Utrustning till "tillämpad klättring"

Jag gillar att vandra i svår terräng gärna i landskap med skog och mycket berg i dager s a s.
När jag kommer till en bergslänt brukar jag, om gud vill och vädret tillåter, fira ned mig. utrustningen jag använder mig av är rep, hake med låsning, slinga och en åtta. Mest för att det är kul.
Jag är dock inte så bevandrad i klättring så ska jag uppför blir det freestyleklättring med rep i livremmen till ryggsäcken som väntar på backen.

med den utrustning jag redan har med mig för nedfirning kan jag nyttja den på nåt smart sätt för att säkra min väg upp?


Förbehåll:
Nej jag har aldrig gått nån klätterkurs. Nedfirning kan jag dock bra. Klättrar uppför gör jag sällan då jag bedömmer att det är säkrare att gå runt och att ryggan oftast är tung samt jag skulle dö innombords om jag rev sönder den. :)
Är jag ute utnyttjar jag utrustningen mellan 0-1% av tiden. Så finns det enkla, lätta, billiga lösningar tar jag gärna dem.
 
Är det repklättring eller repsäkrad klättring du är ute efter?

Gissar att det är att klättra tillbaka upp på repet, eller åtminstone säkrad i repet när du kravlar dig tillbaka upp? I det senare fallet kan du köra på dubbelt halvslag i karbinen, som i sin tur sitter i slingan som jag gissar att du använde som sele när du firade. För att klättra på fritt hängane rep behöver du nån typ av klämma eller prussik snöre och 2-3 karbiner.
 
1. Tja!

2. Hur säkra du repet som du använder vid ner firning.

3. Du kan lätt ta dig tillbaks på nerfirnings repet. Finns olika tekniker för det.

4. Att ta sig upp för ett berg säkert utan ett top säkrat rep är svårare. Inte omöjligt.

Kort fattat . Ena änden förankrad vid foten (enligt konsten alla regler). Du sitter fast i repet när förankringen med en anordning som låser vid belastning. Sen klättrar du upp. Men på vägen upp sätter du fast säkringar mellan dig och forankringen. Faller du faller du kanske inte ner i backen.
När du väl är upp sitter det utrustning för några tusen fast i berget. Dessa kan du lämna om du vill. Men din backning är kvar nere på backen. Har du ett till rep kan du fira ner och hämta backningen.
Då kan du även ta med utrustningen som sitter fast i berget. Har du ett rep som Frodo och sam är det bara att dra i änden så lossnar för ankringen (standplatsen vid foten av berget).

5. Jag brukar gå runt.

6. Jag punktar upp allt . För efter att jag läst din presentation är jag övertygad om att du är en sådan kille som slänger sig ner i skydd och därefter med vandrapinnen försöker skjuta ner ett låtsas plan när någon skriker "FLYG!!!!!".... Har jag rätt eller?

7. Klättra inte själv om du inte har 200% koll på vad du sysslar med.
 
En smärre detalj, man behöver inte ett extra rep för att fira ned och rensa sina säkringar, det krävs bara att man gör detta innan man klättrar längre än repets halva längd. Det är förstås inte ett tänkbart alternativ att lämna all utrustning inkl repet kvar och bara gå vidare.

Dessutom, om man leder repsolo, så ska man naturligtvis rimligen vara en ganska erfaren klättrare, många leder ganska hårda turer men repsolar aldrig p g a det är svårare och en del ytterligare risker.
 
Är det repklättring eller repsäkrad klättring du är ute efter?

Gissar att det är att klättra tillbaka upp på repet, eller åtminstone säkrad i repet när du kravlar dig tillbaka upp? I det senare fallet kan du köra på dubbelt halvslag i karbinen, som i sin tur sitter i slingan som jag gissar att du använde som sele när du firade. För att klättra på fritt hängane rep behöver du nån typ av klämma eller prussik snöre och 2-3 karbiner.

Exakt så brukar jag göra om jag vill ta mig upp för mitt rep igen. Oftast går jag dock inte samma väg tillbaka. MAO är det repsäkrad klättring jag är ute efter, när jag skall upp för "ospårad terräng" s a s.

1. Tja!

2. Hur säkra du repet som du använder vid ner firning.

3. Du kan lätt ta dig tillbaks på nerfirnings repet. Finns olika tekniker för det.

4. Att ta sig upp för ett berg säkert utan ett top säkrat rep är svårare. Inte omöjligt.

Kort fattat . Ena änden förankrad vid foten (enligt konsten alla regler). Du sitter fast i repet när förankringen med en anordning som låser vid belastning. Sen klättrar du upp. Men på vägen upp sätter du fast säkringar mellan dig och forankringen. Faller du faller du kanske inte ner i backen.
När du väl är upp sitter det utrustning för några tusen fast i berget. Dessa kan du lämna om du vill. Men din backning är kvar nere på backen. Har du ett till rep kan du fira ner och hämta backningen.
Då kan du även ta med utrustningen som sitter fast i berget. Har du ett rep som Frodo och sam är det bara att dra i änden så lossnar för ankringen (standplatsen vid foten av berget).

5. Jag brukar gå runt.

6. Jag punktar upp allt . För efter att jag läst din presentation är jag övertygad om att du är en sådan kille som slänger sig ner i skydd och därefter med vandrapinnen försöker skjuta ner ett låtsas plan när någon skriker "FLYG!!!!!".... Har jag rätt eller?

7. Klättra inte själv om du inte har 200% koll på vad du sysslar med.

1. tja!
2. Vanligen kring två träd som jag bedömer vara tillräckligt starka med stroppar och 2 karbinhakar i änden som jag låter repet löpa i. Dessa skarvas tillräckligt långa så att dessa och inte repet skaver mot kanten. Resten enligt tidigare.
3. mmm det blir oftast så, men då börjar det kännas som mer övning än äventyr tyvärr...det är lite det jag vill slippa.
4. Det är nån sådan kunskap jag vill ha. Men det känns lite B att läsa på Internet och kolla youtubevideor för att missa nåt väsentligt bara för att spräcka skallen. Då kan jag lika gärna gå en kurs och fortsätta med att bara kolla porr på the internetz.:) Repet däremot som Frodo har får du gärna länka webbshopen till.
5. Jag med, men ibland ser man vissa avsatser man bara måste ned för.
6. Vilken tur annars skulle jag inte kunna uppfatta det du skriver. Jag använder inte vandringspinne främst för att den saknar projektiler och därmed inte kan skjuta ned flygplan. Kan inte minnas att jag skrev kön i presentationen. Men annars har så rätt - 1000 forumpoäng till dig. Tyvärr kommer jag inte läsa din presentation eller göra någon djupare analys av dig. Men jag tackar dig för replikerna.
7. ok ok.
En smärre detalj, man behöver inte ett extra rep för att fira ned och rensa sina säkringar, det krävs bara att man gör detta innan man klättrar längre än repets halva längd. Det är förstås inte ett tänkbart alternativ att lämna all utrustning inkl repet kvar och bara gå vidare.

Dessutom, om man leder repsolo, så ska man naturligtvis rimligen vara en ganska erfaren klättrare, många leder ganska hårda turer men repsolar aldrig p g a det är svårare och en del ytterligare risker.

mm Fast vanligtvis låter jag repet ligga dubbelt i åttan så kan jag ju dra ur repet ur fastsäkringen i toppen och bara lämna några stroppar och hakar kvar.

Jo det är klart det är bra att vara fler än ensam. Tar mig dock aldrig vatten över huvudet - är inte självmordsbenägen eller dåre.
 
1. Tack att du fortsätter i samma stil för då förstår jag också
Några korta saker bara.

2. Antar att du hämtar stroparna sedan för allemansrättens skull. Men i princip kan du bara lägga repet ett stor träd och fira ner och sen dra ner repet. Men det har hänt olyckor med att träd lossnat.

4. Det verkar ju vara en mycket sund inställning.

Och frodo fick repet av någon tjej.

5. 1-0 till dig tog nog för givet att du till hörde det manliga könet. Bra att inte läser min presentation, finns inget vettigt där.

Angående mezznrs inlägg. Skulle du börja solo leda bör du skaffa dig en gri gri(självsäkrande) istället för åttan. Den är för enkelrep. Då kan du ta dig upp och ner utan lämna utrustning. Utan endast tid.
 
1. Tack att du fortsätter i samma stil för då förstår jag också
Några korta saker bara.

2. Antar att du hämtar stroparna sedan för allemansrättens skull. Men i princip kan du bara lägga repet ett stor träd och fira ner och sen dra ner repet. Men det har hänt olyckor med att träd lossnat.

