns ingen välsorterad klätterbutik här i stan så att jag har möjlighet att prova mig fram i någon större omfattning.

Just nu har jag en gammal hederlig hink och en grigri att säkra/fira med. Grigrin kräver ju inte särskilt mycket styrka varken vid säkring eller firning, men finns bättre alternativ?
 
Den här tycker jag ska nämnas i sammanhanget: https://www.thebmc.co.uk/booklet-disability-awareness-in-rock-climbing , särskilt eftersom tipset kommer ifrån det häftet. En sak du kan göra med en gri-gri är att förstärka/förlänga plasthandtaget med ett plaströr, då får du en längre hävarm och har lättare att med mindre styrka reglera bromsigheten när du firar ner någon. Att använda en Petzl Freino karbin tror jag också på.

Hoppas du får andra bra tips av andra här på forumet.
 
Lära sig knyta en pålstek med yosemite finish kan va en bra ide. Knyta upp en 8a som man hängt i ett tag kan vara det jävligaste som finns.
 
Ah! Åttan tänkte jag inte ens på! Kanske för att jag i de flesta fall har någon i närheten som kan hjälpa till att knyta loss om det strular... Rensar jag ensam uppifrån kan jag i värsta fall fortsätta vara inknuten tills jag återförenas med de andra (eller plocka av selen)... :cool:

Men Yosemite Finish är noterat, jag föredrar att klara mig själv! ;)
 
Stora skor! Jag har kört med ca 2nr större än jag brukar de sista åren och det går hur bra som helst. Klätterstilen blir ju lite annorlunda då ren listklättring blir hopplöst, men man lär sig ju alternativ.
 
Stora skor! Jag har kört med ca 2nr större än jag brukar de sista åren och det går hur bra som helst. Klätterstilen blir ju lite annorlunda då ren listklättring blir hopplöst, men man lär sig ju alternativ.

Ah, jag trodde det var hart när omöjligt att få det att kännas bra när de blir förstora. Som att klättra i gummistövlar som mamma köpt "för att växa i"... Det kanske handlar om vana och att kunna snöra åt bra runt fötterna?

Har nån testat klättra enklare leder (säg 6a-c) med fivefingers inne/ute? Då har jag ju viss möjlighet att primärt använda de tår som fungerar bäst vid det tillfället. Det kanske blir för mycket punktbelastning eftersom sulan är så mjuk? Det har väl hänt att jag klättrat lite-svårare-än-brant-stig-leder utomhus med tevasandaler för att sätta upp topprep eller liknande, men jag har faktiskt inte testat fivefinger-skorna (teva får 2 stjärnor av tio som klätterskor... ;)).
 
Bromsar av typen ATC-Guide ger bättre effekt än den gamla hederliga hinken.
Funkar också som auto-block vid säkring uppifrån.
http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=BLACKDIAMONDATCGUIDE_N

Jag ska se om jag hittar en att kika på i verkligheten. Jag vill ju gärna ha något som låser repet vid belastning för att slippa hålla emot statiskt när jag säkrar någon som hänger mycket eller är tung, eller firar och av någon anledning måste stanna upp.
 
Hej!

Pröva en sån här:

http://www.edelrid.de/en/Edelrid/Sports/Belay-Devices/Mega-Jul-slate.html

Klarar allt som en BD ATC guide eller Petzl reverso 4 kan plus att den är hjälplåsande, dvs du behöver inte hålla så hårt när du säkrar någon som faller. Dessutom så låser den som en grigri vid firning.

Jag har själv inte prövat den men är sugen!

Med vänliga hälsningar

Kaj
Nog låser den bra! Men jag tycker den är förjäkla bökig att handskas med både vid firning och säkring. Kräver lite styrka och teknik ! Beror självklart på diametern på repet och hur slitet/luddigt det är. Har personligen gått tillbaka till min BD atc guide. Jag misstänker att generation 2 av denna (om det kommer någon) kommer va toppen. Den har allt man kan önska men når inte riktigt hela vägen fram. Jag skulle föreslå att säkra med grigri och fira på åtta/hink.
Mvh, Olle
 
Har nån testat klättra enklare leder (säg 6a-c) med fivefingers inne/ute?

