Tappad utrustning!

Hej!
Efter ett lite klantigt misstag så föll minrepbroms med tillhörande karbin ner 8 meter från en klippa och ramlade ner i en sten.
Hur mycket tål karbinerna och repbromsen är det bara att kassera båda, nån av sakerna eller vågar man använda dem som vanligt?
 
Om du använder sökfunktionen hittar du nog ett antal trådar om detta...

Kontentan är väl att de med mycket stor sannolikhet är helt ok att använda, förutsatt att de inte har synliga skador eller att det känns att de inte funkar som förr. (och förutsatt att det är moderna prylar.)

Men en karbin och broms kostar inga stora pengar och skulle någon av dom gå sönder så har du ju ingen backup. Jag skulle inte uppskatta att klättra med någon som sparar misstänkt utrustning för att han läst på internet att det går bra... Bit i det sura och köp nytt som straff för att du fumlat.
 
Du kan ju också fråga dom du säkrar, för ytterligare beslutssstöd.
Det är ju ändå dom som kommer att behöva lita på din utrustning för att klara potentiella förstemansfall.
 
Det är klart att grejorna är OK om de ser OK ut. Löper karbingrinden fortfarande bra? I så fall tycker jag det är onödigt att slänga grejorna. Ge i så fall bort dem till någon med mindre plånbok men större vett.
 
Det är nog inte många som har god kunskap kring den här typen av problem, vi är många som sitter hemma i kammaren och gissar. Man har helt enkelt utgått ifrån att en karbin kan få mikrosprickor eftersom man ser att mikrosprickor kan uppkomma vid slagprov i andra sammanhang. Sprickbildning är rätt svårt att förutse och konsekvenserna kan vara ödestigra.

Det som man vet är att en del karbiner går sönder vid kraftig belastning. Till exempelvis i olyckan då Göran Kropp dog så brast en kabbe (http://klatterforbundet.se/pdf/sakerhet/VantageReport20040530.pdf). För att en olycka ska inträffa och få ödestigra konsekvenser så krävs normalt en mängd samverkande faktorer.
Till exempel:
Rep som tappat dynamiken
Långt mellan säkringarna
Dåliga säkringsplaceringar.
Om man därtill lägger till ett karbinbrott, oavsett orsak så blir konsekvenserna ödestigra.

Tror inte att det är så stor risk för att kabben ska brista efter att man har tappat den. Men det skulle kunna vara en av många anledningar till att en del kabbar brister.

Jag gissar att det krävs att nästan alla av dessa faktorer samverkar för att en kabbe ska kunna brista:
Hög belastning
Tillverkningsfel
Tappad i marken
Välanvännd (leder såsmåningom till utmattning)
Belastning i ogynsamm riktning

8 meter är rätt högt...
 
Det är klart att grejorna är OK om de ser OK ut. Löper karbingrinden fortfarande bra? I så fall tycker jag det är onödigt att slänga grejorna. Ge i så fall bort dem till någon med mindre plånbok men större vett.

För en vanlig karbin, en kam eller så skulle jag resonera likadant. Risken att en osynlig skada gör utrustningen farlig är kanske ett på tusen eller så (gissar bara). Det är ok, jag räknar inte med att mina placeringar eller andras bultar är hundrakommanollnoll-procentiga heller. Vissa situationer kräver att utrustningen backas upp eller att du helt enkelt låter bli att falla. Det hör liksom till spelet.

Men just skruvkarbiner och säkringsdon använder vi ju utan back up. Dessutom är det kanske inte ditt eget liv som hänger på att de fungerar utan kompisens.
Därför räcker inte "99,9% säkert" eller "det är lugnt, det har jag läst på internet" för mig.

Ny broms och karbin kostar under trehundra. Se det som fummelböter.

(Intressantare än att skänka bort prylarna till någon med högre risktagande vore ju att skänka dom till någon med utrustning för att testa hållfasheten...)
 
Jag tror att öppen grind i belastningstillfället är en stor orsak till karbinbrott, speciellt i samband med en "vek" karbin. Det är inte så svårt att komma upp i 7kN vid ett hårt fall.

Det har gjorts flera dragtester på tappade karbiner runt om i världen, både av "amatörer" och av "experter", och jag har inte sett någon som visar på att tappade karbiner som ser ok ut skulle vara svagare än icke tappade. Såvitt jag vet håller ingen på att sammanställa det som görs. Kanske nåt för UIAA, eller nån driven utrustningstillverkare.

Å andra sidan står fallerad utrustning för en så liten del av orsaken till klätterolyckor. Bättre att koncentrera energin på annat.
 
Vet ingenting om klätterutrustning, men desto mer om metaller.

Om du inte ser någon synlig skada nu så är den säkert bra. Nu. Men kombinationen microsprickor och långvarig dynamisk belastning skall inte underskattas. Dödsolyckor har inträffat för att en svetsare lämnat efter sig en spricka för liten för att få in en myrskit i, fem år efter konstruktionen ägde rum. Med belastning upprepad gång efter gång kan en microspricka, om den finns, växa till sig.

