Utrustning allmänt Annat om utrustning

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2017-02-21, 22:15
Engblom Engblom är inte uppkopplad

Är på detta forumet och röjer

http://forums.outdoorsdirector ... -from-Sweden
Svara med citat
Gammal 2017-03-04, 08:01

Hej alla följare .
Nu har jag betalat $60 för jaktlicens på små djur i Alaska.
Och köpt Slug , 9P (Hjorthagen) och US 6..
Och fyllt i en Form 6nia blankett .
Och så nu skickar jag iväg 6nian+kopia på jaktlicensen och fyller i hur mycket och vad för amunition jag tar med mig.
Så får vi se om detta räcker för att ta med hagelgevär med sig till Alaska.
Det ska räcka enligt gubbar som vet i Alaska.
Svara med citat
Gammal 2017-03-04, 10:35
carvingkimbo carvingkimbo är inte uppkopplad

Tråkigt svar, men det är i princip omöjligt rent praktiskt att exportera skjutvapen från Sverige till USA som privatperson.
Blir så otroligt mycket lättare för dig att köpa vad du behöver i vapenväg på plats.
Svara med citat
Gammal 2017-03-04, 11:27

Vad har du för erfarenhet på detta .
Man ska ju kunna ta med sig sitt eget gevär för att jaga i Alaska .
Svara med citat
Gammal 2017-03-04, 11:37
carvingkimbo carvingkimbo är inte uppkopplad

Att ta med sitt svenska jaktvapen till Alaska har jag ingen erfarenhet av. Desto mer erfarenheter kring import/export vilket ju iofs är en annan sak. Med de erfarenheterna så skulle iaf inte jag chansa på att det löser sig så som du planerat, men jag håller tummarna för att det går vägen för dig.
Svara med citat
Gammal 2017-03-04, 11:51

Vi får vänta och se , jag hör av mig .
Men det är ändå konstigt att ingen vet och eller gjort något liknande här .
Svara med citat
Gammal 2017-04-08, 13:39

Nu har USA hört av sig att blankett form 6nia är under utredning . Får vänta ca 8-10 veckor . Så ska det förhoppningsvis vara klart att ta med mig mitt hagelgevär till Alaska . Flygbiljetten är bokad och ​betald flyger från Stockholm 30/8 och hem 28/9 . vandrarhem i Fairbanks är bokad i 3 nätter så att jag kan proviantera . OBS jag åker ensam alla andra har dragit sig ur . Vill gärna ha med någon fler ögon ser mer .
Svara med citat
Gammal 2017-04-08, 14:30
TROY GARNER TROY GARNER är inte uppkopplad

Häftigt KAMERA med va?
Svara med citat
Gammal 2017-04-08, 15:55
Avslutat Medlemskap 201709 Avslutat Medlemskap 201709 är inte uppkopplad

Har jag förstått saken rätt,

En Engblom vill åka till Alaska där han köpt mark. Han har funderingar kring själva arrangemanget och behöver råd. I akt och syfte att få råd registrerar han sig på detta utmärkta forum. Han vill ta med sig en bössa för att försvara sig mot ondsinta björnar och behöver alltså råd.
Tanken är även att köpa en bil så han kan transportera sig och två glada vänner till detta äventyr. En av vännerna förmodas ska fiska medan den andre hämtar vatten som jag förstod det.
En motorsåg skall även införskaffas för att raskt bygga en stuga. Stugan som kommer att byggas planeras även besökas nästa år men då på tre månader. Som trådskaparen poängterar är vederbörandes kunskaper i det engelska språket ringa och behöver även där hjälp.

Nu börjar det bli intressant. En rad av våra ständigt beredda vänner här på forumet tillskyndar med goda råd varvid tråden kan löpa på.

Jag funderar på om inte även jag ska bidra med något välmenande medan jag fyller på det halvtomma glaset med en gul vätska.

Tja, det ska väl vara det här med motorsåg då som jag är bekant med.

En väl slipad kedja är en källa till glädje i motorsågandets ädla konst. Så medtag även en rundfil i rätt dimension i förhållande till kedjan och gärna filmall därtill. Beträffande flatfil till underställningsklackarna även kallat ryttarna så ger jag rådet att inte fila ner mer än nödvändigt då sågen tenderar hugga och kasta.

Ja så där, nu har även jag bidragit med ett litet välmenande råd,

Skål på er föressten! 🦊🍸
Svara med citat
Gammal 2017-04-08, 18:29

Citat:
Ursprungligen postat av Mbatikopio Visa inlägg
Har jag förstått saken rätt,

En Engblom vill åka till Alaska där han köpt mark. Han har funderingar kring själva arrangemanget och behöver råd. I akt och syfte att få råd registrerar han sig på detta utmärkta forum. Han vill ta med sig en bössa för att försvara sig mot ondsinta björnar och behöver alltså råd.
Tanken är även att köpa en bil så han kan transportera sig och två glada vänner till detta äventyr. En av vännerna förmodas ska fiska medan den andre hämtar vatten som jag förstod det.
En motorsåg skall även införskaffas för att raskt bygga en stuga. Stugan som kommer att byggas planeras även besökas nästa år men då på tre månader. Som trådskaparen poängterar är vederbörandes kunskaper i det engelska språket ringa och behöver även där hjälp.

Nu börjar det bli intressant. En rad av våra ständigt beredda vänner här på forumet tillskyndar med goda råd varvid tråden kan löpa på.

Jag funderar på om inte även jag ska bidra med något välmenande medan jag fyller på det halvtomma glaset med en gul vätska.

Tja, det ska väl vara det här med motorsåg då som jag är bekant med.

En väl slipad kedja är en källa till glädje i motorsågandets ädla konst. Så medtag även en rundfil i rätt dimension i förhållande till kedjan och gärna filmall därtill. Beträffande flatfil till underställningsklackarna även kallat ryttarna så ger jag rådet att inte fila ner mer än nödvändigt då sågen tenderar hugga och kasta.

Ja så där, nu har även jag bidragit med ett litet välmenande råd,

Skål på er föressten! 🦊🍸
Stämmer bra allting . Skål på dig .
Svara med citat
Gammal 2017-04-13, 15:44

Nu har jag fått tillbaka min 6nia blankett godkänd och signerad . Så nu ska jag ringa flygbolaget och tala om vilket datum jag ska flyga till Alaska med mitt hagelgevär
Svara med citat
Gammal 2017-04-13, 15:57
Avslutat Medlemskap 201709 Avslutat Medlemskap 201709 är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Engblom Visa inlägg
Nu har jag fått tillbaka min 6nia blankett godkänd och signerad . Så nu ska jag ringa flygbolaget och tala om vilket datum jag ska flyga till Alaska med mitt hagelgevär
Härligt!

Skulle vilja hänga med och göra en dokumentärfilm om det här äventyret men tyvärr är den enda kamera jag har en gammal 8 mm som jag ärvde av farsan. 🤠

Lycka till och berätta för oss. Vi som blev kvar.
👍🏻
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:02.

Logga in