4. Det verkar ju vara en mycket sund inställning.

Och frodo fick repet av någon tjej.

5. 1-0 till dig tog nog för givet att du till hörde det manliga könet. Bra att inte läser min presentation, finns inget vettigt där.

Angående mezznrs inlägg. Skulle du börja solo leda bör du skaffa dig en gri gri(självsäkrande) istället för åttan. Den är för enkelrep. Då kan du ta dig upp och ner utan lämna utrustning. Utan endast tid.
2. Japp i dagsläget finns inget förutom en kniv på botten av en sjö som jag gör anspråk på när den hittas.

4. Tack, får kolla upp det där med repet då :)

5. Nja, din magkänsla var rätt.

Tack för tipset skall kolla upp det där!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Utrustning till Nissedal Klättring allmänt 4
Axel_N Utrustning för utrymning av höghus Klättring allmänt 107
Toblin Vågar man köpa VF utrustning på Decathlon? Klättring allmänt 5
Aros Vart köpa utrustning? Klättring allmänt 9
Laida Hyra utrustning för att klättra Klättring allmänt 2
M33 Kvarglömd utrustning Vårdberget 16/8 Klättring allmänt 2
Shama Utrustning nybörjare Klättring allmänt 8
ölmefors Hittad utrustning Klättring allmänt 1
moiran Utrustning för veka Klättring allmänt 15
Henrik.H Nybörjare utrustning Klättring allmänt 26
sunkensson Utrustning funnet vid Simonsberget Klättring allmänt 1
3056Claesson Repellering med utrustning Klättring allmänt 38
gustafmag Utrustning för rep-soloklättring Klättring allmänt 12
Kolkritan Utrustning upphittat på Vårdberget Klättring allmänt 0
Ankaan Duger denna utrustning? Klättring allmänt 2
Millow Utrustning för en nybörjare på led Klättring allmänt 48
Carolina76 Utrustning för Sydpelaren, Stetind Klättring allmänt 13
pasfocli Kvarglömd utrustning Vårdberget Klättring allmänt 1
Sweavenger Via Ferrata - hyra utrustning i dolomiterna Klättring allmänt 5
Jones Utrustning upphittad i Häggsta 23/4 2011 Klättring allmänt 0
luktafotogen Bisarr utrustning? Klättring allmänt 29
paffen Transportav utrustning Yosemite 2011 Klättring allmänt 13
KristianMattiasson Vad kostar komplett utrustning? Klättring allmänt 25
elias.08 Klättring/utrustning i Barcelona Klättring allmänt 5
Peter Lundkvist Lämnad utrustning på Beatelund Klättring allmänt 0
guscha Utrustning/krav för slackline/highline Klättring allmänt 0
klattring utrustning upphittad i häggsta den 19e Klättring allmänt 0
elfizz Tappad utrustning! Klättring allmänt 23
emmis_n Köp av utrustning Klättring allmänt 3
Lollan "Bäst före"-datum på utrustning Klättring allmänt 15
apfaktor Tappad utrustning Klättring allmänt 13
climbingfreaks Komplettera ny utrustning Klättring allmänt 5
Bergström Utrustning för soloklättring Klättring allmänt 28
Henriko Alpin utrustning Klättring allmänt 1
leosmi Utrustning för klättring i Dolomiterna Klättring allmänt 6
rebuz Utrustning Klättring allmänt 3
i-am Clogging, erfarenheter av utrustning??? Klättring allmänt 4
Ehlana Utrustning som behovs Klättring allmänt 4
Sivert Rengöring av utrustning? Klättring allmänt 10
stefkar Utrustning i Barcelona? Klättring allmänt 4
Lottisen utrustning? Klättring allmänt 4
Hinka Snap utrustning ? Klättring allmänt 1
sagaramatha Utrustning i Alperna eller i Sverige? Klättring allmänt 1
21 försvunnen utrustning skevik Klättring allmänt 0
Stulen utrustning! Klättring allmänt 0
Stulen utrustning! Klättring allmänt 2
Via Ferrata- utrustning Klättring allmänt 5
vandrafjäll Vilka kängor till mina stegjärn? Klättring allmänt 17
Hagge17 Från vandring till klättring Klättring allmänt 3
dmchris Alternativa karbiner till Edelrid Megajul Klättring allmänt 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...