Paddelflottör - uppblåsbar eller skumplast?

Så intressant diskussion på gång att jag känner mig lockad att delta. :)

Av de olika räddningsmetoderna för ensampaddlare verkar sidouppstigning (där man stiger upp vid sittbrunnen, sätter sig och tar båda benen in från samma sida) aningen instabilt, lika så rodeoräddningen som börjar från aktern (där kroppstyngden lätt får fören att stiga och kajaken att välta).

Själv har jag tränat rodeoräddning som är en mellanvariant av dessa två, dvs att jag sparkar upp mig på akterdäck, kastar ena benet över till andra sidan och fortsätter som vanlig rodeoräddning. (Precis samma teknik som Gordon Brown visar i sin nyaste video.)

Den klassiska flottörräddningen med flottören som utriggare anser jag vara rätt värdelös då det gäller... oavsett all den extra tid som går åt så fungerar den för mig mycket mindre pålitligt än rodeoräddningen och samtidigt använder jag mer krafter som kunde komma till nytta senare. I träningssammanhang har jag oftare misslyckats med flottörräddning än rodeoräddning.

Orsakerna till att jag ändå alltid har flottören med mig är två: 1) Lyckas inte rodeoräddningen kan "re-entry and roll" fungera, men är man trött och utan bombsäker roll så fungerar flottören som ett utmärkt hjälpmedel. Man behöver inte blåsa flottören full, rätt liten mängd luft räcker till att tvinga paddelbladet i rätt vinkel och startläge för en C2C roll och lite mer luft ger mer bärkraft om man inte riktigt har "hip flick" i sync med paddeldraget. Blåser man inte flottören full kan man i nödfall även paddla några paddeltag med flottören monterad, och flottören får man också loss och stuvad utan att tömma den. 2) En uppblåsbar flottör fungerar utmärkt som dyna i campingsammanhang, förutsatt att man har hållit den torr. (Jag förvarar min i sittbrunnen där den i regel hålls torr.)
 
Åter till trådskaparens fråga

Litet hopp bakåt:
Skumflottörer - hur bra är det egentligen att använda dem som sittdynor mm? En flytväst ska man ju inte sitta på, det ska visst slita hårt. Eller så använder man den och accepterar att livslängden blir kortare.
Själv kan jag tycka att skumflottören verkar rätt smidigt. Man slipper ju allt bök med att blåsa upp den och den kan användas till flera saker.
 
Litet hopp bakåt:
Skumflottörer - hur bra är det egentligen att använda dem som sittdynor mm? En flytväst ska man ju inte sitta på, det ska visst slita hårt. Eller så använder man den och accepterar att livslängden blir kortare.
Själv kan jag tycka att skumflottören verkar rätt smidigt. Man slipper ju allt bök med att blåsa upp den och den kan användas till flera saker.

Om du gör en flottör själv så bestämmer du alla mått och egenskaper, och så blir det billigare.

Jag hör till dom som använder flytvästen till lite av varje och "accepterar att livslängden blir kortare".
Men jag har en enkel och billig flytväst och gråter inte när jag får köpa ny.

thomas
 
Litet hopp bakåt:
Skumflottörer - hur bra är det egentligen att använda dem som sittdynor mm? En flytväst ska man ju inte sitta på, det ska visst slita hårt. Eller så använder man den och accepterar att livslängden blir kortare.
Själv kan jag tycka att skumflottören verkar rätt smidigt. Man slipper ju allt bök med att blåsa upp den och den kan användas till flera saker.

Om vi bortser från frågan om hur de påverkas av att man sitter på dem, finns det en fråga till:

Hur säkra att du kan anväda den om du satt på den. När du vurpar på riktigt, och det gungar på vattnet, riskerar du att saker trillar ur kajaken. Jag vet folk som förlorat sina sittdynor vid vurpan. Om sittdynan dessutom var din tilltänkta flottör, så har du förlorat den med.

Så du måste då fästa den på något sätt inne i kajaken, och utan att ha för långa linor där inne som du kan fastna i. Och på ett sätt som gör det lätt att komma åt att ta loss den när du är i vattnet.

--- Mats --
 
Vad kan tjockleken vara på en skumflottör? 5 cm? Med en sån som sittdyna i en Tahe Greenland har man plötsligt en sitontop :)

Säkring av padldar, flottörer mm kan också vara omvänd. Gick ur en gång meterhöga vågor. Fick kajaken bogserad in till land medan jag lugnt kunde driva in mot sandstranden (Vi var flera som gick ur) med paddeln i handen. Paddeln satt fast i kajaken med en lina. Bra i början när jag höll i både kajak och paddel men vid bogseringen blev den en belastning. Tur att linan inte snärtade upp i ansiktet när den slets av...
 
Vad kan tjockleken vara på en skumflottör? 5 cm? Med en sån som sittdyna i en Tahe Greenland har man plötsligt en sitontop :)

Säkring av padldar, flottörer mm kan också vara omvänd. Gick ur en gång meterhöga vågor. Fick kajaken bogserad in till land medan jag lugnt kunde driva in mot sandstranden (Vi var flera som gick ur) med paddeln i handen. Paddeln satt fast i kajaken med en lina. Bra i början när jag höll i både kajak och paddel men vid bogseringen blev den en belastning. Tur att linan inte snärtade upp i ansiktet när den slets av...

Ledsen, jag missförstår dig nog den här gången med. Hängde du kvar i paddeln som var fäst i kajaken medans den blev bogserad?

--- Mats ---
 
Mitt fel - är uppenbarligen inte bra nog på att förklara :( (eller korrekturläsa)

Höll i paddeln, den satt fast i kajaken via en paddelsäkringslina. Jag låg och flöt med paddeln i ena handen, den andra höll jag i kajaken. En kompis kom fram, hakade fast bogserlinan i kajaken för att bogsera in den. Det var inte någon fara för mig: 14 grader i vattnet, sandstrand, tillräckligt låga vågor för att inte vara någon fara, vågor som går in mot stranden men inte brytande längst in. Bra lärdom helt enkelt på att gå ur och vara i vattnet. Höll på att fippla med att få loss säkringslinan men gick inget vidare. När nästa våg kom drog kajakerna iväg medan jag stannade kvar. Linan gick av och snärtade till. Tack och lov inte upp mot ansiktet. Så nu är jag misstänksam mot alla linor som ska säkra paddlar, går de att lossa på när det verkligen behövs?
 
Vad kan tjockleken vara på en skumflottör? 5 cm?

Denna köpte jag, lite dyr, nästa gör jag själv. Måtten i cm är 45 X 20 x 8.
Seattle Sports Paddelflottör BoosterBlox II

http://www.kajaksidan.se/ (One Design Centers kajakprylar) kolla under säkerhet

Jag har en lite plastkarbinhake på säkringslinan till paddeln. Den sitter i paddeln. Lätt att lossa.
Använder sällan säkringslinan till paddeln. Men den finns redo. Jag har inte varit ute i så mycket busväder men linan bör väl åtminstone klara krafter som kan uppstå mellan drivande kajak och drivande paddel. Bogsering kanske kräver andra dimensioner. Men det blir ju tungt för den som bogserar. Fördelen med säkringslinan är väl åtminstone 2, bromsar en herrelös kajak och bekvämt att bara lägga paddeln i vattnet vid pauser. Men det finns visst nackdelar också, man kan trassla in sig och man kan, som du var nära, få en snärt av den om den brister. Jag har ingen som helst erfarenhet av detta, bara läst mig till.

Vad gäller bogsering och simma tror jag inte att det kan göras särskilt långt. Bättre att försöka ta sig ombord igen. Innan man blir nedkyld och trött.

thomas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslutat_17_06_20 Paddelflottör grönlandspaddel och bra pump Paddling allmänt 11
Lasse Be Paddelflottör Paddling allmänt 4
ANDBEN Ensamräddning med paddelflottör Paddling allmänt 10
Strmbrg DIY-Paddelflottör Paddling allmänt 3
viavescovile01 KONSTRUKTION AV PADDELFLOTTÖR Paddling allmänt 1
Fiskens Uppblåsbar eller med ram? Paddling allmänt 25
dmitrij 2-manns uppblåsbar kajak Paddling allmänt 11
Nirrebosse Uppblåsbar flytväst. Paddling allmänt 6
Jote Uppblåsbar kajak - Advanced Elements Paddling allmänt 9
watchEm Tips på uppblåsbar kajak! Paddling allmänt 2
Niak65 Uppblåsbar kanot/kajak Paddling allmänt 18
hs Uppblåsbar kajakbrygga? Paddling allmänt 1
Dalafimp Köpa uppblåsbar kajak/kanot. Paddling allmänt 5
JohanLund Uppblåsbar kanot? Paddling allmänt 11
Tobbelar Uppblåsbar kajak?? Paddling allmänt 8
Ullis71 Vikbar/uppblåsbar kajak Paddling allmänt 18
peter1969 Uppblåsbar flytväst? Paddling allmänt 35
guhj Hyra uppblåsbar (eller möjligen falt-) kajak? (Sthlm) Paddling allmänt 2
tums Fördelar med uppblåsbar kajak Paddling allmänt 58
David_ uppblåsbar kajak Paddling allmänt 8
Monica P Uppblåsbar kanot SEVYLOR Paddling allmänt 10
bengtfalke Uppblåsbar kajak Paddling allmänt 1
lilonjo uppblåsbar kanot Paddling allmänt 8
traser Uppblåsbar kajak Paddling allmänt 18
realout Flottör - fast eller uppblåsbar? Paddling allmänt 1
1145 Packsäck/flythjälp - konisk och uppblåsbar Paddling allmänt 5
bunte Uppblåsbar rysk kajak... Paddling allmänt 9
blondin Uppblåsbar kajak Paddling allmänt 9
torbjorn Uppblåsbar kajak Paddling allmänt 2
uppblåsbar flytväst Paddling allmänt 5
HjalmarGL Bergans Ally, tips ang 16,5 eller 17? Paddling allmänt 7
Schwemil Rodervajer eller Roderlina? Paddling allmänt 6
stefan.svard Prijon Kodiak eller Grizzly ? Paddling allmänt 5
tango Billig grönlandspaddel, gärna kolfiber (eller glasfiber)? Paddling allmänt 12
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
MartinR Kajakpaddel till barn, vingpaddel eller inte? Paddling allmänt 4
Camomilchen Aktivitetsklocka eller liknande Paddling allmänt 16
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Rastabob Härån eller Lagan med packraft? Paddling allmänt 3
Quantumlight tipps för Å eller älv paddlingsled Paddling allmänt 13
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
Ralphandersson Vento Arc 4.9 Eller Havspaddeln Jokkmokk till hustruns skärgårdspaddling? Paddling allmänt 3
PK Neelix Är det någon som har erfarenhet av Oru eller Nortik? Paddling allmänt 10
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Wibrån Transportkapellets vara eller inte vara vid bilfärd Paddling allmänt 13
CAX MRS Adventure X2 ISS eller Alpacka Oryx? Paddling allmänt 4
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15
Andreas80 Tahe Reval Midi eller annan första kajak? Paddling allmänt 5
erik_sylvan Vet ni något om kajakerna Ramberg eller Wassara Paddling allmänt 1
paddla Kajakpaddel – alu eller glasfiber i skaftet? Paddling allmänt 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.