Nej, men jag har kört en hel del barfota och jag antar att 5fingers blir nåt emellan skor och barfota. Absolut INTE rekommenderat om du har värk redan innan du börjar klättra. Men du får en jäkla bra överkroppsträning!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Axel_N Utrustning för utrymning av höghus Klättring allmänt 107
Toblin Vågar man köpa VF utrustning på Decathlon? Klättring allmänt 5
Aros Vart köpa utrustning? Klättring allmänt 9
Laida Hyra utrustning för att klättra Klättring allmänt 2
M33 Kvarglömd utrustning Vårdberget 16/8 Klättring allmänt 2
Shama Utrustning nybörjare Klättring allmänt 8
ölmefors Hittad utrustning Klättring allmänt 1
Henrik.H Nybörjare utrustning Klättring allmänt 26
sunkensson Utrustning funnet vid Simonsberget Klättring allmänt 1
3056Claesson Repellering med utrustning Klättring allmänt 38
gustafmag Utrustning för rep-soloklättring Klättring allmänt 12
Kolkritan Utrustning upphittat på Vårdberget Klättring allmänt 0
Ankaan Duger denna utrustning? Klättring allmänt 2
7S Utrustning till "tillämpad klättring" Klättring allmänt 6
Millow Utrustning för en nybörjare på led Klättring allmänt 48
Carolina76 Utrustning för Sydpelaren, Stetind Klättring allmänt 13
pasfocli Kvarglömd utrustning Vårdberget Klättring allmänt 1
Sweavenger Via Ferrata - hyra utrustning i dolomiterna Klättring allmänt 5
Jones Utrustning upphittad i Häggsta 23/4 2011 Klättring allmänt 0
luktafotogen Bisarr utrustning? Klättring allmänt 29
paffen Transportav utrustning Yosemite 2011 Klättring allmänt 13
KristianMattiasson Vad kostar komplett utrustning? Klättring allmänt 25
elias.08 Klättring/utrustning i Barcelona Klättring allmänt 5
Peter Lundkvist Lämnad utrustning på Beatelund Klättring allmänt 0
guscha Utrustning/krav för slackline/highline Klättring allmänt 0
klattring utrustning upphittad i häggsta den 19e Klättring allmänt 0
elfizz Tappad utrustning! Klättring allmänt 23
emmis_n Köp av utrustning Klättring allmänt 3
Lollan "Bäst före"-datum på utrustning Klättring allmänt 15
apfaktor Tappad utrustning Klättring allmänt 13
climbingfreaks Komplettera ny utrustning Klättring allmänt 5
Bergström Utrustning för soloklättring Klättring allmänt 28
Henriko Alpin utrustning Klättring allmänt 1
leosmi Utrustning för klättring i Dolomiterna Klättring allmänt 6
rebuz Utrustning Klättring allmänt 3
i-am Clogging, erfarenheter av utrustning??? Klättring allmänt 4
Ehlana Utrustning som behovs Klättring allmänt 4
Sivert Rengöring av utrustning? Klättring allmänt 10
stefkar Utrustning i Barcelona? Klättring allmänt 4
Lottisen utrustning? Klättring allmänt 4
Hinka Snap utrustning ? Klättring allmänt 1
sagaramatha Utrustning i Alperna eller i Sverige? Klättring allmänt 1
21 försvunnen utrustning skevik Klättring allmänt 0
Stulen utrustning! Klättring allmänt 0
Stulen utrustning! Klättring allmänt 2
Via Ferrata- utrustning Klättring allmänt 5
Utrustning till Nissedal Klättring allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.