Om du nu använder den ett par år till kommer du att glömma att det var just den du tappade. Och microsprickan fortsätter växa. Oftast växer sådana sprickor mycket långsamt i början, men sedan allt snabbare. De sista milimetrarna avverkar sprickan som regel på en sekund, under tung belastning.
 
Jag tror att öppen grind i belastningstillfället är en stor orsak till karbinbrott, speciellt i samband med en "vek" karbin. Det är inte så svårt att komma upp i 7kN vid ett hårt fall.
Här kommer vi till det intressanta.
CE-märkningen kräver 7 KN men Internationella klätterförbundet UIAA kräver sedan flera år 8 KN vid öppen grind. Vi klättrare vill alltså ha högre säkerhet än europanormen, tyvärr så finns det många tillverkare som inte vill uppfylla våra hårdare krav.
 
Det är inte bara sprickor det kan handla om. Om man bankar på eller bänder metall så blir den i allmänhet sprödare, och den sortens materialförändringar påverkar hållfastheten även om man inte kan se det.

Sen är det en annan fråga precis hur mycket det påverkar och om det är kritiskt eller inte.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
apfaktor Tappad utrustning Klättring allmänt 13
Gamling Tappad Alien Klättring allmänt 3
ratfink Tappad karbin..? Klättring allmänt 6
Nedar Tappad kamsäkring Klättring allmänt 4
engstrom Tappad klocka,Ekoberget Klättring allmänt 0
avslutad120814 tappad klocka häggsta!! Klättring allmänt 1
AnnaBacklund Nyckel tappad vid Bistaberget Klättring allmänt 0
Axel_N Utrustning för utrymning av höghus Klättring allmänt 107
Toblin Vågar man köpa VF utrustning på Decathlon? Klättring allmänt 5
Aros Vart köpa utrustning? Klättring allmänt 9
Laida Hyra utrustning för att klättra Klättring allmänt 2
M33 Kvarglömd utrustning Vårdberget 16/8 Klättring allmänt 2
Shama Utrustning nybörjare Klättring allmänt 8
ölmefors Hittad utrustning Klättring allmänt 1
moiran Utrustning för veka Klättring allmänt 15
Henrik.H Nybörjare utrustning Klättring allmänt 26
sunkensson Utrustning funnet vid Simonsberget Klättring allmänt 1
3056Claesson Repellering med utrustning Klättring allmänt 38
gustafmag Utrustning för rep-soloklättring Klättring allmänt 12
Kolkritan Utrustning upphittat på Vårdberget Klättring allmänt 0
Ankaan Duger denna utrustning? Klättring allmänt 2
7S Utrustning till "tillämpad klättring" Klättring allmänt 6
Millow Utrustning för en nybörjare på led Klättring allmänt 48
Carolina76 Utrustning för Sydpelaren, Stetind Klättring allmänt 13
pasfocli Kvarglömd utrustning Vårdberget Klättring allmänt 1
Sweavenger Via Ferrata - hyra utrustning i dolomiterna Klättring allmänt 5
Jones Utrustning upphittad i Häggsta 23/4 2011 Klättring allmänt 0
luktafotogen Bisarr utrustning? Klättring allmänt 29
paffen Transportav utrustning Yosemite 2011 Klättring allmänt 13
KristianMattiasson Vad kostar komplett utrustning? Klättring allmänt 25
elias.08 Klättring/utrustning i Barcelona Klättring allmänt 5
Peter Lundkvist Lämnad utrustning på Beatelund Klättring allmänt 0
guscha Utrustning/krav för slackline/highline Klättring allmänt 0
klattring utrustning upphittad i häggsta den 19e Klättring allmänt 0
emmis_n Köp av utrustning Klättring allmänt 3
Lollan "Bäst före"-datum på utrustning Klättring allmänt 15
climbingfreaks Komplettera ny utrustning Klättring allmänt 5
Bergström Utrustning för soloklättring Klättring allmänt 28
Henriko Alpin utrustning Klättring allmänt 1
leosmi Utrustning för klättring i Dolomiterna Klättring allmänt 6
rebuz Utrustning Klättring allmänt 3
i-am Clogging, erfarenheter av utrustning??? Klättring allmänt 4
Ehlana Utrustning som behovs Klättring allmänt 4
Sivert Rengöring av utrustning? Klättring allmänt 10
stefkar Utrustning i Barcelona? Klättring allmänt 4
Lottisen utrustning? Klättring allmänt 4
Hinka Snap utrustning ? Klättring allmänt 1
sagaramatha Utrustning i Alperna eller i Sverige? Klättring allmänt 1
21 försvunnen utrustning skevik Klättring allmänt 0
Stulen utrustning! Klättring allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.