Lundhags Bjerg Low

Någon som har använt Lundhags Bjerg Low ett tag och har något att säga om hållbarheten på dem, är det liksom värt att köpa ett par skor som är gjorda för att kunna byta sula, eller är hela skon ändå utliten när sulan är slut, och hur pass vattentåliga är dem?
Jag undrar också vilken typ av läst de har? Jag har platta och breda fötter, så när det gäller kängor från Lundhags så passar Optiläst bast för mig.

Jag har ett par Salomon X Alp som varit väldigt sköna och sitter perfekt på mina fötter, men sulan är mer eller mindre helt blanksliten efter två års användning, annars är dem i rätt bra skick och fortfarande vattentäta.

Jag skickade frågan angående Lästen till Lundhags support, och fick svar från Brav/Lundhags att OMNI-serien har Trail-lästen som ska vara medium bred, och ger gått om plats för tårna.
Men de kunde inte riktigt rekommendera någon storlek, utan hänvisad bara till Lundhags storlekstabell.
Så man får väl ta hem några olika storlekar och prova helt enkelt.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Har du kollat med en seriös skomakare? Gick med mina till en som fixade mina 7 är gamla Merrel vilka hade börjat läcka och där sulan var hala som gamla sommardäck på svartis. Kostade några hundringar.

Har ett par Bjerg och storleken är samma som mina Proffessional, sitter bra och känns något rymligare i tåboxen än kängorna.
När det gäller vatten så är de inte helt täta, men det tar ett tag innan de läcker in. Det bästa är att det funkar lika bra som kängorna, byt innersula och strumpor så känns de torra igen då de knappt suger åt sig nån väta.

Har ett par Bjerg och storleken är samma som mina Proffessional, sitter bra och känns något rymligare i tåboxen än kängorna.
När det gäller vatten så är de inte helt täta, men det tar ett tag innan de läcker in. Det bästa är att det funkar lika bra som kängorna, byt innersula och strumpor så känns de torra igen då de knappt suger åt sig nån väta.

Nä, jag förstår att e inte är helt täta, men jag antar att man kan smörja in skorna om man vill ha lite bättre vattentålighet.
Jag funderar också på hur hållbar den där gummiranden som går runt hela skon är?

Besviken

Har köpt två par för det är den bästa kängan jag haft i mitt liv. Bästa i aspekten att de är sköna att gå och använda. De härliga och njutbara att vandra i. Men till min irritation så märker jag att de tar in vatten på utsidan av foten mellan sula och läder. Kängspektaklena är inte täta. Har påtalat det för Lundhags som tog in kängorna på översyn. Men de läcker lika mycket nu som innan. Men det måste väl vara basic för en kängtillverkare att kunna bygga skon så den är tät?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips