Visa ett inlägg
Gammal 2016-04-22, 08:19
Onesport Onesport är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Erixolen Visa inlägg
Vi ska sedan vidare upp mot Låktatjåkka-stationen. Är det jobbig terräng att hålla höjd i för att gena till stigen upp mot Låkta (återigen utifrån en 8-årings perspektiv)?
Jag har passerat åt det hållet tre gånger, vid två tillfällen har jag kommit från Kärkevagge och försökt hålla höjd och en gång kom jag direkt från Vassijaure och tänkte hålla mig på stigen hela vägen.

Om ni kommer ut från Kärkevagge så skulle jag nog föreslå att ni försöker hålla höjd så gott det går, dock minns jag det som att det är ganska jobbig terräng så man kanske ska räkna med att passera svårigheter till vänster(nedåt), förr eller senare stöter man ju på stigen.
Att gå hela vägen ner till Låktatjåkka stn. och upp igen känns "mentalt jobbigt". Ska tilläggas att jag båda gångerna passerade här i slutet av en lång dag med rätt mycket packning, om ni kommer från Kärkevagge på morgonen med mätta magar, pigga ben och skallar så skulle jag tro att det känns rätt mycket lättare.

Den gången jag gick från Vassijaure tappade jag bort stigen redan innan jag kom till Låktatjåkka stn.(tåget hade pajat i Gällivare, en mycket försenad buss släppte av mig i Vassijaure, det snöade och började bli mörkt, skulle ha satt upp tältet direkt istället för att vela...)

Brasklapp - Jag har väldigt svårt att avgöra vad som är rimligt ur en 8-årings perspektiv, min grabb var med upp på Kebnekaise när han var 11 vilket imponerade på mig men den dagen stämde allt, väder, humör osv.
Som alltid vid sådana här tillfällen får man anpassa sig efter småttingarna

Go' tur
/Johan

Senast redigerad av Onesport den 2016-04-22 klockan 08:31
Svara med citat